بایدن و جمهوری‌خواهان: آزمون دشوار اولین زن سیاه‌پوست نامزد دیوان عالی آمریکا

مجلس سنا بررسی کتانجی براون جکسون را آغاز کرد؛ او می‌رود تا اولین قاضی زن سیاه‌پوست تاریخ دیوان عالی آمریکا باشد

کتانجی براون جکسون، نامزد دولت بایدن برای تصدی کرسی دیوان عالی آمریکا- ANNA MONEYMAKER / GETTY IMAGES VIA AFP

روند بررسی کتانجی براون جکسون، نامزد دولت بایدن برای تصدی کرسی دیوان عالی آمریکا، روز دوشنبه در کمیته قضایی مجلس سنا آغاز شد. خانم جکسون اگر تایید شود، اولین زن سیاه‌پوست خواهد بود که به این مقام مهم قضایی می‌رسد و به این دیوان که بیش از ۲۰۰ سال پیش بنیان نهاده شد، می‌پیوندد. آقای بایدن وعده داده بود که یک قاضی زن سیاه‌پوست را به این سمت منصوب می‌کند و اکنون به وعده خود عمل کرده‌ است.

دیوان عالی آمریکا ۹ قاضی دارد و عالی‌ترین مرجع قضایی کشور است. این دیوان اختیار دارد حکم تمامی دادگاه‌های دیگر کشور را لغو کند و تصمیم‌هایی که می‌گیرد، به منزله تعبیر رسمی از قانون هستند. قضات دیوان عالی از سوی رئیس ‌جمهوری پیشنهاد می‌شوند، اما مطابق ماده دوم قانون اساسی آمریکا باید توسط مجلس سنا تایید شوند. 

جلسه بررسی قرار است چهار روز به طول بینجامد و از جهات مختلف حائز اهمیت است. نه تنها به دلیل تاریخی بودن این انتصاب، که به دلیل تاثیر آن بر روند ریاست‌ جمهوری بایدن دموکرات؛ چند ماه پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای. آقای بایدن اگر نتواند نامزد خود را به دیوان عالی برساند، با مشکلات سیاسی روزافزونی مواجه خواهد بود. 

جکسون ۵۱ ساله در صورت تایید شدن، دومین جوان‌ترین عضو دیوان عالی پس از ایمی کونی بارت خواهد بود؛ قاضی کاتولیکی که در آخرین ماه‌های دولت ترامپ توسط او نامزد شد و پس از تایید سنا، به دیوان پیوست. 

ترامپ در چهار سال دوران ریاست‌جمهوری خود این فرصت را به‌دست آورد که سه قاضی را به عضویت در دیوان عالی برساند (به علت درگذشت انتونین اسکالیا و روث بیدر گینزبرگ و بازنشستگی انتونی کندی). در نتیجه، ترکیب کنونی دیوان عالی به شدت به نفع راست‌گرایان و جمهوری‌خواهان است. خانم جکسون هم که تایید شود، همچنان سه قاضی متمایل به جناح لیبرال خواهیم داشت و شش قاضی متمایل به جناح راست. جکسون در پی بازنشستگی استفن برایر، قاضی لیبرالی که توسط بیل کلینتون منصوب شده بود، نامزد شده است. 

روز دوشنبه، ۲۱ مارس، از همان ابتدا اهمیت تاریخی جایگاه خانم جکسون در جلسه سنا مطرح شد.

سناتور ریچارد دوربن از ایلینوی، رئیس کمیته قضایی سنا، گفت: «تاکنون حتی یک قاضی دیوان عالی هم زنی سیاهپوست نبوده است. شما می‌تواند اولی باشید. اولی بودن کار راحتی نیست. از بعضی جهات می‌توان گفت که باید بهترین باشید و از بعضی جهات، شجاع‌ترین.»

سوابق جکسون البته باعث می‌شود که او از باسابقه‌ترین نامزدهای تاریخ دیوان عالی باشد. این قاضی که در زمان تولد «کتانجی اونییکا براون» نام گرفت، متولد واشنگتن و بزرگ‌شده میامی در ایالت فلوریدا است. او مدارک لیسانس و دکترای حقوق خود را دانشگاه هاروارد گرفته است که معتبرترین نهاد دانشگاهی آمریکا در این رشته محسوب می‌شود. از جمله سوابق این قاضی، می‌توان به سردبیری نشریه «نقد حقوق هاروارد» (که رئیسش زمانی باراک اوبامای دانشجو بود)، سه دوره منشی‌گری برای قضات (از جمله برای قاضی برایر)، هشت سال قضاوت در دادگاه تجدیدنظر، و چهار سال معاونت ریاست «کمیسیون مجازات آمریکا» اشاره کرد. 

قاضی جکسون با لباسی به رنگ آبی وارد مجلس سنا شد و با لبخند در برابر دوربین‌های آمریکا و جهان، سر جای خود قرار گرفت. این اولین حضور او در مجلس سنا نیست و قبلا برای سه سمت قضایی دیگر هم توسط همین مجلس تایید شده است. پشت سر او چهره‌های مختلفی قرار داشتند، از جمله کسانی که او را برای این روز بزرگ آماده کردند، و مهم‌تر از همه، دانا رسموس، وکیل کاخ سفید، که در روزهای گذشته هر روز جلسات تمرینی شبیه‌سازی سنا با او برگزار کرده است. 

