آمریکا تهدید طالبان درباره انتخابات افغانستان را محکوم کرد

پمپئو خواستار برگزاری انتخاباتی بی‌عیب و نقص و شفاف شده است

در آستانه انتخابات، تدابیر امنیتی در افغانستان افزایش یافته است. عکس از هرات- Hoshang HASHIMI / AFP

وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، روز پنجشنبه ۴ مهر، در گفت‌وگوی تلفنی که با آقای غنی، رئیس جمهوری افغانستان  ضمن تاکید بر برگزاری انتخاباتی شفاف، تهدیدهای طالبان برای مختل کردن انتخابات را محکوم کرد.

مایک پمپئو تاکید کرده است: «آمریکا انتظار دارد تا برخورد نامزدها و نهاد دولتی که این روند را برگزار می‌کند، بی عیب و نقص باشد و از نتیجه‌ این روند اطمینان حاصل شود».

آقای پمپئو به تهدید چند روز پیش گروه طالبان در خصوص حمله به مراکز رای دهی و رای دهندگان اشاره کرده و گفته است: «ایالات متحده آمریکا، تهدید گروه‌های تروریستی را که می‌خواهند شهروندان افغانستان را از حق رای‌شان با تهدید، محروم کنند، نکوهش می‌کند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه طالبان، چندی پیش با انتشار یک خبرنامه‌ هشدار دادند که روند انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را مختل کرده و مراکز رای دهی و نیروهای امنیتی را مورد حمله قرار می‌دهند. انتخابات ریاست جمهوری روز شنبه، شش مهر، در سراسر افغانستان برگزار خواهد شد.

این گروه تاکید کرده است که این روند (انتخابات ریاست جمهوری)‌، یک پروسه «آمریکایی» و «جعلی» بوده و هدف‌شان فریب دادن شهروندان افغانستان، ایجاد تعصبات قومی، اختلافات و تحقق اهداف اشغالگران به راه انداخته می‌شود و از مردم خواسته است که در پروسه انتخابات شرکت نکنند.

اما وزارت کشور افغانستان در واکنش به هشدار تازه گروه طالبان در مورد انتخابات ریاست جمهوری، در اعلامیه‌ای گفته است: «نهاد‌های امنیتی افغانستان به هیچ گروه «تروریستی» اجازه نخواهد داد تا این روند ملی را مختل کنند».

این وزرات اعلام کرده است که در حدود «هفتاد دو هزار نظامی افغان» برای تامین امنیت مراکز رای دهی و راهی دهندگان در سراسر افغانستان مأمور شده‌اند و «سی‌هزار سرباز» دیگر نیز در حالت آماده باش، قرار دارند.

دفتر سازمان ملل متحد در کابل نیز در اعلامیه‌ای گفته است که این سازمان از گروه طالبان خواسته است از هرگونه فعالیتی که سبب دخالت و مختل شدن انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به ویژه در زمینه امنیت رای دهندگان و تمام غیرنظامیان دخیل در این روند می‌شود خودداری کنند.

به گفته‎ این سازمان «شهروندان افغانستان حق دارند تا در فضای امن از حق رای‌شان استفاده کرده و انتظار یک انتخابات معتبر را داشته باشند».

در همین حال، نهادهای امنیتی افغانستان نیز اطمینان داده‌اند که در روز انتخابات امنیت مراکز رای‌دهی و رای‌دهندگان را به طور کامل تامین خواهند کرد.

بیشتر از