خاموشی آخرین شعله‌های امید دختران افغانستان

طالبان گفت مدرسه‌ها با نهایی شدن طرح حجاب اسلامی برای دانش‌آموزان باز خواهند شد.

دانش‌آموزانی که هفت ماه با بی‌قراری منتظر بازگشت به مدرسه بودند، صبح چهارشنبه ۳ فروردین، با چشمان گریان از در مدرسه‌ها رانده شدند. این دختران نوجوان از امیدهایشان برای ادامه تحصیل حرف می‌زنند و از تصمیم اخیر طالبان شوکه شده‌اند. طالبان روز اول فروردین اعلام کرد سال آموزشی را از چهارشنبه ۳ فروردین آغاز می‌کند و همه دختران و پسران می‌توانند به مدرسه بروند. سازمان‌های بین‌المللی نیز از این تصمیم طالبان استقبال کردند؛ اما طالبان در آخرین دقایق تصمیمش را عوض کرد و در پیامی شفاهی به مدارس، دستور داد که کلاس‌های هفتم تا دوازدهم را برای دختران تعطیل کنند.

طالبان پیش‌ازاین نیز فقط به دختران دانش‌آموز کلاس اول تا ششم اجازه رفتن به مدرسه داده بود. هفت ماه تلاش و اعتراض فعالان مدنی برای بازگشایی مدارس دخترانه، سرانجام به همان تصمیم قبلی طالبان منتهی شد. جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی که پیش ‌ازاین امیدوار بودند طالبان مدارس دخترانه را در ماه فروردین خواهد گشود، اکنون به آخرین دستور طالبان واکنش نشان دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، با ابراز نگرانی عمیق از تعلیق آموزش دختران بالاتر از کلاس ششم در افغانستان، از طالبان خواست مدارس را بدون تاخیر به روی همه دانش‌آموزان باز کند. گوترش در بیانیه‌ای گفت: «ناکامی طالبان در بازگشایی مدارس دخترانه بالاتر از کلاس ششم، برخلاف تعهدهای مکرر آن‌ها، یک ناامیدی عمیق برای افغانستان است. محرومیت از تحصیل نه‌ تنها حقوق برابر زنان و دختران را نقض می‌کند، بلکه آینده کشور را نیز به خطر می‌اندازد.»

توماس وست، فرستاده ویژه ایالات متحده آمریکا برای افغانستان، نیز در رشته توییتی، با میلیون‌ها خانواده افغان که از تعطیلی مدارس دخترانه متاثر شده‌اند ابراز همدردی کرد و این اقدام طالبان را خیانت به مردم افغانستان و جامعه جهانی دانست. توماس وست با اشاره به اهمیت آموزش برای دختران و پسران در افغانستان، گفت باید مدارس بدون تاخیر به روی همه دانش‌آموزان باز شوند.

آنیکن هویتلفد، وزیر خارجه نروژ، نیز با انتشار بیانیه‌ای گفت اقدام طالبان مبنی بر ممنوع کردن آموزش برای دختران بسیار ناامید کننده است. هویتفلد افزود: «این اقدام طالبان اعتماد به وعده‌های آن‌ها را تضعیف می‌کند.» شمار زیادی از شخصیت‌های بین‌المللی نیز با نکوهش اقدام طالبان، خواستار بازگشت دختران به مدارس شدند. ملاله یوسف‌زی، مدافع حقوق زنان و برنده جایزه صلح نوبل، در پیامی گفت طالبان از آموزش دختران و زنان می‌ترسد و به همین دلیل تلاش می‌کند مانع آموزش دختران شود.

سازمان عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر، صندوق کودکان ملل متحد و شمار زیادی از دیپلمات‌های غربی با حمایت از دانش‌آموزان افغانستان خواستار باز شدن مدارس به روی همه دانش‌آموزان، بدون تفکیک سنی و جنسیتی، شدند. تعطیلی مدارس دخترانه در افغانستان سرخط خبرهای رسانه‌های جهان شد و فعالان بین‌المللی و نهادهای مدافع حقوق بشر را خشمگین کرد. طالبان در پاسخ به این واکنش‌ها گفت هر زمانی که طرح حجاب اسلامی برای دختران دانش‌آموز نهایی شد، مدارس باز می‌شوند.