اهدای نام سنتی آفریقایی به فرزند مگان مارکل و شاهزاده هری

این نام به معنای «ستون قدرت» است

HENK KRUGER / POOL / AFP

در سفر رسمی دوک و دوشس ساسکس به آفریقای جنوبی، یک نام سنتی خوسایی به فرزندشان آرچی اهدا شد.  

در نخستین دیدار رسمی مگان مارکل و شاهزاده هری از آفریقای جنوبی، آن دو از شهرک نیانگا بازدید و با نمایندگان «پیش‌خوان عدالت»، مؤسسه‌ای برای حمایت از حقوق زنان و کودکان، دیدار کردند.

در این دیدار نمایندگان «پیش‌خوان عدالت»، به فرزند خانواده‌ سلطنتی، آرچی هریسون ماونت‌بتن-ویندزور، هدیه‌ای دادند که بخشی از آن اعطای نام نتسیکا به او بود. این نام به معنی «ستون قدرت» است. 

جسیکا دیوهرست، مدیر اجرایی پیش‌خوان عدالت، در این دیدار گفت «وقتی پسر زیبای‌تان به دنیا آمد نام او را آرچی گذاشتید. آرچی یعنی شجاعت و قدرت. به همین دلیل به مناسبت ورود آرچی به خانه و برای خوشامدگویی به او، خانواده‌ شما در پیش‌خوان عدالت نام سنتی جنوب آفریقایی نتسیکا را به او می‌دهد».

او افزود: «این نام که ریشه‌ خوسایی آفریقایی دارد به معنی رکن قوت است. به امید آن که همواره برای هر آن که محتاج توست رکن قوت و قدرت باشی». 

«من و همسرم از طرف خانواده‌ سلطنتی به اینجا آمده‌ایم و من به عنوان زن، همسر و نیز یک زن رنگین‌پوست و خواهر به میانتان آمده‌ام».

مؤسسه‌ پیش‌خوان عدالت نام جنوب آفریقایی نتسیکا را به آرچی فرزند هری و مگان اعطا کرد. معنی این نام «ستون قدرت» است و آن را گوگو، مادربزرگ محلی این شهرک سیاه‌پوست‌نشین انتخاب کرده است.  

دیوهارت به مجله‌ هارپرز بازار گفت که این نام را «در قاب زیبایی گذاشتیم و معنایش را هم با دست زیر آن نوشتیم و تصویر کرگدن کوچکی را هم زیر آن گذاشتیم، چون هری از کرگدن خوشش می‌آید».

دیوهارت هم‌چنین گفت که گوگو یا مادربزرگ محلی این شهرک سیاه‌پوست‌نشین این نام را برای کودک چهار ماهه‌ خانواده‌ سلطنتی انتخاب کرده است.

دیوهارت گفت که «نتسیکا هم‌معنی آرچی و به معنی شجاعت و قدرت است، به همین خاطر انگار مناسب‌ترین نام بود» و اضافه کرد «این رسم قدیمی ماست که وقتی خارجی‌ها به شهرک‌های سیاه‌پوست‌نشین می‌آیند نام جنوب آفریقایی روی آن‌ها می‌گذاریم... آفریقای جنوبی گهواره‌ بشریت است، جایی است که حیات نوع بشر آغاز شده، پس همه‌ ما فرزندان این کشوریم.»

این هدیه به زوج سلطنتی شامل بلوز گرم‌کن کوچکی با نوشته‌ پیش‌خوان عدالت برای آرچی هم بود. پیش از اعطای هدیه، دوشس درباره‌ توان‌مندسازی زنان و جایگاهش در جهان به عنوان «زنی رنگین‌پوست» سخنرانی کرد.  

مارکل گفت «به عنوان عضوی از خانواده‌ سلطنتی همراه همسرم به این جا آمده‌ام و اجازه می‌خواهم که بگویم خود من هم به عنوان مادر، همسر، زن و نیز یک زن رنگین‌پوست و خواهر شما به اینجا آمده‌ام». این اظهارات با تشویق حاضران همراه شد.

دوک و دوشس در دومین روز سفرشان به آفریقای جنوبی از ساحل مون‌وابی‌سی در کیپ تاون بازدید و درباره‌ بدبینی و دید منفی‌ای که هم‌چنان نسبت به بیماری‌های روانی وجود دارد گفتگو کردند.  

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از زندگی