بوریس جانسون، «اولویت تخلیه جانوران بر انسان‌های در معرض خطر» از افغانستان

انتقال حیوان‌ها از افغانستان به بریتانیا پس از افشای اینکه بوریس جانسون هم در آن دست داشت، جنجالی شد

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا - Lindsey Parnaby /AFP

جوزی استوارت، رئیس بخش تامین غیرقانونی مالی در وزارت خارجه بریتانیا، در افشاگری‌های تازه‌اش، گفته‌های سرفیلیپ بارتون، معاون وزارت خارجه بریتانیا، در مورد بی‌اطلاعی از اقدام‌های بوریس جانسون برای انتقال کارمندان یک خیریه حیوانات همراه با حیواناتشان از افغانستان به بریتانیا را رد کرد. او که در مجلس عوام بریتانیا شهادت می‌داد، گفت: «بوریس جانسون شخصا دستور خارج کردن ۶۷ تن از کارمندان موسسه خیریه حیوانات نوزاد به همراه حیوان‌های آن موسسه را صادر کرد.»

شبکه اسکای نیوز در گزارش تازه‌ای که عصر دوشنبه، ۲۱ مارس، منتشر شد، گفت که انتقال حیوان‌ها از افغانستان به بریتانیا پس از افشای اینکه نخست‌وزیر بوریس جانسون هم در آن دست داشت، جنجالی شد و انتقادهایی را برانگیخت.

نخستین بار، رافائل مارشال، یک کارمند وزارت خارجه بریتانیا، با برملا کردن این موضوع که جانسون خود دستور تخلیه این موسسه را صادر کرده است، به این جنجال دامن زد. مجلس عوام بریتانیا با مطرح کردن این پرسش که چرا در زمانی که هزاران افغان همکار نیروهای بریتانیایی در معرض خطر بازداشت و شکنجه طالبان قرار داشتند، دولت بوریس جانسون حیوانات را از افغانستان خارج کرده است، تعدادی از مقام‌های وزارت خارجه را برای شهادت دادن به مجلس  فرا خواند. ولی مقام‌های وزارت خارجه بریتانیا گفتند که دفتر نخست‌وزیری از انتقال این حیوانات خبر نداشته است.

خانم جوزی استوارت که از مقام‌های ارشد وزارت خارجه بریتانیا است، با حمایت از ادعاهای رافائل مارشال، می‌گوید که نخست‌وزیر شخصا دستور انتقال کارمندان و حیوانات موسسه نوزاد را صادر کرده است. استوارت افزود که می‌داند پس از این افشاگری، شغل خود را از دست خواهد داد؛ اما باور دارد که وقتی مقامی سعی دارد مردم و مجلس را فریب دهد، باید رسوا شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته استوارت، پس از سقوط افغانستان و آغاز روند تخلیه، هزاران ای‌میل از افغان‌های در معرض تهدید طالبان به وزارت خارجه رسید که نشان می‌داد این افراد در خطرند و باید انتقال داده شوند؛ اما به دلیل به تفاوتی مقام‌های وزارت خارجه، به این‌ ای‌میل‌ها چندان توجه نشد؛ بلکه بیشتر به صورت تصادفی خوانده شدند و برای بررسی برخی از آن‌ها اقدام شد.

او تصریح کرد: «تنها پس از ای‌میل‌‌های نمایندگان مجلس بریتانیا بود که وزارت خارجه به جنب‌وجوش افتاد و خواست نشان دهد که همه ای‌میل‌ها را بررسی کرده است؛ که در واقع چنین کاری صورت نگرفته بود.»

در فاصله ۱۵ تا ۳۱ اوت ۲۰۲۱، تعداد زیادی از نمایندگان مجلس بریتانیا در مورد وضعیت افغان‌ها به وزارت خارجه ای‌میل زدند اما این ای‌میل‌ها تا قبل از ۶ سپتامبر خوانده نشدند و زمانی که مجلس در ۶ سپتامبر، خواهان توضیح وزارت خارجه در مورد این ای‌میل‌‌ها شد، وزیر خارجه بریتانیا دستور فوری صادر کرد که تمام ای‌میل‌های نمایندگان خوانده و به آنان جواب مشخصی داده شود.

جوزی استوارت، در این مورد اضافه کرد: «من مطمئنم به هیچ کدام از اطلاعاتی که در این ایمیل‌ها وجود داشت، توجه نشد.»

کمیته روابط خارجی مجلس بریتانیا فیلیپ بارتون را بار دیگر به مجلس عوام خواست تا در مورد افشاگری‌های تازه جوزی استوارت توضیح بدهد. بارتون در دسامبر ۲۰۲۱ به مجلس عوام گفته بود که نخست‌وزیر در مورد انتقال حیوانات موسسه نوزاد هیچ‌چیز نمی‌دانست؛ اما حالا آشکار شده که انتقال آن‌ها به دستور مستقیم بوریس جانسون صورت گرفته است.

پس از آنکه مقام‌های دولت بریتانیا درصدد انکار دست داشتن نخست‌وزیر در انتقال این حیوانات برآمدند و در مجلس این کشور ادعا کردند که جانسون از این برنامه خبر نداشته، ایمیل‌هایی افشا شد که نشان می‌داد این کار به دستور مستقیم جانسون صورت گرفته است. حالا هم یک مقام ارشد وزارت خارجه بریتانیا با تایید ادعاهای سابق در این مورد، دولت جانسون را بار دیگر به چالش کشیده است.

مجلس نمایندگان بریتانیا پیش‌تر بابت مدیریت ضعیف دولت و بی‌توجهی در قبال انتقال افغان‌های در معرض خطر عذرخواهی کرده بود.

دولت بریتانیا در روند تخلیه افغانستان تا ۳۱ اوت، تعداد ۱۵ هزار نفر را از این کشور خارج کرد؛ اما حالا مشخص شده است که بسیاری از کسانی که واجد شرایط انتقال بودند، همچنان در افغانستان مانده‌اند.