رویدادهای نوروزی در سراسر جهان

قدمت نوروز به سه هزار سال پیش می‌رسد

بنا به باور باستانی ایرانی و زرتشتی، نوروز با اولین روز بهار و پیروزی نور بر تاریکی آغاز می‌شود - AFP

مهم‌ترین جشن حوزه فرهنگی ایران نوروز است اما امروزه تنها ایرانیان نیستند که آن را جشن می‌گیرند؛ بلکه جمعیتی بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان هم این رویداد را به‌طور رسمی یا غیررسمی گرامی می‌دارند. قدمت نوروز به سه هزار سال پیش می‌رسد و بنا به باور باستانی ایرانی و زرتشتی، با اولین روز بهار و پیروزی نور بر تاریکی آغاز می‌شود.

از جمله کشورهایی که در آن‌ها نوروز همانند ایران تعطیل است و رویدادی ملی شناخته می‌شود می‌توان به افغانستان، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و آلبانی اشاره کرد. همچنین در پژوهش‌های تطبیقی نوروز ایرانی و قبطی (نوروز مصری)، معلوم شد که نوروز ایرانی در زمان داریوش بزرگ و از طریق او در مصر رواج داده شده است.

امروزه علاوه بر مردمی که نوروز را رویدادی ملی، تاریخی یا فرهنگی می‌شناسند و جشن می‌گیرند، چه آذربایجان و ترکیه و هند و چه گرجستان و روسیه، در بسیاری کشورهای دیگر انجمن‌های دولتی یا فرهنگی و هنری به‌ دلیل گسترش روابط دوستانه کشورشان با ایران یا به‌ دلیل وجود مهاجران و ایرانیان فراوان مقیم آنجا، هرساله به مناسبت این رویداد بزرگ جشن‌هایی برپا می‌کنند.

اکنون پس از دو سال تعطیلی تمامی جشن‌ها و فستیوال‌ها به‌دلیل شیوع کرونا و با موفقیت‌آمیز پشت سر گذاشتن این همه‌گیری و همچنین واکسیناسیون فراگیر، دوباره برپایی جشن‌های بزرگ و کوچک در سراسر دنیا به‌مناسبت این رویداد باستانی و سنتی را شاهدیم.

از جمله جشن‌های برگزارشده، شب‌نشینی است که اخیرا به همت «اتحادیه ملی برای دموکراسی در ایران» در واشنگتن آمریکا و با حضور مهمانانی چون شاهزاده رضا پهلوی و همسرش خانم یاسمین پهلوی به منظور گرامیداشت نوروز باستانی و پیشبرد اهداف حقوق بشری در ایران برگزار شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نمونه دیگر در کانادا و مرکز فرهنگی‌-هنری ایرانی-کانادایی OCAF FMCO است که در سال ۲۰۰۷ به‌عنوان سازمانی برای ترویج گفت‌وگوی فرهنگی بین ایرانیان و کانادایی‌ها تاسیس شد؛ مرکزی که همواره جشن نوروز و تیرگان را باشکوهی دیدنی برگزار می‌کند و امسال هم از دهم تا دوازده مارس در مرکز هنرهای مریدین‌ نورت یورک فستیوال سالانه خود را به پا داشت.

همچنین در رویدادی که روز ۲۶ مارس از طرف مرکز مطالعات ایرانشناسی دانشگاه تورنتو کانادا برای بزرگداشت رسم دیرینه شعرخوانی در فرهنگ روزمره ایرانیان برگزار شد، فستیوالی نوروزی با حضور زنان شاعر در موزه آقاخان برپا شد؛ موزه‌ای که در سال ۲۰۱۴ با هدف ترویج فرهنگ و هنر ایرانی و اسلامی ایجاد شد.

ایرانیان مقیم استرالیا نیز روز یکشنبه، بیستم مارس، در سالن اجتماعات ساوت پرت به‌مناسبت این رویداد بزرگ گرد هم می‌آیند تا این عید باستانی را با چاشنی موسیقی و رقص ایرانی و برنامه‌های شاد دیگر کنار هم جشن بگیرند.

دبی هم علاوه بر آنکه میزبان گوگوش و طرفداران او در کنسرت حوالی نوروزش بود، یک فستیوال بزرگ نوروزی را با همراهی خوانندگان فولکلور موسیقی سنتی ایرانی از تاریخ ۱۸ تا ۲۲ مارس برگزار می‌کند.

در استرالیا، انگلستان، آمریکا و دیگر کشورهای غربی نیز چه نهادهای فرهنگی و چه ایرانیان مقیم، جشن‌های نوروزی زیادی را برگزار خواهند کرد.

بیشتر از جهان