اسفند با تورم ۴۰.۲ درصدی به پایان رسید

مردم شب عید را با تداوم گرانی‌ها سر کردند

این مرکز در سال ۱۳۹۹، همین شاخص را ۳۶.۴ درصد اعلام کرده بود-سلام نو

نرخ تورم سالانه منتهی به اسفندماه ۱۴۰۰ در ایران با ۱.۲ درصد کاهش، به ۴۰.۲ درصد رسید. تورم بهمن‌ ۱۴۰۰ هم ۴۱.۴ درصد اعلام شده بود.

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود، روند تورم در پایان سال ۱۴۰۰ را نزولی اعلام کرد. بر این اساس، نرخ تورم سالانه اسفند با ۱.۲ واحد درصد کاهش به ۴۰.۲ درصد رسیده است. در حالی که این مرکز در سال ۱۳۹۹، همین شاخص را ۳۶.۴ درصد اعلام کرده بود. بر این اساس، مردم ایران سال پایانی قرن را با گرانی‌های بیشتر نسبت به سال پیش از آن به پایان رساندند.

بنا بر اعلام مرکز آمار ایران، تورم نقطه‌ای اسفند برای خانوارهای شهری ۳۴.۵ درصد و برای خانوارهای روستایی ۳۵.۸ درصد بود. بر این اساس، روستانشینان نسبت به ساکنان مناطق شهری با تورم بالاتری مواجه‌ بودند. در همین حال، نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ۱.۲ درصد و برای خانوارهای روستایی ۱.۶ درصد بود.

کاهش شیب تورم در آخرین ماه پایانی سال ۱۴۰۰ در حالی کاهشی اعلام شد که ابراهیم رئیسی، رئیس دولت، در هفته‌های پایانی این سال، تورم را کنترل‌شده عنوان کرد و خواستار کاهش بیشتر این شاخص شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا بر آخرین گزارش مرکز آمار، تورم ماهانه اسفند برای گروه مواد خوراکی، آشامیدنی و دخانیات ۱.۷ درصد و برای گروه مواد غیرخوراکی و خدمات ۱.۱ درصد بود. بر این اساس، در گروه کالاهای اساسی، قند، شکر، شیرینی و گوشت بیشترین افزایش قیمت آخرین ماه سال را به خود اختصاص دادند و در حالی که تورم دو کالای اساسی یعنی نان و غلات در اسفند ۱۴۰۰ با کاهش ۴.۹ درصدی همراه بود، این اقلام در میان کالاهای مصرفی همچنان بیشترین سطح تورم ماهانه را داشتند. در گروه کالاهای غیرخوراکی هم پوشاک و کفش که به رسم قدیم از خرید‌های شب عید مردم به شمار می‌آیند، جزو گروه کالاهای با تورم بالا قرار گرفتند.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران حدود یک ماه قبل، در گزارشی از وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی در دوره یک ساله منتهی به بهمن‌ ۱۴۰۰، از نزولی شدن شیب برخی شاخص‌های موثر بر تورم مثل نقدینگی و پایه پولی خبر داده بود.

مردم ایران در حالی شب عید را با گرانی‌ها سر کردند که مرکز آمار حداقل در گزارش‌های دو ماه اخیر خود، از کند شدن روند افزایش قیمت‌ها خبر داده است. آن‌طور که مرکز آمار اعلام کرده، نرخ تورم ماهانه اسفند به ۱.۳ درصد رسیده که در مقایسه با مدت مشابه ماه قبل از آن کاهش داشته است.

بیشتر از اقتصاد