رکورد رضازاده نشکست اما جایگاه وزنه‌برداری ایران شکست

روزهای تلخ وزنه‌برداری ایران در مسابقات جهانی تایلند

لاشا تالاخادزه وزنه‌بردار سنگین وزن اهل گرجستان

عکس از خبرگزاری ایسنا 

مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جهان ۲۰۱۹ تایلند امروز با برگزاری دسته سنگین وزن به پایان رسید. در روز آخر «لاشا تالاخادزه»، وزنه‌بردار گرجستانی با شکست رکورد یک‌ضرب، دوضرب و مجموع توانست سه مدال طلا بگیرد. بسیاری از رسانه‌ها نوشتند که در دنیای وزنه‌برداری یک اتفاق تازه رخ داد و بعد از ۱۵ سال رکورد حسین رضازاده، وزنه‌بردار سنگین وزن ایرانی به دست لاشا تالاخادزه شکسته شد. اما مهدی رستم‌پور، کارشناس ورزش دراین‌باره خبر داد که لاشا تالاخادزه (گرجستان) رکورد رضازاده را نشکسته است. از سال  ۲۰۱۸ با تغییر اوزان وزنه برداری، رکوردهای سابق بایگانی شد و فدراسیون جهانی برای اوزان جدید، حدنصاب‌های فرضی را به عنوان رکوردهای استاندارد در نظر گرفت که تالاخادزده بلافاصله همه را جابجا کرد و سپس به سرعت رکوردهای جدید خودش را هم ترقی داد. جمعاً ۱۳ بار طی دو سال!

حتی اگر از این منظر بگوییم که بهترین رکورد سابق را شکسته باز صحیح نیست. چون «بهترین رکورد دوضرب سابق» در اختیار رضازاده نبود. بلکه با ۲۶۶ کیلو به «لئونید تاراننکو» از شوروی سابق تعلق دارد که سال ۱۹۸۸ در «کانبرا» ثبت شده و همچنان بهترین حدنصاب تاریخ است. 

در پایان این رقابت‌ها چین، بلاروس و کره جنوبی عناوین اول تا سوم را به دست آوردند و تیم وزنه برداری ایران چهارم شد. حذف دو وزنه‌بردار تیم ایران باعث شد تا وزنه برداری ایران رقابت با بلاروس و کره جنوبی را واگذار کند و نتواند روی سکوی تیمی جهان قرار بگیرد. کیانوش رستمی و محسن دادرس در این رقابت‌ها حذف شدند. ایران در رده بندی مدالی با مجموع ۶ مدال در جایگاه ششم قرار گرفت و چین با ۲۳ مدال اول شد.

در وزنه‌برداری زنان تیم ایران که برای نخستین بار در رقابت‌های جهانی شرکت کرده بود، با ۵۰ امتیاز در جایگاه ۴۷ دنیا قرار گفت.

رده بندی تیمی مردان بر اساس امتیاز:

۱- چین ۷۰۰ امتیاز (۱۰ وزنه بردار)

۲- بلاروس ۵۰۵ امتیاز (۱۰ وزنه بردار)

۳- کره جنوبی ۴۹۱ امتیاز (۱۰ وزنه بردار)

۴- ایران ۴۸۴ امتیاز (۱۰ وزنه بردار)

رده بندی تیمی مردان بر اساس مدال:

۱- چین ۱۳ طلا، ۶ نقره  و ۴ برنز

۲- گرجستان ۵ طلا و ۲ برنز

۳- ارمنستان ۴ طلا، ۴ نقره  و ۴ برنز

۶- ایران یک طلا، ۲ نقره  و ۳ برنز

 

رده بندی تیمی زنان برحسب امتیاز:

۱- چین ۷۸۶ امتیاز (۱۰ وزنه بردار)

۲- کره شمالی ۵۱۱ امتیاز (۷ وزنه بردار)

۳- آمریکا ۴۸۲ امتیاز (۱۰ وزنه بردار)

۴۷- ایران ۵۰ امتیاز (۴ وزنه بردار)

رده بندی تیمی زنان بر اساس مدال:

۱- چین ۱۶ طلا، ۸ نقره  و ۶ برنز

۲- کره شمالی ۳ طلا، ۱۰ نقره  و ۴ برنز

۳- آمریکا ۳ طلا، ۳ نقره  و ۲ برنز

بیشتر از ورزش