گنجینه بی‌پایان: کشف پنج مقبره باستانی دیگر در مصر

قدمت مقبره‌های سنگی کشف شده به ۲۷۰۰ تا ۲۲۰۰ سال پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد

مصطفی وزیری، دبیرکل شورای عالی آثار باستانی مصر، مجسمه کوچکی را در مقبره‌ای که اخیراً کشف شده در منطقه سقاره نشان می‌دهد-  REUTERS/Hanaa Habib

روز پنجشنبه، ۱۷ مارس، مقامات مصری از کشف پنج مقبره باستانی در «سقاره» در گورستانی در نزدیکی جنوب قاهره خبر دادند.

قدمت این مقبره‌های سنگی به ۲۷۰۰ تا ۲۲۰۰ سال پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد.

این مقبره‌ها که با اشکال رنگین تزئین شده‌اند، متعلق به مقامات بلندپایه آن زمان، از جمله شخصی به نام «آیری» بوده‌اند. مصطفی الوزیری، رئیس شورای عالی باستان‌شناسی مصر، در مورد این مقبره گفت: «این مقبره حاوی یک گودال عمیق است که به یک محفظه تزئین شده با ابزار و وسائل ویژه خاکسپاری مثل میز‌های تنقلات، هفت روغن، و نمای یک کاخ راه پیدا می‌کند. یک تابوت از سنگ آهک هم در داخل مقبره یافت شده است.»

 

«مقبره دوم که مستطیل شکل است، متعلق  به زنی است که احتمالا همسر مردی به نام «یارِت» بوده است، و مقبره سوم به «پِپی نِفهانی» تعلق دارد که مقام ناظر، کاهن و منزه‌کننده یک خانه معظم بوده است.»

الوزیری افزود که مقبره چهارم که شش متر عمق دارد، محل دفن زنی به نام «پِتی» است که راهبه معبد «هاثور»، الهه عشق و باروری، بوده است.

او گفت: «مقبره پنجم، گور مردی به نام «هِنو»، ناظر و مسئول کاخ فرعون بوده است که مستطیلی به عمق هفت متر است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تحقیقات برای کشف اسرار بیشتری از مقبره‌های تازه کشف شده در جریان است.

باستان‌شناسان مصری در سال‌های اخیر حفاری‌های گسترده‌ای در سقّاره انجام داده‌اند که نتیجه آن کشف مقبره ۴۴۰۰ ساله «وَهتی»، کاهن سلطنتی، در سال ۲۰۱۸، و صدها جانور مومیایی شده و مجسمه در سال بعد از آن بوده است.

سال گذشته باستان‌شناسان ۵۲ مقبره با ۵۰ تابوت در سقاره یافتند که قدمت آن‌ها به ۳۰۰۰ سال پیش  بازمی‌گردد. این‌ها کهن‌ترین تابوت‌هایی هستند که از یک گورستان باستانی کشف شده‌اند. 

آنان همچنین معبد محل دفن «ملکه نیاریت»، همسر «تتی»، نخستین فرعون سلسله ششم مصر، را در این ناحیه کشف کردند.

مصر در نظر دارد این کشفیات را در اواخر سال جاری همراه با سایر آثار باستانی‌اش در یک موزه عظیم در نزدیک اهرام ثلاثه در معرض دید عموم قرار دهد.

بیشتر از جهان