سناتور دوربن طی سخنان خود بارها یادآوری کرد که جایگاه جکسون چقدر تاریخی و معنی‌دار است. او گفت: «شما شاهد زنده این واقعیت هستید که در آمریکا هر چیزی ممکن است.» این سناتور دموکرات در ضمن گفت سابقه خانم جکسون نشان می‌دهد که بر واقعیات مسلط است و با توجه به این پیشینه، باید بتواند با رای قانونگذاران از هر دو حزب به تایید برسد.

در روزهای گذشته برخی جمهوری‌خواهان به پیشینه خانم جکسون در زمانی که وکیل مدافع عمومی بود، حمله کرده‌اند و می‌گویند او بیش از حد از مجرمان خطرناک دفاع کرده است. اما باید دید آیا این حملات به جایی خواهند رسید که بتوانند نامزدی او را مختل کنند، یا خیر. یکی از سخت‌ترین حملات را سناتور جاش هاولی، از ایالت میسوری، کرده بود که در توییتر مدعی شده بود قاضی جکسون «این سابقه را دارد که هم به عنوان قاضی و هم به عنوان سیاست‌گذار، نسبت به مجرمان «پورنوگرافی» کودکان، به‌رغم جنایات مشمئزکننده‌شان، سهل‌انگاری کرده است». منتقدان می‌گویند دعاوی سناتور هاولی بی‌بنیان است. مثلا «کمیسیون مجازات آمریکا» در دو مورد جرایم مربوط به «پورنوگرافی» کودکان، میزان حداقل مجازات را کاهش داده بود، اما آن کاهش با تایید اعضای این کمیسیون از هر دو حزب بود و نه فقط قاضی جکسون. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سناتور چارلز گرسلی از ایالت آیوا، جمهوری‌خواه ارشد کمیته قضایی سنا، در آغاز جلسه صندلی را برای جکسون عقب کشید تا نشان از احترام داشته باشد. گرسلی در اظهارات خود یادآوری کرد که بر خلاف سخنان سناتور گرسلی هنگام دفاعش از انتصاب برت کاوانا، قاضی منصوب ترامپ در سال ۲۰۱۸، گفته‌های آغازین سناتور دوربن توسط جمهوری‌خواهان قطع نشدند.

روند تایید آقای کاوانا، که از سوی یک استاد روان‌شناسی متهم شده بود که در دوران تحصیل در دبیرستان دست به آزار جنسی او زده است، بسیار پرمناقشه بود. کمیته قضایی سنا نهایتا ۱۱ به ۱۰ او را تایید کرد؛ یعنی تمام جمهوری‌خواهان به او رای دادند و یک دموکرات هم رای نداد. در صحن مجلس، کاوانا ۵۰ به ۴۸ تایید شد؛‌ تنها یک دموکرات به او رای مثبت داد و البته یک جمهوری‌خواه هم ضمن اعلام مخالفت، اصلا رای نداد.

سناتور گرسلی اما گفت جمهوری‌خواهان نمی‌خواهند ماجرای چهار سال پیش تکرار شود. او گفت: «ما این روند را به نمایشی بر بنیان جرایم ادعایی بدل نمی‌کنیم. اما سوال‌هایی سخت در مورد فلسفه قضایی قاضی جکسون خواهیم پرسید.»

این قانونگذار گفت جمهوری‌خواهان می‌خواهند از خانم جکسون درباره عملکردش در دادگاه تجدیدنظر حوزه واشنگتن دی سی سوال بپرسند؛ دیوان بسیار مهمی که جکسون سال گذشته به آن پیوست و معمولا سکوی پرتاب رسیدن به دیوان عالی است. جکسون در هشت ماه حضور خود در این دادگاه مهم، تنها دو نظر اکثریت صادر کرده بود. 

سناتور لیندزی گراهام، جمهوری‌خواه مشهور از ایالت کارولینای جنوبی، نیز گفت: «این روند، سیرک نخواهد بود. پس از اول خوب آغاز کرده‌ایم.» سناتور گراهام خود طرفدار انتصاب نامزدی دیگر بود و از حضور جکسون در محافل چپ‌گرا انتقاد کرده است. آقای گراهام اما به همراه سوزان کالینز و لیزا مورکووسکی از دو ایالت مین و آلاسکا، یکی از سه سناتور جمهوری‌خواه بود که به انتصاب خانم جکسون به دادگاه تجدیدنظر حوزه واشنگتن دی سی رای مثبت داده بود. 

روند تایید قاضی جکسون از شبکه‌های مختلف آمریکا همچون سی‌ان‌ان، ام‌اس‌ان‌بی‌سی و فاکس نیوز، به اضافه شبکه‌های اینترنتی همچون توییتر پخش می‌شود و انتظار می‌رود که صدها هزار بیننده آن‌را تماشا کنند. 

پس از دو روز پرسش از قاضی جکسون، روز پنجشنبه نوبت شاهدان بیرونی می‌رسد. انتظار می‌رود که مجلس سنا پیش از هشتم آوریل (زمانی که تعطیلات آن آغاز می‌شود) در مورد سرنوشت این قاضی رای‌گیری کند. با توجه به نزدیک بودن بسیار تعداد نمایندگان دو حزب در مجلس سنا، دموکرات‌ها سخت خواهند کوشید تا رای مثبت برخی از سناتورهای جمهوری‌خواه میانه‌رو همچون کالینز و مورکووسکی را جلب کنند و در عین حال، باید مطمئن باشند که هیچ یک از دموکرات‌های محافظه‌کار مثل سناتور جو مانچین از ویرجینیای غربی، به جکسون رای منفی نخواهند داد.

بیشتر از جهان