افزایش فشارهای ناتو چین را به همگرایی با روسیه سوق خواهد داد؟

«چین از روسیه حمایت سیاسی کرده است و به انتشار دروغ‌های آشکار و اطلاعات نادرست می‌پردازد»

هرچند پکن در رابطه با جنگ اوکراین اظهار بی‌طرفی می‌کند، اما تردیدی نیست که موضع آن در قبال بحران اوکراین به مسکو نزدیک‌تر است - Dmitry LOVETSKY / AFP

پس از نشست اخیر ناتو در بروکسل به منظور بحث و بررسی در مورد پیامدهای بحران اوکراین و متهم کردن چین به حمایت از روسیه در جنگ اوکراین، تنش بین پکن و غرب بالا گرفت.

وزارت امور خارجه چین با صدور بیانیه‌ای در واکنش به اتهام‌های مطرح شده، گفت که ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو در حال انتشار اطلاعات نادرست است.

وزارت امور خارجه چین تاکید کرد که «موضع چین در قبال جنگ اوکراین با موضع اغلب کشورهای جهان همخوانی دارد و هرگونه اتهام یا بدگمانی علیه چین با شکست روبه‌رو خواهد شد.»

همچنین در بیانیه‌ای وزارت امور خارجه چین آمده است: «ما همواره بر این امر تاکید کرده‌ایم که اوکراین باید نقطه اتصال بین شرق و غرب باشد، نه این‌که به میدان کشمکش در بازی بین قدرت‌های بزرگ تبدیل شود.»

این در حالی است که استولتنبرگ در آغاز نشست سران ناتو گفت: «چین از روسیه حمایت سیاسی کرده است و به انتشار دروغ‌های آشکار و اطلاعات نادرست می‌پردازد.»

از سوی دیگر وزارت امور خارجه آمریکا پس از پایان نشست اضطراری ناتو و انجام آزمایش موشکی جدید پیونگ یانگ اعلام کرد که ایالات متحده پنج نهاد و شخص در روسیه، چین و کره شمالی را به دلیل نقض قانون گسترش تسلیحات آمریکا تحریم کرده است.

ناظران بر این باورند که اتهام‌های متقابل و جنگ لفظی بین ناتو و چین و تشدید بحران جنگ اوکراین که بر روابط پرتنش ایالات متحده و چین سایه افکنده، ممکن است به همگرایی بیشتر بین مسکو و پکن منجر شود. علاوه بر این‌ هرچند پکن در رابطه با جنگ اوکراین اظهار بی‌طرفی می‌کند، اما تردیدی نیست که موضع آن در قبال بحران اوکراین به مسکو نزدیک‌تر است. به باور ناظران بعید است که فشارهای غرب بتواند پکن را از نزدیکی با مسکو و موضعی که نسبت به بحران جنگ اوکراین اتخاذ کرده است، منصرف کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، رولا‌ند بیگاموف، کارشناس و استراتژیست روسی در گفت‌وگو با «اسکای‌نیوز عربی» درباره ماهیت همسویی چین در بحران اوکراین، پیشینه‌ها و اهداف آن گفت: «تحریم‌های جدید آمریکا که میزان آن‌ها پیوسته در حال افزایش است، ادامه سیاست‌های تحمیل اراده بر هر کشوری است که از تسلیم شدن در برابر سلطه آمریکا و کشورهای عضو پیمان ناتو خودداری می‌کند.»

او افزود: «این تحریم‌ها در چهارچوب مقاومت بیهوده واشینگتن در برابر فروپاشی نظم جهانی که پس از پایان جنگ سرد و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و نظام شرقی، جهان را به سمت تک‌قطبی ایالات متحده سوق داد، قرار می‌گیرد. با این حال، ایالات متحده در طول بیش از سه دهه گذشته، شکست و ناکارآمدی خود را در مدیریت امور بین‌الملل و دستیابی به امنیت ثابت کرد.»

بیگاموف خاطرنشان کرد «آنچه هم‌اکنون در حال رخ دادن است، پایان نظام تک‌قطبی به نفع جهان چندقطبی را رقم می‌زند و جنگ در اوکراین در واقع جنگ ‌بین دو قطب روسیه و آمریکا است و نتایج این جنگ، ویژگی‌های نظم نوین جهانی را با جزئیات و دقت بیشتری مشخص می‌کند. از این‌رو، تحریم‌های غرب به‌ویژه تحریم‌های آمریکا تلاشی برای جلوگیری از این تغییر شگرف در صحنه بین‌المللی به سمت کثرت‌گرایی و تغییر موازنه قدرت است».

بیگاموف افزود: «چین به‌خوبی می‌داند که در صورت پیروزی واشینگتن و شکست روسیه در اوکراین و موفقیت تلاش‌های واشینگتن برای تضعیف روسیه، نوبت به پکن خواهد رسید و آمریکا در گام بعدی به دنبال تضعیف و هدف قرار دادن چین خواهد بود. آمریکا سعی خواهد کرد به منظور تضعیف قدرت چین، آن را به ورطه جنگ اقتصادی و شاید نظامی در تایوان بیندازد. به همین دلیل، چین با درک نگرانی‌ها و انگیزه‌های روسیه از این جنگ، موضع متعادل و اصولی در قبال بحران اوکراین اتخاذ کرده است. علاوه بر آن، تحریم‌هایی را که واشینگتن علیه پکن اعمال می‌کند، بدون ‌شک پکن را به حمایت بیشتر از روسیه در برابر تحریم‌ها و فشارهای غرب سوق خواهد داد».

به باور بیگاموف، اعمال تحریم‌های اقتصادی و مالی در کوتاه‌مدت می‌تواند به اقتصاد روسیه و چین آسیب برساند، اما ادامه تحریم‌ها در درازمدت به افزایش میزان همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین مسکو و پکن منجر می‌شود و زمینه را برای کنار گذاشتن داوطلبانه سامانه‌های بانکی و مالی آمریکا و ایجاد سامانه‌های جایگزین که کشورهای دیگر نیز به آن‌ها بپیوندند، فراهم می‌کند.