ابتلای بازیکنان به کرونا، تغییر ترکیب تیم ملی ایران در آخرین لحظات

سامان قدوس، مهدی طارمی، و علیرضا جهانبخش در بازی با کره جنوبی غایب خواهند بود 

اسکوچیچ برای خط حمله در کنار سردار آزمون، شاید از کریم انصاری‌فرد یا اللهیار صیادمنش استفاده کند- عکس از فدراسیون فوتبال ایران

اگر در اولین روزهای سال نو و در هوای نوروز، کرونا را از یاد برده‌ باشید، اخبار اردوگاه تیم ملی به شما یادآوری می‌کند که هنوز کرونا می‌تواند ترکیب یک تیم را در یک بازی سرنوشت‌ساز زیرورو کند.

در آستانه بازی کره جنوبی - ایران (۴ فروردین ۱۴۰۱)، اولین بازیکنی که به دلیل ابتلا به کرونا از تیم ملی خط خورد، سامان قدوس بود. هافبک ایرانی برنتفورد در حالی بازی با کره جنوبی را از دست داد که با توجه به محرومیت سعید عزت‌اللهی، شاید اسکوچیچ بیش از همیشه به او نیاز داشت.

اما کرونا وقتی برای تیم ملی موضوعی نگران‌کننده شد که مهدی طارمی از پرتغال و علیرضا جهانبخش از هلند، به مدیر تیم ملی اطلاع دادند که نمی‌توانند در سئول به اردوی تیم ملی بپیوندند. طارمی و جهانبخش به کرونا مبتلا شده‌اند و تیم ملی باید دنبال جانشین برای کلیدی‌ترین بازیکنانش باشد.

تیم ملی ایران که در اردوی پیشین نیز با ابتلای احمد نوراللهی، سردار آزمون، و علیرضا بیرانوند تجربه این دردسر را داشت، این‌بار ترکیبش بیشتر دچار تغییرات ناخواسته می‌شود. پیش از این، کریم باقری، مربی تیم ملی، نیز به دلیل ابتلا به کرونا نتوانست در اردوی تیم ملی حاضر باشد و آزمایش حمید استیلی، مدیر تیم ملی، نیز در سئول نشان داد که او مبتلا به کرونا است. استیلی در سفارت ایران قرنطینه شد. 

محرومیت عزت‌اللهی و محرمی، غیبت قدوس، طارمی و جهانبخش، به معنای آن است که تیم ملی چهره‌ای دور از انتظار مقابل کره‌ جنوبی خواهد داشت.

تیم ملی در اردوی تهران لژیونرهایش را در اختیار نداشت و حالا امیدوار است که جز طارمی، قدوس و جهانبخش، بقیه لژیونرها به سئول برسند. تیم ملی فرصت چندانی برای تمرین با همه بازیکنانش نخواهد داشت، و این کار تیم ملی را مقابل کره جنوبی سخت می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تیم ملی کره جنوبی نیز با ابتلای بازیکنانش به کرونا دچار دردسر شده است، اما پائولو بنتو، سرمربی تیم کره، می‌گوید: «برای هر شرایطی راه‌حلی پیدا می‌کنیم. مسائلی مثل کووید-۱۹ غیرقابل کنترل است و نسبت به مسائلی که پیش می‌آید، باید واکنش مناسب نشان داد.»

بنتو درباره زمان حضور سه ستاره تیمش، سون هیونگ می، کیم مین جائه، و هوانگ جو گفت: «آنها فردا به ما می‌پیوندند و ما باید تمام عوامل را در نظر بگیریم که در بازی با ایران بهترین شرایط را داشته باشند.»

تیم ملی ایران باید برای زوج احمد نوراللهی بازیکنی را انتخاب کند. در شرایطی که عزت‌اللهی محروم است و قدوس دچار کرونا است، شاید فرصت بازی به احسان حاج‌صفی، کمال کامیابی‌نیا، یا میلاد سرلک برسد. تیم ملی در روز محرومیت صادق محرمی برای پست دفاع راست نیز بازیکن جدیدی می‌خواهد که بین دانیال اسماعیلی‌فر یا، به احتمال بیشتر، یکی از مدافعان وسط انتخاب خواهد شد.

جانشین علیرضا جهانبخش می‌تواند وحید امیری باشد و بعید است امیرحسین حسین‌زاده یا مهدی ترابی (با تجربه ملی کمتر) در ترکیب اصلی جا بگیرند. اسکوچیچ برای خط حمله در کنار سردار آزمون، شاید از کریم انصاری‌فرد یا اللهیار صیادمنش استفاده کند تا جای طارمی پر شود؛ هرچند، همه این انتخاب‌ها به سیستمی بستگی دارد که اسکوچیچ برای بازی با کره جنوبی انتخاب می‌کند که هنوز فاش نشده است.

تیم ملی اگر نتواند از ستاره‌های مبتلا به کرونا در بازی روز ۹ فروردین ۱۴۰۰ مقابل لبنان در مشهد استفاده کند، شاید دراگان اسکوچیچ در فاصله بازی با کره تا بازی با لبنان، بازیکنان جدیدی را به اردو دعوت کند. اسکوچیچ فرصت چنین تصمیمی را دارد، اما شاید با همین تیم از سئول به مشهد برود و فهرست تیمش را تغییر ندهد.

تیم ملی در کمپ پاژوی سئول با اضافه شدن مجید حسینی، اللهیار صیادمنش، و علی قلی‌زاده، با ۱۸ بازیکن تمرین کرد و ۸ بازیکن لژیونر فردا به اردو اضافه می‌شوند. در تیم ملی این نگرانی وجود دارد که بازیکنان دیگری در اردو دچار کرونا شوند. پروتکل‌های بهداشتی توسط میزبان به خوبی رعایت می‌شود.

بیشتر از فوتبال