یک سرباز در بوشهر چهار سرباز دیگر را کشت

افزایش بیماری‌های روانی و گرایش به مواد مخدر از پیامدهای سربازی اجباری است

یک سرباز وظیفه در پادگانی در بوشهر، چهار هم‌خدمتی خود را کشت و یک نفر را به گروگان گرفت. خبرگزاری مهر به نقل از منبعی آگاه، این خبر را اعلام کرد و نوشت: «دلیل اقدام این سرباز اجازه ندادن برای رفتن به مرخصی بوده است.»

بر اساس این گزارش، سربازی که گروگان گرفته شده بود، آزاد شد؛ اما چهار سرباز دیگر جان باختند.

تیراندازی یک سرباز به سوی سربازان دیگر پیش از این نیز در برخی پادگان‌های ایران اتفاق افتاده بود. یک سرباز در تیر۱۳۹۶، کلانتری آب‌پخش بوشهر را به رگبار بست که در این حادثه، رئیس کلانتری زخمی شد. پس از آن حادثه، اتفاق مشابه دیگری در پادگان آبیک قزوین رخ داد و یک سرباز به سوی دیگر سربازان تیراندازی کرد. در پی این حادثه هم چهار سرباز کشته و پنج نفر مصدوم شدند. سرباز ضارب پس از تیراندازی به دیگران به خود شلیک کرد و جان باخت.

رئیس بازرسی نیروی زمینی ارتش در توضیح جزئیات آن حادثه گفته بود: «بررسی‌های اولیه پزشکی و بازرسی‌های دقیق از محل حادثه نشان می‌دهد ضارب احتمالا دچار جنون آنی شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مرداد همان سال هم سرباز دیگری در میدان تیر آموزشی کهریزک به سمت هم‌پادگانی‌های خود تیراندازی کرد. در پی این حادثه، چهار سرباز جان باختند و هشت نفر هم مجروح شدند. پس از این ماجرا مسئولان پادگان اعلام کردند که سرباز ضارب مشکلات روحی و روانی داشته است.

پیش‌تر از آن هم یک سرباز وظیفه در کانون اصلاح و تربیت یاسوج با اسلحه سه سرباز را به رگبار بست و در نهایت خود را نیز کشت.

خدمت سربازی در بسیاری از کشورها اختیاری است اما در کشورهایی مثل جمهوری اسلامی ایران و کره‌شمالی، پسرها مجبورند دوران خدمت سربازی را بگذرانند. ناظران بارها هشدار داده‌اند که اجبار پسران جوان به گذراندن دوران سربازی جز اتلاف وقت برای آنان نتیجه‌ای ندارد؛ اما حکومت ایران با اختیاری کردن سربازی یا کوتاه کردن زمان آن مخالفت می‌کند.

سربازان اغلب مجبورند در مناطق دور و در شرایط نامناسب آب‌وهوایی و رفاهی دوران سربازی خود را سپری کنند؛ در حالی که از حداقل امکانات مثل خوراک و آرامش نسبی نیز برخوردار نیستند و از خانواده خود نیز دور مانده‌اند. این وضعیت در برخی از آنان، زمینه‌ساز بروز مشکلات روحی و روانی می‌شود.

آمارهای رسمی حاکی از آن است که سالانه حدود ۸۰۰ هزار نفر از خدمت سربازی معاف می‌شوند. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی سال ۱۳۹۵ در نتیجه یک کار مطالعاتی اعلام کرد اغلب خانواده‌های ایرانی تمایل ندارند فرزندانشان به سربازی بروند. در این گزارش آمده بود پدیده‌هایی مثل فرار از خدمت، خودزنی، خودکشی و جعل اسناد از پیامدهای اجباری کردن خدمت سربازی است.

ناظران نیز هشدار داده‌اند که گرایش به مصرف مواد مخدر در پادگان‌ها و افزایش موارد تعرض جنسی از تبعات سربازی اجباری در ایران است. با این حال در سوی دیگر این ماجرا، قوانین و مقام‌های جمهوری اسلامی ایران قرار دارند که خدمت سربازی را عاملی برای تقویت توان نظامی کشور می‌دانند و با هرگونه اختیاری کردن آن مخالفت می‌کنند.