نماینده جمهوری‌خواه: توافق دولت بایدن با ایران، روسیه را ثروتمند می‌کند

این توافق به روسیه اجازه می‌دهد با مشارکت در ساخت تاسیسات هسته‌ای ایران میلیاردها دلار درآمد کسب کند

بر اساس قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری ایران با «روس ‌اتم»،، مسکو تاسیسات تازه‌ای در نیروگاه بوشهر می‌سازد‌ـ CHIP SOMODEVILLA/Getty Images via AFP

دارل آیسا، نماینده جمهوری‌خواه و عضو ارشد کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده، گفت توافق تازه دولت بایدن با ایران شامل توافقی با روسیه است که به این کشور اجازه می‌دهد با مشارکت در ساخت تاسیسات هسته‌ای ایران میلیاردها دلار درآمد کسب کند.

نمایندگان دولت آمریکا هفته گذشته در نشستی با کمیته روابط خارجی مجلس آمریکا که پشت درهای بسته برگزار شد، آنان را در جریان تازه‌ترین تحولات گفت‌وگوهای وین قرار دادند.

دارل آیسا در گفت‌وگو با واشینگتن فری بیکن (The Washington Free Beacon)، محتوای این نشست را فاش نکرد اما گفت روشن است دولت بایدن در پی لغو تحریم‌هایی است که مانع از مشارکت روسیه در ساخت تاسیسات هسته‌ای ایران می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دارل آیسا گفت: «بایدن در حال انجام یک شاهکار باورنکردنی است. به ایران کمک می‌کند هسته‌ای شود و به روسیه کمک می‌کند با مشارکت در پروژه ایرانیان ثروتمند شود.»

واشینگتن فری بیکن هفته گذشته از قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری ایران با «روس ‌اتم»، شرکت دولتی انرژی روسیه، گزارشی منتشر کرد که بر اساس آن، مسکو تاسیسات تازه‌ای در نیروگاه هسته‌ای بوشهر خواهد ساخت. تحریم‌های دولت ترامپ این همکاری را متوقف کرد؛ اما با لغو تحریم‌ها، قرارداد اجرایی می‌شود.

امتیازهای دولت بایدن به روسیه و ایران، خشم نمایندگان جمهوری‌خواه ایالات متحده را برانگیخته است. این نمایندگان دولت بایدن را متهم می‌کنند به روسیه معافیت‌های تحریمی می‌‌دهد، آن هم زمانی که جنگی ناموجه علیه اوکراین آغاز کرده است.

دارل آیسا توافق تازه را ضعیف‌تر از توافق برجام در سال ۲۰۱۵ خواند و گفت: «برخلاف آنچه دولت می‌گوید که توافق تازه قدرتمندتر، بهتر و مستحکم‌تر است، این توافق حتی بدتر (از برجام) است. این توافق کلید برنامه هسته‌ای ایران را روشن می‌کند.»

نمایندگانی از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، که در نشست هفته گذشته حضور داشتند، نگران‌ این بودند که این توافق برنامه هسته‌ای ایران ‌را چندان محدود نمی‌کند و درعین‌ حال، تحریم‌هایی را حذف می‌کند که مسکو را ثروتمند خواهد کرد.