دیور درخت‌های نمایش مد پاریس را دوباره می‌کارد

از این درخت‌ها در نمایش مجموعه لباس‌های جدید دیور استفاده شده

ژن دمس، بازیگر فرانسوی در شوی لباس دیور در پاریس، ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۹- CHRISTOPHE ARCHAMBAULT / AFP

هفته مد پاریس عصر سه شنبه با یک نمایش خوش منظره اما سازگار با محیط زیست آغاز شد. نمایش دیور آغازگر این هفته مد بود که در یک باغ موقت شامل ۱۶۴ درخت روی صحنه رفت.

استفاده از این همه درخت برای یک نمایش مد ۱۰ دقیقه‌ای ممکن است به نظر سازگار با محیط زیست به نظر نیاید، اما خانه مد قول داده است که هر یک از آنها را در پروژه‌های محیط زیستی در اطراف پاریس مجدداً بکارد و به آنها اجازه دهد در محیط طبیعی خود به رشد ادامه دهند.

همچنین این درخت‌ها که از گلخانه‌هایی در فرانسه، آلمان و ایتالیا به این محل منتقل شده بودند، دارای برچسبی بودند که روی آن‌ها توضیحاتی درباره این که از کجا آمده‌اند و پس از این قرار است دوباره کجا کاشته شوند، نوشته شده بود.

در زمانی که صنعت مد از نظر ردپای کربن بیش از گذشته زیر نظر قرار گرفته، مدیر خلاق دیور، ماریا گرازیا چیوری، خردمندانه مجموعه‌ای را با الهام از دنیای طبیعی خلق کرد.

چیوری تنها صحنه را با توجه به محیط زیست نیاراسته بود. چندین مدل موهای خود را بافته بودند؛ مدل مویی که خیلی‌ها آن را به مدل موی فعال ۱۶ ساله محیط زیستی سوئدی، گرتا تونبرگ ربط داده‌اند.

خود لباس‌ها نیز به روشنی به دنیای طبیعی اشاره داشت. مدل‌ها از مسیری پر از شاخ و برگ در لباس‌هایی ساده و پارچه‌هایی با نقش گیاهان و با کمربندهایی از طناب از مسیر می‌گذشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روی بعضی لباس‌ها گل‌های برجسته‌ای دوخته شده بود، بعضی از جنس گونی بودند با دامن‌های ماکسی و سارافون.

برای تزئینات از ابزار باغبانی استفاده شده بود، اما آن را به مد تبدیل کرده بودند، با کلاه‌های حصیری و کیف‌های بزرگی که ابزار باغبانی را در آن جا داد.

در همین حال، طرفداران لباس‌های بلند توری آهاردار که چون امضای دیور می‌مانند، با شکل‌های دیگر این لباس‌ها که با خار و خشخاش آراسته بودند، روبرو شدند.

اما این مجموعه همچنین دارای یک حاشیه فمینیستی هم بود که از زمان انتصاب چیوری در سال ۲۰۱۶ که با تی شرت‌های «همه ما باید فمینیست باشیم» به تیتر خبرها رفت، خاص این کمپانی بوده؛ شعاری که در مقاله‌ای از«چیمانماندا انگوزی آدیچی» ساخته شده است.

این بار، زن پیشگام و الهام بخش چیوری، خواهر کریستین دیور، کاترین بود که در یک اردوگاه کار اجباری آلمان در جنگ جهانی دوم از اسارت و شکنجه جان سالم به در برد و به پاریس بازگشت تا به عنوان نخستین زنی باشد که مجوز گل فروشی می‌گیرد.

ردیف اول حاضران در سالن نیز پر بود از زنان قدرتمندی که هر یک در رشته‌ خود قوی هستند. جنیفر لارنس، کارلی کلوس و جولیان مور از جمله کسانی بودند که در این نمایش حضور داشتند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از زندگی