نازنین زاغری و انوشه آشوری آزاد شدند و در راه بازگشت به بریتانیا هستند

خبرگزاری فارس مدعی شد بریتانیا ۵۳۰ میلیون دلار بدهی‌اش را پرداخت کرده است

نازنین زاغری در سال ۲۰۱۶ دستگیر و متهم به اقدام علیه امنیت ملی ایران شد که او آن را رد کرد - Free Nazanin campaign / AFP

حجت کرمانی، وکیل نازنین زاغری و انوشه آشوری از آزادی موکلان خود خبر داد و به خبرگزاری رویترز گفت که این دو شهروند دو تابعیتی برای خروج از ایران به فرودگاه می‌روند. او در عین حال افزود که مذاکره تهران و لندن همچنان ادامه دارد.

روز چهارشنبه ۱۶ مارس، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا نیز از پیشرفت مذاکره با تهران برای آزادی نازنین زاغری و دیگر زندانیان دو تابعیتی خبر داد. لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا نیز گفت که کشورش به دنبال راهی است که بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی ایران را پرداخت کند. در ایران اما ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضاییه از پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت خانم زاغری امتناع کرد.

نخست‌وزیر بریتانیا که برای دیداری رسمی به امارات سفر کرده‌ است، حضور تیم مذاکره‌کننده انگلیس در تهران برای آزادی نازنین زاغری و دیگر زندانیان دو تابعیتی را تایید کرد ولی گفت که نمی‌تواند درباره این موضوع بیش از این سخن بگوید.

روزنامه گاردین، به نقل از بوریس جانسون نوشت که مذاکرات با روند روبه‌جلو در جریان است و پیشرفت‌هایی نیز در این زمینه حاصل شده است.

در ایران، ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضاییه روز چهارشنبه ۲۵ اسفند در پاسخ به سؤالی درباره نازنین زاغری از بیان جزئیات امتناع کرد و گفت: «هنوز اینکه به چه شکل تصمیم گرفته شده است را نمی‌دانم و گفته‌ام اطلاعاتش را بیاورند.» او این را هم اضافه کرد که ممکن است نتیجه امروز (چهارشنبه) اعلام شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حجت کرمانی، وکیل نازنین زاغری‌ که پیش‌تر احتمال آزادی نازنین زاغری را مطرح کرده بود، در گفت‌وگوی جدید خود با رویترز گفت از آزادی او و انوشه آشوری خبر داد.

روز سه‌شنبه تولیپ صدیق، نماینده پارلمان بریتانیا در توییتی اعلام کرده بود که خانم زاغری پاسپورت انگلیسی خود را پس گرفته است و هیئتی از لندن در تهران برای مذاکره حضور دارند.

خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران نوشت که بریتانیا پیش از آنکه نازنین زاغری آزاد شود بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی یا ۵۳۰ میلیون دلاری‌اش را پرداخته است.

فارس نوشت: «۵۳۰ میلیون دلار اموال بلوکه شده ایران پیش از آزادی زاغری به حساب ایران واریز شده است.»

این خبرگزاری اعلام کرد که نازنین زاغری حدود ساعت ۱۴:۱۵ دقیقه به تیم انگلیسی تحویل داده شد. البته همچنان تشریفات برای تبادل وی در فرودگاه امام خمینی در حال انجام است.»

جمهوری اسلامی ایران، نزدیک به شش سال پیش نازنین زاغری را در فرودگاه تهران به جرم «جاسوسی» بازداشت کرد. قوه قضاییه ایران سال ۱۴۰۰ هنگامی‌که دوران محکومیت پنج‌ساله نازنین زاغری به پایان رسیده بود او را با اتهامی جدید به یک سال زندان دیگر نیز محکوم کرد.

انوشه آشوری، دیگر شهروند ایرانی_بریتانیایی نیز در سال ۱۳۹۶ وقتی که برای دیدار مادر سالمندش به ایران سفر کرد با اتهام «جاسوسی برای اسرائیل» دستگیر شد.

تحلیلگران، بارها اعلام کرده‌اند، جمهوری اسلامی ایران از زندانیان دو تابعیتی برای تسویه حساب‌های سیاسی و مالی خود استفاده می‌کند.