قیمت خودرو خارجی در ایران؛ یک تا پنج میلیارد تومان

خودرو خارجی در ایران یک تا پنج میلیارد تومان خریدوفروش می‌شود و لکسوس ان‌اکس ۳۰۰اچ مدل ۲۰۱۷ چهار میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان است

برخی پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که واردات محدود، به کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی قیمت انواع خودرو در بازار منجر خواهد شد - خبرآنلاین‌

سایت خبر‌آنلاین روز یکشنبه، ۲۹ اسفند، گزارش کرد که قیمت خودرو رنو مدل کولئوس در حال حاضر دو میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان و رنو تالیسمان مدل ۲۰۱۸ نیز یک میلیارد و ۸۲۰ میلیون تومان است. در بازار تهران، تویوتا راو۴ مدل ۲۰۱۸ هم سه میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومان فروخته می‌شود.

واردات خودرو به ایران ممنوع است اما کمیسیون تلفیق مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱، با واردات ۵۰ تا ۷۰ هزار خودرو به ایران در سال ۱۴۰۱ موافقت کرد. حالا آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن قطعه‌سازان، می‌گوید در صدور چنین مجوزی، قیمت خودروهای وارداتی کمتر از ۹۰۰ میلیون تومان نخواهد بود.

بنیامین بهرامی، یکی از واردکنندگان خودرو، هم به تجارت‌نیوز گفت: «اگر واردات به شکل محدود انجام گیرد، طبق تعرفه گمرک هیچ خودرویی کمتر از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان وارد نمی‌شود.»

برخی پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که واردات محدود به کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی قیمت انواع خودرو در بازار منجر خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قیمت خودروهای وارداتی در ایران از سال ۱۳۹۷ و در پی ممنوع شدن واردات و گسترش تحریم‌‌‌های بین‌المللی به میزان کم‌سابقه‌ای افزایش یافت.

برخی کارشناسان می‌گویند صدور مجوز واردات به شکل‌گیری رقابت، شکسته شدن انحصار خودروسازان و احیای شغل‌های از دست رفته مرتبط در این بازار منجر خواهد شد؛ زیرا بر اساس گزارش‌ها، با ممنوعیت واردات، کسب‌وکار بسیاری از شرکت‌های فعال در این حوزه از بین رفت و افراد زیادی بیکار شدند.

در حال حاضر حدود دو هزار و ۲۴۹ دستگاه خودرو خارجی در انبار گمرک نگهداری می‌شود که در صورت آغاز واردات خودرو ابتدا باید تکلیف آن‌ها روشن شود. این خودرو‌ها بخشی از ۱۲ هزار و ۲۶۱ خودرویی‌اند که طی سال‌های گذشته (تا قبل از ممنوعیت واردات در سال ۱۳۹۷) به گمرک وارد شدند.

این خودروها به استناد مجوزهای دولت و با ثبت سفارش وارد شده‌ بودند، اما در پی تصمیم یکباره دولت مبنی بر ممنوعیت واردات، ترخیص آن‌ها با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شد. با این حال دولت در فاصله دی ۱۳۹۷ تا شهریور ۱۳۹۹ با چند مصوبه به واردکنندگان این خودرو‌ها اجازه داد براساس دستور‌العمل‌های جدید، برای ترخیص خودرو‌های وارداتی اقدام کنند.

بر اساس گزارش نهایی گمرک ایران، از مجموع این خودروهای وارداتی در حال حاضر دو هزار و ۲۴۹ دستگاه باقی مانده و به جریانی پرحاشیه‌ در سال‌های اخیر تبدیل شده و یکی از موارد اختلاف میان دستگاه‌های مسئول بوده است. ماجرای غیراستاندارد اعلام شدن خودروهایی همچون بنز، ب‌ام‌و و پورشه هم نتیجه این اختلاف‌ها است. در نهایت هم دستگاه‌های مسئول نتوانستند درباره خودرو‌های مذکور به توافق برسند.

رضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، می‌گوید که ترخیص این خودروها به مصوبه دولت نیاز دارد.

بیشتر از اقتصاد