مدرنا به دنبال مجوز واکسن کووید-۱۹ برای کودکان زیر شش سال است

تحقیق‌های انجام شده نشان داده است که دوزهای ویژه اطفال، مشابه دوزهای بزرگسالان، آنتی‌بادی قوی ایجاد می‌کنند

در حال حاضر واکسن کرونا برای کودکان پنج ساله وجود دارد، اما برای سنین پایین‌تر هنوز مجوزی دریافت نشده است-TANG CHHIN SOTHY / AFP

شرکت داروسازی مدرنا در بیانیه‌ای اعلام کرد که امیدوار است بتواند مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا را برای واکسن کووید-۱۹ با دوز کم ویژه کودکان شش ماهه تا شش ساله دریافت کند.

به گزارش شبکه ان‌پی‌آر آمریکا، این شرکت داروسازی در هفته‌های آینده درخواستی را برای دریافت مجوز دو دوز واکسن ۲۵ میکروگرمی به سازمان غذا و داروی ایالات متحده ارسال خواهد کرد. این شرکت گفت که این واکسن‌ها ۲۵ درصد از دو دوز اول دریافتی واکسن برای بزرگسالان است.

استفان بانسل، مدیرعامل مدرنا، در بیانیه‌ای گفت: «در آزمایش‌های انجام گرفته، دوزها با فاصله ۲۸ روز به ۲۵۰۰ کودک شش ماهه تا زیر دو سال، و ۴۲۰۰ کودک دو تا زیر شش سال تزریق شد. با توجه به نیاز به واکسن کرونا برای نوزادان و کودکان خردسال، در حال همکاری با سازمان غذا و داروی ایالات متحده هستیم تا اطلاعات پژوهش‌های خود را در زودترین زمان ممکن به آنها ارائه کنیم.»

این شرکت گفت که تحقیق‌های انجام شده نشان داده است که دوزهای ویژه اطفال، مشابه دوزهای بزرگسالان، آنتی‌بادی قوی ایجاد می‌کنند. بر اساس این مطالعه، اگرچه اثربخشی در کودکان شش ماهه تا دو ساله ۴۳.۷ درصد، و در کودکان دو تا زیر شش سال ۳۷.۵ درصد بود، هیچ مورد شدید کووید-۱۹گزارش نشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر جسی گودمن، استاد پزشکی و بیماری‌های عفونی در دانشگاه جورج تاون، گفت: «با این که این پژوهش امیدوارکننده است، اما سوالات بسیاری را بی‌پاسخ می‌گذارد؛ مانند مدت‌زمانی که کودکان پس از واکسینه شدن تحت نظر بوده‌اند، و این که آیا میزان اثربخشی در طول زمان کاهش می‌یابد یا خیر.»

به گفته او، در این مطالعه هیچ بیماری شدید ناشی از ابتلا به کرونا مشاهده نشد، بنابراین مشخص نیست که آیا محافظت در برابر بیماری شدید، ممکن است رخ دهد یا نه.

در حال حاضر واکسن کرونا برای کودکان پنج ساله وجود دارد، اما برای سنین پایین‌تر هنوز مجوزی دریافت نشده است. کودکان پنج تا ۱۱ ساله واجد شرایط دریافت واکسن اطفال فایزر هستند؛ هرچند، تحقیقات نشان می‌دهد که میزان اثربخشی در کودکان پس از حدود هفت هفته به میزان چشمگیری کاهش می‌یابد.

شرکت مدرنا درباره عوارض جانبی تزریق واکسن نیز اعلام کرد: «بیشتر عوارض جانبی مشاهده شده پس از تزریق واکسن، خفیف یا متوسط بودند و اغلب آن‌ها بعد از دوز دوم گزارش شدند.» 

به گزارش این شرکت، در ۱۷ درصد از کودکان شش ماهه تا زیر دو سال و ۱۴.۶ درصد از کودکان دو تا زیر شش سال، تب گزارش شد که در سایر واکسن‌های رایج و توصیه‌شده برای کودکان نیز مصداق دارد.»

به گزارش مدرنا، پس از تزریق واکسن برای خردسالان و نوزادان، هیچ مرگی گزارش نشد و نشانه‌ای از التهاب قلب به عنوان یک عارضه جانبی، وجود نداشت. 

(«میوکاردیت» یا التهاب قلب، در مواردی پس از واکسیناسیون با هر دو واکسن کووید فایزر و مدرنا، دیده شده است.)

بیشتر از بهداشت و درمان