نگهداری پرونده‌های مهاجرت در «غار»های زیرزمینی

اداره مهاجرت آمریکا اعلام کرده است که بیش از ۳۵۰ هزار پرونده کاغذی در انبارها غیرقابل دسترسی است

Nicholas Kamm / AFP

 

اداره مهاجرت آمریکا در یک اقدام نامنتظره اعلام کرد که پرونده تقاضای تابعیت آمریکایی بیش از ۳۵۰ هزار متقاضی تا اطلاع ثانوی متوقف شده و پرونده این افراد ممکن است تا دو سال دیگر نیز مورد برسی قرار نگیرد. تاخیر در تکمیل مراحل اداری چنین پرونده‌هایی دور از انتظار نیست، زیرا در گذشته‌های نه‌چندان دور این اداره که بخشی از سازمان امنیت داخل آمریکا شده است، با تاخیر فراوان، برخی اوقات عمدا، به وظایف خود عمل می‌کرد.

خوانندگان این نوشتار اطلاع دارند که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، مدیر انتصابی او در این اداره، که به مدت بیش از یک سال مسئولیت اداره مهاجرت را بر عهده داشت، غیرقانونی بود و اکنون بسیاری از مقررات و دستور‌العمل‌های او به استناد اصل «عطف به ماسبق» باطل اعلام می‌شود.

مرکز اسناد ملی ایالات متحده آمریکا در تاریخ ۱۹ ژوئن ۱۹۳۴ برای حفظ و نگهداری اسناد دولتی و رسمی آمریکا توسط کنگره آمریکا تصویب شد. این سازمان در شهر کانزاس‌سیتی در ایالت میسوری، اکنون با بیش از سه هزار کارمند و بودجه ۴۰۰ میلیون دلار در سال، مسئولیت نگهداری کلیه مدارک دولتی را بر عهده دارد.

این مرکز در سال‌های ۱۹۳۰ با حفر تونل‌های چند کیلومتری در چند صد ردیف، به صورت غار، اسناد ملی آمریکا را نگهداری می‌کرد. در تاریخ سوم ژوئن ۲۰۰۹ اداره مهاجرت آمریکا طبق قرارداد ۱۰۰ ساله مشروطی حفظ و نگهداری از پرونده‌های مهاجران آمریکا را به این مرکز انتقال می‌دهد. حفظ و نگهداری چنین پرونده‌هایی به مدت ۱۰۰ سال از تاریخ‌ تولد فرد مهاجر در پرونده او محاسبه می‌‌شود. تا آخر سال مالی ۲۰۱۹ بیش از ۱.۵ میلیون پرونده‌های متولدین قبل از سال ۱۹۱۸ نگهدار می‌شد. پرونده کلیه مهاجران به آمریکا از ژوئن ۲۰۰۹، در این «غار» نگهداری می‌شود. 

اکنون به علت محدودیت‌های «کووید»، دسترسی به این انبارهای زیرزمینی بسیار محدود شده است و ورود به این تونل‌ها برای تکمیل پرونده‌های متقاضیان تابعیت یا رسیدگی به امور مهاجرتی این افراد، تا اطلاع ثانوی ناممکن می‌نماید. نیازی به ذکر این مسئله نیست که اگر این بایگانی به صورت «دیجیتالی» انجام می‌گرفت، متقاضیان اداره مهاجرت دچار چنین مشکلی نمی‌شدند. اداره مهاجرت آمریکا اعلام کرده است که بیش از ۳۵۰ هزار پرونده کاغذی در انبارها غیرقابل دسترسی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان ملی بهداشت آمریکا احتمال ابتلا به کووید-۱۹ در این مرکز را «بسیار بالا»اعلام کرده است. پرونده‌های مربوط به کسب اقامت، پناهندگی، و تایید نسبت‌های خانوادگی – اثبات نسبت فرزندی، والدینی، برادری، خواهری – از جمله مشکلاتی است که باعث تاخیر چنین پرونده‌هایی می‌شود. قبل از شیوع ویروس کرونا چنین پرونده‌هایی بین شش الی ۹ ماه در اختیار اداره مهاجرت قرار می‌گرفت. این مرکز قادر بود در هر ماه ۶۲ هزار پرونده را از «غار» بیرون بکشد تا به تقاضای متقاضیان رسیدگی شود. اما این روزها تنها کمتر از ۱۰ هزار پرونده در ماه مورد رسیدگی قرار میگیرد. طبق گفته اداره مهاجرت، این اداره دارای بیش از ۸۰ میلیون پرونده کاغذی به وزن ۳۵ میلیون پوند – ۱۷ میلیون کیلو – است. ناکارآیی چنین سازمانی باعث بلاتکلیفی میلیون‌ها مهاجر و خانواده‌های وابسته آنان شد است. 

تاخیر در رسیدگی به پرونده‌های متقاضیان از زمان دولت اوباما شروع شد و در دوران ریاست جمهوری دانالد ترامپ شدت یافت، تا حدی که در طول زمامداری ترامپ عملا به پرونده‌ای رسیدگی نمی‌شد جز پرونده‌هایی که منتج به اخراج افراد از آمریکا می‌شد. از طرف دیگر، با دوقطبی شدن دیوان‌عالی آمریکا و اکثریت محافظه‌کاران، به نظر می‌رسد که در آینده‌ای نزدیک، مهاجرت و کسب اقامت در آمریکا مشکل‌تر شود.

امروز، ۱۵ مارس، سخنگوی دیوان‌عالی آمریکا اعلام کرد که در شش روز کاری ماه آینده (آوریل) قضات به ۱۰ پرونده حیاتی رسیدگی خواهند کرد. مهم‌ترین پرونده این دوره، رسیدگی به قانون زمان دانالد ترامپ است که متقاضیان پناهندگی در آمریکا را به شهرهای مرزی کشور مکزیک، مملو از قاچاقچیان و دارودسته‌های «اراذل و اوباش» خطرناک پس می‌فرستاد. صبح ۲۶ آوریل، تاریخ مهمی در نحوه پذیرش پناهندگان در آمریکا خواهد بود. 

یکی از مهم‌ترین قوانینی که تنها شامل مردان ایرانی با سابقه خدمت نظام وظیفه در «سازمان سپاه» می‌شود، درخواست جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته‌ای وین در مورد حذف نام «سپاه» از لیست سازمان‌های تروریستی وزارت امور خارجه آمریکا است. در حال حاضر کلیه افرادی که دوران خدمت نظام وظیفه خود را در سازمان سپاه گذرانده‌اند، جزو حامیان «گروه تروریستی» محسوب می‌شوند و از ورود آن‌ها به آمریکا ممانعت می‌شود. هرچند قوانین آمریکا تبصره‌ای در مورد معافیت از انجام «خدمت سربازی» در سپاه در نظر گرفته است، اعطای چنین معافیتی بسیار مشکل و اندک بوده است.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه