اشاره غیرمستقیم پاپ به جنگ هسته‌ای: «روز بعد» بشریت باید از صفر شروع کند

پاپ فرانسیس: «خداوندا، به تو التماس می‌کنیم که قابیل را متوقف کنی»

پاپ ۸۵ ساله در سخنرانی هفتگی خود با اشاره به داستان «سیل بزرگ» در کتاب مقدس، به فساد در جامعه اشاره کرد-HANDOUT / VATICAN MEDIA / AFP

پاپ فرانسیس در تازه‌ترین سخنرانی خود با عبارت «فاجعه نهایی که جهان را خاموش می‌کند»، به بروز جنگ هسته‌ای هشدار داد.

روز چهارشنبه، ۱۶ مارس، پاپ فرانسیس بار دیگر به موضوع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین پرداخت و تلویحی درباره تبعات «جنگ هسته‌ای» هشدار داد. به گزارش رویترز، پاپ ۸۵ ساله در سخنرانی هفتگی خود با اشاره به داستان «سیل بزرگ» در کتاب مقدس، به فساد در جامعه اشاره کرد و گفت، «خداوند برای مجازات بشریت گناهکار و فاسد، با استفاده از چنان شیوه‌ای، مردم را مجازات کرد و فقط نوح و نزدیکانش از آن مصیبت جان سالم به در بردند.» او با اشاره به احتمال بروز «يک فاجعه نهایی که جهان را خاموش می‌کند»، بدون نام بردن از جنگ اوکراین، گفت: «روز بعد از آن واقعه، البته اگر هنوز روزها و انسان‌هایی وجود داشته باشند، باید بشریت دوباره از هیچ شروع کند.»

پاپ دقایقی بعد با صدایی آرام و لحنی غمگین، دعایی درباره جنگ اوکراین خواند. رهبر کاتولیک‌های جهان که پیش از این، تهاجم نظامی روسیه به اوکراین را «تجاوز مسلحانه ناپذیرفتنی» خوانده بود، در تازه‌ترین سخنرانی‌اش از هیچ کشوری نام نبرد. با این حال، او با اشاره به روایت برادرکشی در کتاب مقدس، گفت: «خداوندا، به تو التماس می‌کنیم که قابیل را متوقف کنی. همچنین از تو می‌خواهیم که از او نیز مراقبت کنی، او برادر ماست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دعایی که پاپ روز چهارشنبه خواند، از سوی اسقف اعظمی به نام دومنیکو باتاگلیا نوشته شده بود. در این دعا، از سربندهایی مانند «متولد زیر بمب‌های کی‌یف» و «مرده در آغوش مادری در خارکیف» یا «جوان ۲۰ ساله اعزامی به خط مقدم» استفاده شده بود. پاپ پیش از این سخنرانی در کلیسای سنت پیتر با صدها دانش‌آموز ایتالیایی ملاقات کرد و از آن‌ها خواست به همسالان خود در اوکراین «که باید از بمب‌ها فرار کنند و در سرما رنج بکشند» بیندیشند و برای آنان دعا کنند. 

در حالی که روسیه حمله به اوکراین را «عملیات نظامی ویژه» نام می‌دهد، پاپ فرانسیس پیش‌‌تر تلویحا این اصطلاح را رد کرده و گفته بود که چنین اقدامی، جنگی است که رودخانه‌های خون و اشک به راه انداخته است. روز یکشنبه، ۱۳ مارس، نیز پاپ فرانسیس در یکی از شدیدترین واکنش‌های خود نسبت به اتفاقات جهان، با محکومیت حمله نظامی روسیه به اوکراین، اعلام کرد که «تجاوز مسلحانه و ناپذیرفتنی» باید متوقف شود. او تاکید کرد: «به خاطر خدا از شما می‌خواهم دست از این کشتار بردارید!»

از زمانی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در روز ۲۴ فوریه دستور حمله به اوکراین را صادر کرد، رهبر کاتولیک‌های جهان در محکومیت جنگ، نام روسیه را به زبان نیاورده است، اما با واژه‌ها مانند «تجاوز مسلحانه» با اقدام مسکو مخالفت کرده است.