بلینکن: آمریکا بهانه‌های طالبان برای تعطیلی مدرسه‌های دخترانه را نمی‌پذیرد

طالبان برخلاف تعهدهایش به جامعه جهانی، ساعتی پس از باز شدن مدرسه‌های دخترانه، دستور تعطیلی کلاس‌های هفتم تا دوازدهم را داد

مقام‌های طالبان اعلام کردند در پی ایجاد یک نظام آموزشی جدید بر اساس شریعت اسلامی‌اند‌ـ Ahmad SAHEL ARMAN / AFP

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در پایان روز چهارشنبه ۳ فروردین (۲۳ مارس)، با انتشار بیانیه‌ای به تعطیلی دوباره مدرسه‌های دخترانه واکنش نشان داد. بلینکن در این بیانیه هشدار داد که اگر تصمیم طالبان در مورد تعطیلی مدارس دخترانه به‌سرعت لغو نشود، به جاه‌طلبی‌های طالبان برای بهبود روابط با جامعه جهانی آسیب جدی وارد خواهد شد.

طالبان برخلاف وعده‌هایی که به مردم افغانستان و جامعه جهانی در مورد بازگشایی مدرسه‌های دخترانه داده بود، روز چهارشنبه ساعتی پس از باز شدن مدرسه‌ها، دختران دانش‌آموز کلاس ششم به بالا را از مدرسه‌ها بیرون کرد و گفت تا اطلاع بعدی، باید در خانه بمانند. این تصمیم فوری طالبان واکنش‌های شدید بین‌المللی را در پی داشت. وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌اش، آموزش را حقی انسانی خواند و گفت طالبان تعهدهایش مبنی بر این که همه افغان‌ها می‌توانند به مدرسه بازگردند را زیر پا گذاشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های طالبان پس از آنکه دستور تعطیلی مدرسه‌های دخترانه را دادند، اعلام کردند در پی ایجاد یک نظام آموزشی جدید بر اساس شریعت اسلامی‌اند و هنگامی که این ساختار ایجاد شود، دختران دوباره به مدرسه باز خواهند گشت؛ اما آنتونی بلینکن در بیانیه‌اش تاکید کرد: «ایالات متحده بهانه‌های طالبان برای شکستن تعهدشان در زمینه آموزش را قبول نمی‌کند.» او همچنین با دختران و خانواده‌های افغانستان ابراز همدردی کرد و گفت: «ما در کنار دختران افغان و خانواده‌هایشان که آموزش را راهی برای ارتقای کامل ظرفیت‌های جامعه و اقتصاد افغانستان می‌دانند، ایستاده‌ایم.»

در همین حال، صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) نیز با انتشار بیانیه‌ای، از تصمیم طالبان به بستن مدارس دخترانه انتقاد کرد و از مقام‌های طالبان خواست بدون تاخیر مدرسه‌های دخترانه را باز کنند. کاترین راسل، رئیس یونیسف، در افغانستان در این بیانیه گفت: «تصمیم طالبان مبنی بر به تاخیر انداختن بازگشت دختران به مدرسه شکستی بزرگ برای دختران و آینده آن‌ها است.» او با اشاره به نابود شدن آرزوهای دختران برای بازگشت به مدرسه، خاطرنشان کرد با این تصمیم طالبان، یک نسل کامل دختران از حق آموزش محروم می‌شوند و فرصت ساختن آینده از آن‌ها گرفته می‌شود.

رئیس یونیسف از مقام‌های طالبان خواست به تعهد خود در مورد فراهم کردن فرصت آموزش برای دختران عمل کنند و بدون هیچ تاخیری، به آنان اجازه دهند به مدرسه بازگردند. او همچنین از رهبران جامعه جهانی خواست تا از دختران افغانستان حمایت کنند.

سرانجام روز چهارشنبه، هزاران دختر نوجوان پس از هفت ماه انتظار به مدرسه‌ رفتند، اما طالبان با ارسال پیامی شفاهی به مدارس دخترانه، اعلام کرد دانش‌آموزان کلاس‌های هفتم تا دوازدهم نمی‌توانند به آموزش ادامه دهند. این دستور طالبان صحنه‌های غم‌انگیزی در خانه‌ها و مدرسه‌ها خلق کرد و مردم در رسانه‌های اجتماعی نیز به آن اعتراض کردند.