بایدن: پوتین در حال بررسی استفاده از تسلیحات شیمیایی در اوکراین است

رئیس‌جمهوری آمریکا به رهبران تجاری ایالات متحده هشدار داد که برای حمله‌ سایبری روسیه آماده باشند

جو بایدن ماه‌ها است درباره احتمال حملات سایبری روسیه به زیرساخت‌های حیاتی آمریکا هشدار می‌دهد - Jim WATSON / AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز دوشنبه گفت که اتهام‌های نادرست روسیه مبنی بر وجود سلاح‌های بیولوژیکی و شیمیایی در کی‌یف نشان می‌دهد که پوتین در حال بررسی استفاده از چنین تسلیحاتی در اوکراین است. 

به گزارش رویترز، بایدن برای این ادعا شواهدی مطرح نکرد اما در ادامه صحبت‌هایش افزود: «پوتین در موقعیت دشواری قرار گرفته و برای فرار از این وضعیت اتهام‌زنی‌ می‌کند. او می‌گوید آمریکا سلاح‌های بیولوژیکی و شیمیایی در اروپا و اوکراین دارد، اما این‌ها واقعیت ندارند و نمی‌تواند شواهدی ارائه کند.»

پیش از این نیز مقام‌هایی از واشنگتن و کشورهای هم‌پیمان آمریکا روسیه را به انتشار ادعاهای اثبات‌نشده مبنی بر وجود تسلیحات بیولوژیکی در اوکراین متهم کردند. آن‌ها معتقدند که روسیه در پشت مطرح کردن چنین ادعاهایی، به دنبال مقدمه‌چینی برای حمله بیولوژیکی یا شیمیایی در جنگ علیه اوکراین است.

در مقابل، وزارت دفاع روسیه بدون ارائه مدرک، کی‌یف را به برنامه‌ریزی برای حمله شیمیایی علیه مردم خود متهم کرده است. به گفته مقام‌های مسکو، اوکراین قصد دارد روسیه را به استفاده از سلاح‌های شیمیایی در حمله به اوکراین متهم کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اوایل ماه جاری، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، با نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه، صحبت کرد و به او در مورد عواقب «هر گونه تصمیم احتمالی روسیه برای استفاده از سلاح‌های شیمیایی یا بیولوژیکی در اوکراین» هشدار داد. 

در همین حال، بایدن روسیه را متهم کرد که روز شنبه از یک موشک مافوق صوت برای انهدام یک انبار تسلیحات استفاده کرده است. یک مقام دولت آمریکا شامگاه دوشنبه تصریح کرد که بایدن استفاده روسیه از چنین موشک پیشرفته‌ای را تایید می‌کند، اما گفت که تاثیر این حمله هنوز مشخص نیست. 

به گزارش سی‌ان‌ان، رئیس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه هشداری فوری هم خطاب به مدیران کسب‌وکارهای آمریکایی صادر کرد و از آن‌ها خواست دفاع سایبری شرکت‌های خود را تقویت کنند. او که در نشست میزگرد تجاری در واشنگتن سخنرانی می‌کرد، گفت که احتمال دارد ولادیمیر پوتین از حمله سایبری به عنوان نوعی تلافی علیه ایالات متحده به عنوان حامی اوکراین استفاده کند.

جو بایدن که ماه‌ها است درباره احتمال حملات سایبری روسیه به زیرساخت‌های حیاتی آمریکا هشدار می‌دهد، بار دیگر با اشاره به توانایی سایبری روسیه، افزود: «پوتین هنوز از این ابزار استفاده نکرده؛ اما باید بدانیم که ممکن است منافع ملی ما از طریق حمله سایبری در خطر قرار بگیرد؛ بنابراین لازم است ظرفیت فناوری خود برای مقابله با حملات سایبری را افزایش دهید.»

به گفته یک منبع آگاه آمریکایی، در مورد انواع گزینه‌ها برای حمله سایبری احتمالی روسیه علیه ایالات متحده جزئیاتی در دست نیست؛ اما شواهد موجود نشان می‌دهد فعالیت‌های روسیه در این زمینه افزایش یافته است. این مقام آگاه تاکید کرد: «تعیین اینکه آیا این فقط یک هجمه رسانه‌ای و تبلیغاتی از سوی روسیه است و نوعی پیام به ایالات متحده تلقی می‌شود یا پوتین واقعا در حال آماده‌سازی حمله سایبری است، کار چندان ساده‌ای نیست؛ اما باید بدترین گزینه‌ها را در نظر بگیریم و برای هر احتمالی آماده باشیم».

تهاجم روسیه به اوکراین که پوتین آن را «عملیات نظامی ویژه» برای خلع سلاح اوکراین می‌نامد، در روزهای اخیر تا حد زیادی متوقف شده است. ارتش مسکو نتوانست هیچ شهر بزرگی را تصرف کند و به تخریب گسترده مناطق مسکونی متوسل شد.

پس از اینکه مسکو خواستار توقف دفاع از شهر ماریوپل شد، اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد که از اولتیماتوم‌های روسیه اطاعت نخواهد کرد و شهری با هزاران غیرنظامی را به سربازهای پوتین تسلیم نمی‌کند.