از فراعنه تا اینکاها، از سورئالیسم تا مُد روز: بهار امسال در پاریس

پاریس از مقدم بهار با نمایشگاه‌های هیجان‌انگیزی از آثار باستانی و هنری فراعنه مصر، خوش‌پوشی، فمینیسم، سوررئالیسم، و هنر استقبال کرده است

نمایی از برج ایفیل در شهر پاریس، پایتخت فرانسه- BERTRAND GUAY / AFP

پس از بیش از دو سال محدودیت‌های کووید-۱۹، گردشگران به پاریس بازگشته‌اند، کافه‌ها مملو از مشتری است، و بهار در پایتخت فرانسه شکوفا شده است.

پاریس از مقدم بهار با نمایشگاه‌های هیجان‌انگیزی از آثار باستانی و هنری فراعنه مصر، خوش‌پوشی، فمینیسم، سوررئالیسم، و هنر پرو استقبال کرده است.

۱- فراعنه دو قلمرو، موزه لوور (۲۸آوریل تا ۲۵ ژوئیه)

موزه لوور علاقه و توجه خود را به عصر فراعنه مصر با یک نمایشگاه معظم در مورد «تهارقا» [نیز تهارکا] فرعون مصر در پادشاهی «کوش» نشان می‌دهد که اکنون در کشور سودان قرار دارد. این نمایشگاه روی دستاوردهای او در طول حکومتش بر امپراتوری عظیم مصر در ۷۳۰ سال پیش از میلاد مسیح، و نیز مجموعه فوق‌العاده‌ای از مجسمه‌ها و دیگر آثار هنری مصر در آن دوره تمرکز می‌کند.

۲- گُودی، موره دورسی (۱۲ آوریل تا ۱۷ ژوئیه)

با ورود به دنیای «آرت نوو» آنتونی گودی، آرشیتکت کاتالان، در پاریس به بارسلون سفر کنید. این نخستین نمایشگاه عمده‌ای است که در پنجاه سال گذشته در پاریس  به گودی اختصاص داده شده است. ثبت هفت اثر معماری گودی در فهرست میراث جهانی یونسکو، نشان از نبوغ او در تغییر جهان معماری دارد.

طرح‌های مبلمان و نقاشی‌های روی کاغذ او برای پارک‌های عمومی، کاخ‌ها، کلیسا‌ها، و واحدهای مسکونی، در این نمایشگاه بی‌نظیر است.

 

۳- ایو سن لوران در شش موزه مختلف پاریس (تا ۱۵ ماه مه)

هرچند موزه‌ها گاه برای نمایشگاه‌های عمده با یکدیگر همکاری می‌کنند، اما همکاری شش موزه برای یک نمایشگاه غول‌آسا امری بعید است. مرکز پمپیدو، موزه لوور، موزه هنرهای مدرن، موزه دورسی، و موزه ملی پیکاسوی پاریس،  لباس‌های طرح ایو سن لوران را به نمایش گذاشته‌اند. سن لوران نخستین کلکسیون مد خود را در سن ۲۶ سالگی به نمایش گذاشت و بلافاصله به رده یکی از برجسته‌ترین طراحان مد ارتقا یافت. او این جایگاه را تا هنگام درگذشتش در سال ۲۰۰۸ حفظ کرد.

۴- توُیِن، موزه هنرهای مدرن (۲۵ مارس تا ۲۴ ژوئیه)

این نمایشگاه به کارهای توین، هنرمند سوررئالیست چک، اختصاص دارد. او در سال ۱۹۰۲ در پراگ متولد شد و در دهه ۱۹۵۰ در میان نقاشانی بود که جنبش «آبستره» آن سالها را تثبیت کرد. او در سال ۱۹۴۸ و با نپذیرفتن تسلط دولت دست‌نشانده حکومت خودکامه شوروی در کشورش، به پاریس گریخت و در میان هنرمندان سورئالیست فرانسه جای محکمی برای خود باز کرد. موزه هنرهای مدرن ۱۵۰ عدد از آثار او را به نمایش گذاشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

۵ - چارلز رِی، مرکز پمپیدو و بورس (تا ۲۰ ژوئن)

چارلز ری هنرمند مجسمه‌ساز معاصر آمریکایی است که آثارش برای نخستین بار در فرانسه به نمایش گذاشته می‌شود. آثار او ترکیبی از سفر روح و جسم به گونه‌هایی متفاوت، از عکاسی گرفته تا مجسمه‌های بسیار عظیم مردم، خودرو، و تنه درخت است. او در خلق آثارش از تجربیات زندگی شخصی، وقایع جهان، تاریخ هنر، و ادبیات الهام می‌گیرد.

۶ - ماچو پیچو و آثار ارزشمند پرو، «سیته یوُ آرشیتکتور اُ دو پاترمونی» (۱۶ آوریل تا ۴ سپتامبر)

اگر امکان سفر به پرو برایتان میسر نیست، پرو به دیدارتان می‌آید. این نمایشگاه فوق‌العاده‌ای از تمدن‌های سه هزار سال پیش پرو و رمز و رازهای «ماچو پیچو» است که در آن حدود ۲۰۰ اثر ارزنده از یکی از عمده‌ترین موزه‌های این کشور به امانت گرفته شده است. برخی از این آثار، از جمله مجموعه طلا و جواهرات این دوره، هرگز پیشتر از خاک پرو خارج نشده است.

۷- جیووانی بولدینی: روزها و لذات، پوُتی پَلِه (۲۹ مارس تا ۲۴ ژوئیه)

ادگار دِگا، نقاش معروف امپرسیونسیت، بولدینی را یک غول استعداد توصیف کرده است. کارهای او در نمایشگاه پوتی پله، انفجاری از رنگ و طرح و نمادی از زندگی اشراف اوایل قرن بیستم است. او به‌ویژه محبوب شاهدخت‌ها و ثروتمندان پاریس آن دوره بود که کارهایش نیز از همین حکایت می‌کند.

بیشتر از فرهنگ و هنر