تفاوت دلتاکرون و اومیکرون در چیست

قابلیت انتقال بیشتر به معنای عفونت شدیدتر و مرگ‌و‌میر بیشتر است

موارد کلی ابتلا به ویروس کرونا در بریتانیا همچنان رو به افزایش است - Daniel LEAL / AFP

اگر به تازه‌ترین ارقام کووید توجه کنیم، می‌بینیم که امید به پایان همه‌گیری هنوز خیالی واهی است.

موارد کلی ابتلا به ویروس کرونا در بریتانیا هنوز رو به افزایش است و فقط در ۱۴ مارس، بیش از ۱۷۰ هزار مورد جدید گزارش شده است.

این طور تصور می‌شود که سویه فرعی کووید-۱۹ پشت این شیوع جهانی است که به اولین مورد مرگ در چین در یک سال گذشته، رکوردشکنی تعداد مبتلایان در کره جنوبی، جهش ۱۴ درصدی بیماری در آفریقا و اینجا در بریتانیا و افزایش تعداد موارد بستری‌ منجر شده است

دلتامیکرون و اومیکرون پنهان دو سویه‌ای‌اند که به نظر می‌رسد همچنان مرحله جدیدی از مبارزه با ویروس کروونا را ایجاد کرده‌اند.

اما آن‌ها واقعا چه هستند و آیا باید نگران باشیم؟

دلتاکرون چیست؟

همان طور که از اسمش پیدا است، این یک سویه از کووید-۱۹ است که اجزای تشکیل‌دهنده آن هر دو سویه قبلی دلتا و اومیکرون‌اند؛ این سویه به احتمال نزدیک به یقین در شخص بیماری پدید آمده که هر دو سویه قبلی را در یک زمان گرفته است.

این سویه تاکنون در چندین منطقه از فرانسه تشخیص داده شده و چنین به نظر می‌رسد که از اوایل ژانویه در گردش بوده است.

اما صرفا پس از آنکه ویروس‌شناسان انستیتو پاستور پاریس توالی ژنومی کامل آن را به «گای‌سید» (GAISAID)، پایگاه داده‌های بین‌المللی کووید، تسلیم کردند، رسما به عنوان سویه‌ای جدید شناخته شد.

بنا به گزارش سازمان بهداشت بریتانیا، حدود ۳۰ مورد در بریتانیا تشخیص داده شده است.

اینکه این سویه تا چه حد خطرناک است، به صورت احتمال باقی می‌ماند. تحلیل‌ها چنین نشان می‌دهند که این سویه تا حد زیادی به دلتا شباهت دارد اما با پروتئین اسپایک (سنبله) اومیکرون ظاهر می‌شود؛ قسمتی که ویروس را به سلول انسان متصل می‌کند.

منطقی است که نگرانی وجود داشته باشد؛ زیرا این بدان معنا است که این سویه شدت دلتا را با عفونت اومیکرون ترکیب می‌کند.

با این حال به دلیل افزایش مصونیت انسان در برابر هر دو سویه، دانشمندان گفته‌اند که تاکنون آسیب نسبتا کمی داشته‌اند.

اومیکرون پنهان چیست؟

سویه شناخته‌شده‌تر در میان دو سویه و زیرمجموعه مستقیم اومیکرون است که به آن بی‌ای۲ (BA.2) هم می‌گویند (بی‌ای۱ اومیکرون بود) و اولین بار دسامبر در بریتانیا کشف شد. سازمان امنیت بهداشت بریتانیا (UKHSA) در حال حاضر به جای اینکه آن را سویه‌ای نگران‌کننده بنامد، به آن «سویه تحت بررسی» لقب داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال متخصصان می‌گویند این سویه در میان دیگر سویه‌های ویروس کرونا مسری‌ترین ‌است.

پروفسور آدریان استرمن، متخصص پیشین اپیدمی‌شناسی سازمان بهداشت جهانی در توییتر نوشت: «تعداد تولید مثل پایه برای بی‌ای۲ حدود ۱۲ عدد است. این رقم بسیار نزدیک به سرخک است که واگیردارترین بیماری است که در موردش اطلاعات داریم.»

چنین تصور می‌شود که این سویه علت بیش از نیمی از موارد جدید در انگلستان باشد. این در حالی است که در آلمان، چین و هند نیز دیده شده است. به نظر می‌رسد که در دانمارک هم از ماه فوریه باعث همه‌گیری گسترده‌ای شده باشد.

این خبر بدی است.

خبر خوب؟ همه‌گیری دانمارک که به طور قابل توجهی به سرعت افزایش یافته بود، در حال حاضر رو به کاهش است و داده‌های اولیه نشان می‌دهد که پنهان بودن آن کشنده‌تر از اومیکرون اصلی نیست و درست به همان اندازه در برابر واکسن‌ها آسیب‌پذیر است.

از هر کدام چند مورد وجود دارد؟

ارقام جهانی در مورد دلتاکرون نامشخص است. به نظر می‌رسد حدود ۳۰ مورد در بریتانیا و ۱۷ مورد در ایالات متحده دیده شده‌اند اما چندین مورد نیز در فرانسه، جایی که برای اولین بار شناسایی شد و همچنین در هلند و دانمارک یافت شده است.

در مورد سویه پنهان بیشتر تثبیت شده، داده‌های بهتری در دسترس است. گفته می‌شود در انگلستان ۵۷ درصد از ۲۷ هزار مورد جدید در هفته آخر فوریه ثبت شد و در ایالات متحده به نظر می‌رسد که ۲۳.۱ درصد از همه موارد را تشکیل می‌دهد.

به نظر می‌رسد افزایش شیوع‌ در چین، هنگ‌کنگ و کره جنوبی‌ــ که مصونیت طبیعی کمتر است- ناشی از هر دو سویه اصلی و پنهان اومیکرون باشد.

هر دو تا چه حد می‌توانند جدی باشند؟

ناگزیر فقط با نیروی محض ارقام، در نهایت می‌توان گفت که قابلیت انتقال بیشتر به معنای عفونت شدیدتر و مرگ‌و‌میر بیشتر است.

به خصوص کشورهایی که مصونیت طبیعی در آن‌ها پایین است و کمتر واکسن زده‌اند، آسیب‌پذیرترند. متخصصان می‌گویند اومیکرون و اومیکرون پنهان عامل تعداد گسترده مرگ‌ومیر در هنگ کنگ طی دو ماه اخیر و همچنین افزایش تعداد موارد شدید در چین و همه‌گیری رکوردشکن در کره جنوبی‌اند.

در بریتانیا این تصویر پیچیده‌تر به نظر می‌رسد.

تعداد موارد در هفت روز گذشته با افزایش اندک اما قابل‌توجه در تعداد بستری‌ها، بیش از نیم میلیون نفر افزایش یافت.

اینکه این موارد تا چه اندازه به جدیت سویه‌های جدید و کاهش محدودیت‌ها و ضعف پوشش واکسن بستگی دارد، چیزی است که در حال حاضر در پرده ابهام باقی مانده است.                                                                                                                                                          

© The Independent

بیشتر از جهان