گرمایش زمین مرتفع‌ترین کوه اروپا را به آستانه نابودی رساند

تکه‌ای از یخچال پلن پینسیوکس حاوی ۲۵۰۰۰۰ متر مکعب یخ ممکن است از کوه سقوط کند

JEFF PACHOUD / AFP

یخچال عظیم مونت بلان، مرتفع‌ترین کوه اروپا، در بخش ایتالیایی در معرض خطر فروپاشی قرار دارد و همین موضوع باعث شده مقامات جاده‌ها را ببندند و کلبه‌های آلپ را تخلیه کنند.

پس از اینکه کارشناسان دریافتند که صفحات یخ سریع‌تر از حد معمول حرکت می‌کنند، استفانو میسروچی، شهردار شهر کورمایورکه نزدیک به منطقه است، گفت، تکه‌ای از یخچال پلن پینسیوکس حاوی ۲۵۰۰۰۰ متر مکعب یخ ممکن است از کوه سقوط کند.

پس از این که کارشناسان اعلام کردند این یخچال طبیعی بخشی از دره فِرِت را تهدید می‌کند، آقای میسروچی دستور بسته شدن دو جاده و تخلیه کلبه‌های واقع در کوه که ۴۸۱۰ متر (۱۵۷۸۰ فوت) ارتفاع دارد را داد.

بین اواخر ماه اوت و آغاز ماه سپتامبر، قسمت پایین یخچال با سرعت ۵۰ تا۶۰ سانتی متر در روز در حال فرو لغزیدن بود.

این یخچال که از صخره عمودی جنوب شرقی قله کوه آویزان است، بیش از یک کیلومتر مربع وسعت دارد و از سال ۲۰۱۳ از نزدیک زیر نظر قرار گرفته است. در طول ماه‌های تابستان، پیش از این فقط گاه گاهی بیش از ۳۰ سانتی‌متر در روز حرکت کرده بود.

آقای میسروچی گفت: «این پدیده‌ها یک بار دیگر نشان می‌دهند که کوه چگونه به دلیل عوامل آب و هوایی دوره‌ای از تغییرات بزرگ را تجربه می‌کند، بنابراین به ویژه آسیب پذیر است».

او گفت هیچ‌گونه خطر فوری برای مناطق مسکونی وجود ندارد.

این هشدار نخست وزیر ایتالیا، جوزپه كنته را بر آن داشت تا در سخنرانی‌اش در روز چهارشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به افزایش خطرات ناشی از بحران اقلیمی اشاره کند.

او گفت: «خبر مبنی بر خطر سقوط یخچال‌های طبیعی مونت بلان، هشداری است که نمی‌توان نسبت به آن بی تفاوت ماند، این خبر باید ما را تکان دهد و به حرکت وادارد».

اما کارشناسان گفتند هیچ راهی برای دانستن زمان دقیق سقوط یخچال وجود ندارد و هیچ سیستم هشداری هم وجود ندارد.

«بنیاد کوهستان امن ایتالیا» در فیس بوک نوشت: «از ساعت ۱۹:۳۰ بعدازظهر امروز، جاده شهری وال فرت ـ بین مکان‌های مونتیتاز و پلن پینسیوکس و جاده محلی برای خطر بالقوه مرتبط با یخچال پلن پینسیوکس بسته خواهد شد».

در سرتاسر آلپ، نگرانی از اینکه دمای گرمتر باعث افزایش خطر ذوب شدن لایه منجمد اعماق زمین و ناپدید شدن یخچال‌های طبیعی شود، وجود دارد.

سازمان هواشناسی جهانی در گزارشی جدید که این هفته منتشر کرد، هشدار داد که اگر میانگین دما در سطح افزایش فعلی ادامه یابد، یخ در مناطق شرقی و مرکزی آلپ ممکن است طی دو یا سه دهه به طور کامل از بین برود. یخچال‌های طبیعی در طول سال فقط در بخش غربی آلپ، که بلندترین قسمت رشته کوه هستند، باقی می‌مانند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از جهان