مهدوی‌کیا با رویای پاریس: ۲۱ ساله‌ها به جای ۲۳ ساله‌ها در تیم امید

سرمربی تیم امید می‌گوید پا پس نمی‌کشد اما از رقبا عقب هستند

مهدی مهدوی‌کیا بازیکنانش را با هدف ساختن تیمی که باید در سال ۱۴۰۲ در راه المپیک پاریس بازی کند، انتخاب کرده است - فدراسیون فوتبال

مهدی مهدوی‌کیا اولین تجربه سرمربیگری خود را، در پروژه‌ای فنی که فوتبال ایران بیش از چهار دهه در آن ناکام بوده و به المپیک راه نیافته است، در تیم امید ایران پشت سر می‌گذارد. قرارداد یورویی مهدوی‌کیا با فدراسیون فوتبال، احتمال جدایی او از تیم امید پس از عزل عزیزی خادم و تغییرات در فدراسیون، از جمله خبرهای پر حرف و حدیث حوالی تیم امید بود. اما مهدوی‌کیا به کارش ادامه می‌دهد و در اردوهای پی‌در‌پی مشغول ساختن تیمی است که رویای بزرگ صعود به المپیک پاریس را دارد.

تیم امید ایران اما از اردوی خارجی و بازی تدارکاتی که به تجربیات بازیکنان جوانش بیفزاید، محروم است. فدراسیون فوتبال فراموش کرده است که یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های آن، تدارک تیم‌های ملی است.

مهدی مهدوی‌کیا بازیکنانش را با هدف ساختن تیمی که باید در سال ۱۴۰۲ در راه المپیک پاریس بازی کند، انتخاب کرده است. او به جای بازیکنان زیر ۲۳ سال، بازیکنان زیر ۲۱ سال را به اردو فراخوانده است تا شرایط سنی بازی در تیم المپیک در سال ۱۴۰۲ را داشته باشند.

مهدوی‌کیا از روزهای فیفا برای برگزاری اردوهای تیم امید استفاده می‌کند تا باشگاه‌ها نیز بهانه‌ای برای منع بازیکنان از شرکت در اردوی تیم امید نداشته باشند. یکی از مشکلات همیشگی تیم امید، جدلش با باشگاه‌ها بر سر در اختیار گرفتن بازیکنان در کوران مسابقات لیگ بود. بازی‌های قهرمانی زیر ۲۳ سال آسیا نیز در خرداد ۱۴۰۱ برگزار می‌شود و تا آن تاریخ، لیگ به پایان رسیده است و تیم امید می‌تواند همه بازیکنان مورد نظرش را به اردو دعوت کند.

آخرین فهرست تیم امید برای اردوی نوروزی را این بازیکنان تشکیل می‌دهند:

امیرحسین نیکپور، حسین نخودکار (گل‌گهر سیرجان)

پیام پارسا، محمدحسین زواری، احمد شریعت‌زاده (صنعت نفت آبادان)

رضا ناصری (سپیدرود رشت)

سامان فلاح (پیکان)

محمد قربانی (نساجی قائمشهر)

محمدامین حزباوی، علیرضا باویه (فولاد خوزستان)

امیرعلی صادقی (استقلال تهران)

مهدی هاشم‌نژاد، محمدمهدی احمدی، سعید آهنی (نفت مسجدسلیمان)

یونس اکبرپور، اصغر صادقی‌نسب، علی زارع (مس رفسنجان)

بهزاد سلامی (تراکتور)

فردین رابط، امیر جعفری (شهرخودرو)

سینا حاتمی (آلومینیوم اراک)

محمدحسین اسلامی، میلاد کر (ذوب‌آهن اصفهان)

امیرمحمد محکم‌کار، آریا یوسفی (سپاهان)

ابوالفضل بابایی (فجر سپاسی)

علی پوردارا (کویت اس سی)

این بازیکنان از دوم تا نهم فروردین ۱۴۰۱ باید در اردوی تهران شرکت کنند. محل برگزاری این اردو کمپ تیم‌های ملی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مهدوی‌کیا البته برای این که شانس موفقیت تیمش را بالا ببرد، از بازیکنان بالای ۲۱ سال نیز در تیمش استفاده خواهد کرد، اما هدفش ساختن بنیان تیم در گروه سنی زیر ۲۱ سال است. بازیکنانی مثل امیرحسین حسین‌زاده از استقلال و یاسین سلمانی از سپاهان، کیفیتی دارند که می‌توانند به تیم امید قدرت و تجربه بیشتر بدهند و مهدوی‌کیا احتمالا برای بازی‌های قهرمانی آسیا در خردادماه آنها را دعوت می‌کند.

مهدوی‌کیا درباره امکانات و فرصت‌ بازی‌های تدارکاتی تیم امید گله‌هایی دارد: «باید از نظر امکانات خودمان را بهتر کنیم. بازی دوستانه نداشتیم و از رقبا عقب هستیم. ازبکستان و قطر سال‌ها در اردو هستند و بازی‌های خوبی انجام می‌دهند. این مسائل البته دلیلی نمی‌شود که پا پس بکشیم و باید جلو برویم و برنامه‌ریزی کنیم. اگر تعامل و تفاهم بین کمیته المپیک و فدراسیون باشد و در ماه‌های آینده نیز اردو داشته باشیم، شرایط بهتر می‌شود. برخی از بازیکنانی که می‌خواهیم، در تیم‌های باشگاهی‌شان فیکس نیستند و باید این بازیکنان در شرایط مسابقه قرار بگیرند. صعود به المپیک کار سختی است و اگر راحت بود، ناکامی به ۴۴ سال کشیده نمی‌شد. با برنامه‌ریزی و پتانسیلی که داریم، این اتفاق می‌افتد و می‌توانیم به المپیک صعود کنیم.»

مدیریت تیم امید توسط دو نهاد انجام می‌شود و اختلاف‌نظرها همیشه آسیب‌هایی برای تیم امید داشته است. کمیته ملی المپیک و فدراسیون فوتبال همیشه طی دهه‌های اخیر در اداره تیم امید با هم مشکلاتی داشته‌اند. فدراسیون فوتبال همواره معتقد بوده است که اگر کمیته ملی المپیک می‌خواهد در امور تیم امید دخالت کند، باید هزینه‌های تیم را بپردازد.

قرارداد مهدی مهدوی‌کیا با فدراسیون فوتبال ایران با واحد پولی یورو بسته شده بود، اما فدراسیون فوتبال اخیرا پس از انتقاداتی که درباره این قرارداد در رسانه‌ها مطرح شده بود، از مهدوی‌کیا خواست که واحد پول قرارداد ریال باشد و رقم قرارداد نیز کاهش یابد. محمد محمدی، مدیر تیم امید ایران، گفت که مهدوی‌کیا این شرایط جدید را پذیرفته است.

بیشتر از فوتبال