رژیم کتو در ماه رمضان

با نزدیک شدن ماه رمضان، مسلمانان سراسر جهان برای روزه گرفتن آماده می‌شوند

رژیم کتو، منتقدان و طرفداران بسیاری در سراسر دنیا از جمله ایران دارد - Canva

ماه رمضان امسال برای مسلمانان ایرانی از روز خاصی آغاز می‌شود که ممکن است همه‌چیز را قدری پیچیده کند و آن روز، سیزده‌به‌در است. در جشن دیرینه سیزده‌به‌در، قرار به تفریح، از طبیعت لذت بردن و البته خوردن غذاهای خوشمزه است و این برای آن دسته از ایرانیان که هم به اصول دینی معتقدند و هم سنت‌های ایرانی را ارج می‌نهند، باید کمی چالش‌برانگیز باشد.

حال اگر از دسته‌ای باشید که پایبندی به باورهای دینی را در اولویت قرار می‌دهید و رژیم کتو را هم می‌شناسید و تصمیم دارید آن را شروع کنید، خوب است بدانید که باید رژیمتان را چند روز قبل از شروع ماه رمضان آغاز کنید.

پیش از آن اجازه دهید جنبه‌های مثبت این رژیم و نیز کمی‌ و کاستی‌های آن را مرور کنیم.

از آنجا که ماه رمضان جدا از جنبه دینی‌ و ثوابی که با روزه گرفتن نصیب روزه‌داران می‌کند، اغلب زمانی برای پاک کردن بدن از عادات بد غذایی نیز به شمار می‌رود، بسیاری افراد از فرصتی که ماه رمضان در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد و نیز رژیم کتو به‌عنوان راهی برای کاهش وزن، افزایش انرژی و بهبود سلامت ذهن استفاده می‌کنند.

این رژیم غذایی به زبان ساده، برنامه‌ای با کربوهیدرات بسیار کم و چربی فراوان است که بدن را در حالت «کتوز» قرار می‌دهد و منبع سوخت‌وساز بدن از کربوهیدرات به چربی تغییر می‌کند. به‌ نحوی‌ که با خوردن چربی سالم، چربی ناسالم می‌سوزانید.

نیما پراچا، بنیان‌گذار پاکستانی-تایلندی سرویس تحویل رژیم غذایی «بیشتر کتو بگیرید»، در اجرای برنامه کتو شش سال تجربه دارد و در طول ماه رمضان و هنگام روزه گرفتن هم به آن پایبند است. این مسلمان ساکن انگلستان که به مشتریانش برای داشتن رژیم‌ غذایی سالم کمک می‌کند، به نشریه نشنال گفت که معتقد است: «گرفتن رژیم کتو در ایام روزه‌داری بسیار سالم و مفید است و باید دانست که تمام هدف روزه‌داری در ماه رمضان سم‌زدایی از بدن است. ممکن است این رژیم قدری بدنام شده باشد، چرا که مردم بدون داشتن اطلاعات قبلی به‌ سراغ آن می‌روند، اما اگر به‌درستی انجام شود، فواید بسیاری دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پراچا با پیروی از رژیم کتو به‌عنوان راهی برای متعادل کردن هورمون‌هایش، شرکت برنامه‌ریزی غذایی خود را تاسیس کرد تا مزایای این رژیم را با دیگران هم به اشتراک بگذارد: «هنگام روزه گرفتن بدن شما از ذخایر چربی استفاده می‌کند. بعد که افطار می‌کنید، بدنتان هنوز هم در مرحله چربی‌سوزی قرار دارد؛ زیرا به جای کربوهیدرات آن را با چربی تغذیه می‌کنید.»

پراچا پیش از شروع کتو، با میزان قند خون خود در طول ماه روزه مشکلاتی داشت: «من روزه‌ام را با مثلا سوپ عدس افطار می‌کردم و بعد هم به شکر نیاز داشتم. وقتی کربوهیدرات می‌خورید، انسولین شما افزایش می‌یابد و زمانی که سطح گلوکز خونتان کاهش پیدا کند، به قند نیاز دارید. با کتو قند خون پایدارتری خواهید داشت؛ چرا که به‌جای کربوهیدرات به مصرف چربی روی می‌آورید. هرچند که کتو می‌تواند به کم‌آبی بدن شما منجر شود و توصیه می‌کنم روزانه یک لیتر آب اضافی بنوشید که بدیهی است در ماه رمضان سخت است.»

رژیم کتو طی سالیان متمادی تحت نقد و بررسی‌ فراوان کارشناسان قرار داشت و منتقدان و طرفداران بسیاری در سراسر دنیا از جمله ایران دارد. دکتر لینا شبیب، متخصص دیابت، یکی از منتقدان است که می‌گوید: «این رژیم اصلا سالم نیست؛ به‌ویژه زمانی که بدن شما محروم از غذا است. امسال حدود ۱۱ ساعت در روز، روزه خواهیم بود و این مدت طولانی باتوجه به دمای مناطق گرم‌تر، خطر کم‌آبی را تشدید می‌کند.»

به‌نظر دکتر شبیب که خود مسلمان است، کربوهیدرات‌ها باید بخشی از افطار باشند تا بتوانند بدن را در طول گرسنگی روز بعد حفظ کنند. با این همه دکتر شبیب در سال‌های اخیر، بیش از هر زمان دیگری دیده است که مردم از رژیم روز استفاده می‌کنند. رژیم روز امروز، همان کتو است: «بسیاری از مردم از کتو در ماه رمضان به عنوان رژیم لاغری استفاده می‌کنند. زیرا روتین غذایی‌ آن‌ها از پیش مختل شده است. متاسفانه رژیم‌هایی مانند کتو همیشه در این زمان از سال محبوب‌تر می‌شوند. توصیه من این است که اگر هم به اجرای برنامه کتو مصمم‌اید، دست‌کم آن را در زمستان انجام دهید.»

باید یادآور شد که طبق نظر کارشناسان، از دیگر معایب این رژیم امکان بروز سردردهای مداوم و ضعف شدید است. اجرای درست این برنامه به‌ چند هفته آمادگی نیاز دارد تا در ادامه بتوانید از مزایای آن که کاهش وزن و پرانرژی بودن در دوران روزه‌داری است، بهره‌مند شوید. همچنین بهتر است پیش از شروع این رژیم، با پزشکتان مشورت کنید.

بیشتر از زندگی