درخواست مجازات مدیران بی‌اعتنا به «شعار سال» خامنه‌ای

نماینده مجلس: مدیران بی‌اعتنا به شعار سال رهبر باید تنبیه شوند

 ۱۴۰۱ سال «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نامگذاری شد اما به اعتقادکارشناسان امکان تحقق آن وجود ندارد-وب‌سایت خامنه‌ای

مهدی عیسی‌زاده، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، درخواست کرد آن‌ دسته از مدیرانی که به تحقق شعار سال ۱۴۰۱ علی خامنه‌ای توجه نمی‌کنند، «تنبیه» شوند.

عیسی‌زاده روز پنجشنبه، چهارم فروردین، به خبرگزاری تسنیم گفت: «هر مسئولی و در هر جایگاهی به تحقق شعار سال کم‌توجهی کند، باید برای او اقدام‌های تنبیهی در نظر گرفته شود.» او همچنین ادعا کرد: «هر اندازه قوای سه‌گانه به فرامین امام خامنه‌ای در قالب شعار سال بی‌توجه باشند و عمل نکنند، بی‌شک در روز قیامت باید پاسخگوی شهدا باشند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی خامنه‌ای براساس رویه‌ای که از سال ۱۳۷۸ آغاز کرد، همه ساله در پیام نوروزی‌ خود برای سال جدید یک نام شعارگونه انتخاب می‌کند و از مدیران دولتی می‌خواهد در تحقق آن بکوشند؛ اما شعار‌هایی که رهبر جمهوری اسلامی ایران در ۲۳ سال گذشته به فراخور نیاز‌ها و زمان انتخاب کرده، اغلب در عمل با بی‌توجهی مدیران مواجه شده است.

او سال ۱۴۰۱ را هم سال «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نامگذاری کرده است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، با وجود محدودیت‌ها متعدد امکان تحقق چنین خواسته‌ای در بخش تولید وجود ندارد.

خامنه‌ای در سال ۱۳۹۷ در واکنش به ناکارآمد بودن این‌ نامگذاری‌ها گفته بود اینکه بعضی‌ها معتقدند انتخاب شعار سال «فایده‌ای ندارد» و کسی به آن «عمل نمی‌کند» و چرا رهبر باید «بیخودی شعار سال معین کند» را «قبول ندارم».

او هدف خود از انتخاب شعار سال را «جهت دادن به سیاست‌های اجرایی و عملکرد مسئولان دولتی و مسئولان حکومتی» عنوان کرده بود.

بررسی تمام شعار‌ها و نام‌ها و عناوینی که خامنه‌ای از سال ۱۳۷۸ تا سال ۱۴۰۱ برای هر سال انتخاب کرده، نشان می‌دهد رویکرد اغلب آن‌ها مسائل اقتصادی و مرتبط با معیشت مردم ایران بوده است.

از میزان تحقق هر یک از این شعار‌ها و نام‌گذاری‌ها گزارش آماری دقیقی در دست نیست، اما آنچه روشن است وخیم شدن تدریجی معیشت مردم ایران طی سال‌هایی است که خامنه‌ای با شعار‌های اقتصادی از دولت‌ها می‌خواست مانع از گسترش این وضعیت شوند.

منطبق نبودن این شعار‌ها و خواسته‌‌های رهبر جمهوری اسلامی ایران با واقعیت‌های موجود اقتصادی و اجتماعی ایران و ظرفیت محدود دولت‌ها از مهم‌ترین عوامل محقق نشدن این شعار‌ها در دو دهه گذشته بوده‌اند.

این شعار‌ها و نامگذاری‌ها در شرایطی ادامه دارد که آمار‌ها و مشاهدات میدانی در ایران می‌‌گوید ده‌ها میلیون نفر در حال حاضر به زیر خط فقر رفته‌اند و جمعیت حاشیه‌نشین‌ها از شدت فقر به بیش از ۲۰ میلیون نفر رسیده است.