فرماندهان طالبان در پنجشیر به بازداشت و شکنجه ساکنان این استان متهم‌اند

والی طالبان در پنجشیر در تلاش است ویزای دبی بگیرد تا از افغانستان فرار کند

طالبان اعلام کرد که هیئتی را برای بررسی اتهام‌های وارده به استاندار، مسئول اداره گذرنامه و شهردار به استان به پنجشیر اعزام کرده اما نتیجه بررسی این هیئت هنوز مشخص نشده است‌ـ WAKIL KOHSAR / AFP

شماری از ساکنان استان پنجشیر استاندار، مسئول اداره توزیع گذرنامه و شهردار طالبان در این استان را به بازداشت و شکنجه غیرنظامیان متهم می‌کنند. این افراد ادعا می‌کنند مقام‌های محلی طالبان ماه‌ها است که مردم را به بهانه‌های مختلف از جمله دزدی، همکاری با جبهه مقاومت ملی و نیز همکاری با گروه‌های تروریستی، بازداشت و در زندان‌های خصوصی شکنجه و از آنان پول مطالبه می‌کنند.

ویدیویی که اخیرا در رسانه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود، مرد کهنسالی را نشان می‌دهد که از بی‌عدالتی و ظلم طالبان در برابر خود و فرزندانش سخن می‌گوید و می‌گرید. این پیرمرد مدعی است که افراد وابسته به مولوی قدرت‌الله پنجشیری، استاندار طالبان در پنجشیر، فرزندان او را به اتهام دزدیدن پول‌های بانک بازداشت و شکنجه کردند و هنگامی که او به کمک فرزندانش شتافت، او را نیز کتک زدند.

این مرد مسن ادعا می‌کند که تاکنون، بیشتر از دو میلیون افغانی، که بهای فروش خانه‌اش در کابل بوده، در ازای آزادی فرزندانش به استاندار پنجشیر داده است اما هنوز یکی از فرزندانش در زندان شخصی استاندار است.

مولوی قدرت‌الله پنجشیری در شهریور ۱۴۰۰، پس از درگیری‌های طالبان با جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود، استاندار پنجشیر شد. شماری از کسانی که افراد وابسته به استاندار طالبان در پنجشیر آن‌ها را زندانی کرده‌ بودند می‌گویند که استاندار پنجشیر چندین تن از اهالی این استان را به اتهام سرقت از بانک زندانی و شکنجه کرده و از هر شخص ۱۷۰ هزار افغانی گرفته اما این پول‌ها را به بانک بازنگردانده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ویدیویی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، معاون امنیت داخلی فرماندهی پلیس پنجشیر، که از منسوبان حکومت پیشین است، نشانه‌های شکنجه بر بدنش را نشان می‌دهد.

او مدعی است هنگامی که برای بررسی موارد گزارش‌شده فساد به اداره گذرنامه پنجشیر رفته بود، افراد وابسته به مولوی قدرت‌الله، استاندار، و احمد کبیر حماس، مدیر اداره گذرنامه، او را بازداشت و به‌سختی شکنجه کردند. او در ویدیو می‌گوید که افراد استاندار در جریان شکنجه سعی داشتند او را به اعتراف به همکاری با جبهه مقاومت یا گروه‌های تروریستی وادار کنند.

در پی انتشار این ویدیوها در رسانه‌های اجتماعی، طالبان اعلام کرد که هیئتی را برای بررسی اتهام‌های وارده به استاندار، مسئول اداره گذرنامه و شهردار به استان به پنجشیر اعزام کرده اما نتیجه بررسی این هیئت هنوز مشخص نشده است.

در همین حال، منابع معتبر به ایندیپندنت فارسی گفتند که استاندار طالبان در پنجشیر در تلاش است ویزای دبی بگیرد و می‌خواهد از افغانستان بگریزد. این منابع همچنین از بازداشت شماری از کارمندان اداره گذرنامه پنجشیر که مانع رشوه‌‌گیری شده بودند، خبر می‌دهند.

پنجشیر از استا‌ن‌های آسیب‌پذیر در چند ماه گذشته است. با تسلط طالبان بر افغانستان، استان پنجشیر به دلیل حضور جبهه مقاومت ملی در این استان، با کشمکش‌های بیشتری مواجه بود. تاکنون افراد زیادی به اتهام‌های معلوم یا نامعلوم در پنجشیر بازداشت و شکنجه‌ شده‌اند و شماری هم زیر شکنجه جان‌ باخته‌اند.