چینی‌ها در دولت رئیسی به آب‌های جنوب ایران بازگشتند

صید ترال چینی‌ها در آب‌‌های جنوبی ایران از سال‌ها پیش با جنجال‌های زیادی همراه شد و اعتراض بسیاری از صیادان را به دنبال داشت

مقام‌های جمهوری اسلامی در واکنش به این اعتراض‌ها ابتدا منکر حضور چینی‌ها شدند، اما در نهایت به‌ناچار تایید کردند که به چینی‌ها برای صید ترال در جنوب ایران مجوز‌ داده‌اند - ایرنا

موتورهای ۸۰ میلیون تومانی قایق‌‌های صیادی و تورهای هفت میلیون تومانی ماهی‌گیری صیادان بیشتری در جنوب ایران را به نفع کشتی‌های ترال چینی از دریا جدا و در خشکی زمین‌گیر کرده است.

مجید ابراهیمی، مدیر عامل تعاونی صیادان بندر دیر در استان بوشهر، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، از افزایش سرسام‌آور قیمت تجهیزات ماهی‌گیری خبر داد و گفت این گرانی تمایل صیادان به ماهی‌گیری را کاهش داده است. ابراهیمی افزود: «در کمتر از دو سال، قیمت موتور قایق‌های صیادی هشت برابر و بهای تور ماهی‌گیری حدود ۳۵ برابر افزایش یافته که این مسئله در حجم صید تاثیر گذاشته است.»

او همچنین از «تغییرات جوی»، «آلودگی برخی کارخانه‌های شیمیایی» و «فاضلاب‌های صنعتی» به عنوان دیگر عوامل کاهش جمعیت ماهی‌ها و حجم صید در آب‌های جنوب ایران نام برد.

رواج صید ترال با کشتی‌های غول‌پیکر چینی در آب‌های جنوب ایران از دیگر عوامل پراکندگی و دوری جمعیت ماهی‌ها از سواحل جنوبی به شمار می‌رود که ابراهیمی در این گفت‌وگو به آن اشاره‌ای نکرد.

روش ترال یا کف‌روب نوعی صید ماهی در مقیاس بسیار بالا است که در آن، شناور توری بزرگ را می‌کشد و ماهی‌های سر راه خود را جمع‌ می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صید ترال چینی‌ها در آب‌‌های جنوبی ایران از سال‌ها پیش با جنجال‌های زیادی همراه شد و اعتراض بسیاری از صیادان را به دنبال داشت. این صیادان می‌گویند صید ترال به فرار جمعیت ماهی‌ها به مناطق عمیق‌تر منجر شده و تجهیزاتشان امکان صید در چنین عمقی را به آن‌ها نمی‌دهد.

مقام‌های جمهوری اسلامی در واکنش به این اعتراض‌ها ابتدا حضور چینی‌ها را منکر شدند، اما در نهایت به‌ناچار تایید کردند که به چینی‌ها برای صید ترال در جنوب ایران مجوز‌ داده‌اند. محمدعلی حسن‌زاده، معاون وقت امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی، از جمله مقام‌هایی بود که در سال ۱۳۹۸، از فعالیت کشتی‌های چینی با عقد «اجاره بلندمدت» برای صید در عمق ۲۰۰ متری آب‌های ایران خبر داد.

در پی این تایید‌ها و بالا گرفتن اعتراض‌ صیادان، قوه قضاییه همسو با سپاه پاسداران اعلام کرد چنین روش صیدی ممنوع است و صیادان خارجی اجازه بهره‌برداری از آب‌های ایران را ندارند.

تایید حضور چینی‌ها در آب‌های جنوب ایران در آن زمان، به اندازه‌ای گسترش یافت که شورای امنیت ملی مجوز فعالیت ۱۶ کشتی صیادی ترال در آب‌های جنوب ایران را لغو کرد. در همان سال‌ها، سپاه پاسداران هم اعلام کرد دست‌کم هفت کشتی صید ترال به همراه محموله آن‌ها را توقیف کرده است.

از زمان توقیف این کشتی‌ها و اعمال محدودیت‌ها صید ترال بیش از دو سال می‌‌گذرد، اما در روز‌های اخیر، یکی از کاربران حزب‌الله در حساب شخصی خود در توییتر، تصویری از چند کشتی صید ترال چینی‌ها در جزیره قشم را منتشر کرد این تصویر نشان می‌دهد که فعالیت این کشتی‌ها در آب‌‌های جنوب ایران در دولت ابراهیم رئیسی بی‌‌هیچ سروصدا یا اعتراضی ادامه دارد.