عضویت فدراسیون اسکیت ایران در فدراسیون جهانی هاکی روی یخ

پیست یخ ایران‌مال تنها پیست استاندارد در ایران

عکس از سایت کمیته ملی المپیک

ایران پس از ۱۰۰ سال به عضویت فدراسیون جهانی هاکی روی یخ درآمد.

مجمع عمومی فدراسیون جهانی هاکی روی یخ که در رم ایتالیا برگزار شد، روز پنجشنبه با اکثریت آرا با عضویت ایران موافقت کرد. ایران چندین سال برای این عضویت تلاش کرد. هاکی روی یخ از مهم‌ترین بازی‌های زمستانی و از رشته‌های محبوب آمریکای شمالی (کانادا و آمریکا) و کشورهای اسکاندیناوی به حساب می‌آید.

فدراسیون جهانی هاکی روی یخ (IIHF) در سال ۱۹۰۸ تاسیس شد. تیم ملی هاکی روی یخ ایران خرداد ۱۳۹۵ راه افتاد و همان سال در حالی به مسابقات بین‌المللی اعزام شد که حتی یک پیست یخ در ایران وجود نداشت. البته سالن ۱۲ هزار نفری آزادی پیش از انقلاب یک پیست اسکیت روی یخ ساخت ولی به دلایل نامعلوم هرگز پس از انقلاب مورد استفاده قرار نگرفت. 

اولین پیست یخ ایران در مجموعه ورزشی - تفریحی قصر یخ در سال ۱۳۴۲ به همت خانواده باتمانقلیچ‌ رونمایی شد که به پایگاه و پاتوقی پرطرفدار برای جوانان و علاقمندان پاتیناژ و پیست اسکی تبدیل شد. قصر یخ که در خیابان پهلوی سابق (ولیعصر)، نرسیده به میدان ونک بود، پس از انقلاب تخریب شد و اولین پیست یخ بعد از انقلاب سال ۱۳۹۲ در مجموعه ورزشی آرامیس واقع در میرداماد تهران راه اندازی شد.

در جریان ساخت پروژه جنجالی ایران‌مال، به ادعای مسئولین این طرح، اولین پیست استاندارد هاکی روی یخ در ایران نیز ساخته شد. این پیست با مساحت ۳۶۰۰ مترمربع (منطبق با استانداردهای جهانی) توسط شرکت‌های آیس بیزینس (Ice Business) و پیشگامان تجارت پرنیان (Pishgaman Tejarat Parnian) در سال ۱۳۹۷ ساخته شد.

باید این نکته را در نظر گرفت که رشته هاکی روی چمن سال‌هاست که در ایران زیر مجموعه فدراسیون هاکی فعال است و تاریخچه اولین حضور تیم ملی هاکی چمن ایران به بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ باز می‌گردد.

اما به‌رغم همه این‌ها، رشته‌های هاکی روی یخ و اینلاین هاکی (اسکیت هاکی) زیر مجموعه فدراسیون اسکیت هستند و بدین ترتیب عضویت این فدراسیون (که بر خلاف رشته هاکی روی یخ یک رشته المپیکی نیست) در فدراسیون جهانی این رشته قابل تامل است.

به گزارش اعلامیه روابط عمومی فدراسیون اسکیت، بهمن محمد رضایی، رئیس فدراسیون در ارتباط با خبر پیوستن ایران به فدراسیون جهانی هاکی روی یخ گفت: «به زودی تیم هاکى روى یخ ایران با پتانسیل خوبی که در اینلاین هاکی وجود دارد و همچنین با زیرساخت خوبی که در ایران‌مال به وجود آمده است، در قسمت مردان و زنان هاکى روى یخ به مانند اینلاین هاکى روی سکوهای آسیایی خواهد ایستاد». تیم اینلاین مردان هاکی ایران سال ۸۵ مقام سوم آسیا را به دست آورد.

همچنین طبق این گزارش، رنر فاسل، رئیس فدراسیون جهانی هاکی روی یخ، قول داده است تا در راستای توسعه هرچه بیشتر این رشته در ایران همکاری کند.

وعده داده شده بود که رشته اسکیت به المپیک ۲۰۲۰ توکیو اضافه خواهد شد ولی این اتفاق نیفتاد و تنها رشته اسکیت‌بُرد یا تخته‌اسکیت به این بازی‌ها راه یافت.

با این حال، راه‌اندازی پیست یخ آیس باکس (Ice Box) در مجموعه مشکوک ایران‌مال در سال ۹۷ چندان با استقبال روبرو نشد. ایران‌مال یا مجموعه بازار بزرگ تهران یک ابر پروژه تجاری - تفریحی نزدیک دریاچه چیتگر است که ۲۲ هزار میلیارد تومان هزینه ساختش شد و به دلیل تخلفات بی‌شمار، از سوی شهرداری منطقه ۲۲ تهران دستور توقف ساخت دریافت کرد.

كاوه صدقی، سرمربی تیم‌های ملی اسکیت هاکی ایران، در مراسم افتتاحیه آیس باکس با اشاره به گردش بالای مالی این رشته ورزشی در دنیا گفت: «در شرايطي كه زمين يخي نداشتيم تيم هاكي روی يخ ايران در بازی‎های آسیایی زمستانی ژاپن شركت كرد و متاسفانه موفقيتي هم حاصل نشد. اما امروز بازيكنان رشته اينلاين هاكي فرصت دارند بتوانند در هاكي روي يخ، ورزش خودشان را ادامه دهند. هاكي روي يخ يك فدراسيون جهاني مجزا دارد و رشته المپيكي است. گردش مالي بالايي در اين رشته مشاهده مي‎شود و ليگ‌هاي معتبري به اسم‎هاي NHL (هاكي روي يخ آمريكا) و KHL (هاكي روي يخ اروپا) فعاليت مي‌كنند».

فساد سیستماتیک در ایران که پای حوزه‌های عمومی نظیر ورزش و هنر را به پرونده‌های فساد اقتصادی کشیده است، تاسیس این پیست یخ در مجموعه پرحاشیه‌ای چون ایران‌مال، تبدیل شدن آن به پایگاه تیم ملی و عضویت فدراسیون اسکیت ایران در فدراسیون جهانی هاکی را زیر سوال برده است. گفتنی است سازمان بین‌المللی شفافیت فساد سیاسی، ایران را از لحاظ فساد، در رده ۱۳۰ در میان ۱۸۰ کشور دنیا اعلام کرده است و رتبه ۳۰ از ۱۰۰ (انتهای جدول) در فساد را به این کشور داده است.

بیشتر از ورزش