دختران فوتبالیست ایران قهرمان کافا شدند؛ دختران هندبالیست نایب‌قهرمان آسیا

زنان ورزشکار ایرانی برای حضور در رقابت‌های جهانی با محدودیت‌هایی متعددی مواجه‌اند

دختران هندبالیست ایران نیز روز دوشنبه، ۲۳ اسفند، موفق شدند با کسب مدال نقره، بر سکوی نایب‌قهرمانی آسیا بایستند - ورزش۳

تیم ملی فوتبال دختران زیر ۱۸ سال ایران با سه پیروزی پیاپی، قهرمان رقابت‌های آسیای مرکزی (کافا) شد. دختران هندبالیست ایرانی نیز که در مسابقات هندبال قهرمانی جوانان دختر آسیا شرکت کرده‌ بودند، با مقام نایب‌قهرمانی آسیا به خانه بازگشتند.

رقابت‌های فوتبال زیر ۱۸ سال دختران آسیای مرکزی از روز جمعه، ۲۰ اسفند، در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، آغاز شد. تیم ملی دختران ایران در این دوره از مسابقه‌ها به مصاف تیم‌‌های ملی تاجیکستان، ازبکستان و قرقیزستان رفت و با پیروزی مقابل هر سه تیم،  قهرمان آسیای مرکزی شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در بازی پایانی که روز سه‌شنبه، ۲۴ اسفند، برگزار شد، نیمه اول مسابقه با برتری یک بر هیچ تیم قرقیزستان به پایان رسید اما در نیمه دوم، الهه افشاردوست و نگین زندی با گل‌های خود، ایران را دو بر یک جلو انداختند و مسابقه با همین نتیجه به پایان رسید.

دختران هندبالیست ایران نیز روز دوشنبه، ۲۳ اسفند، موفق شدند با کسب مدال نقره، بر سکوی نایب‌قهرمانی آسیا بایستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شانزدهمین دوره مسابقه‌های هندبال قهرمانی جوانان دختر آسیا از روز ۱۶ اسفند در قزاقستان آغاز شد و تا ۲۳ اسفند ادامه داشت. دو تیم برتر این رقابت‌ها جواز حضور در رقابت‌های جهانی هندبال در سال ۲۰۲۲ را که در اسلوونی برگزار می‌شود، دریافت کردند؛ بدین ترتیب دختران هندبالیست ایران برای نخستین بار در تاریخ موفق شدند به رقابت‌های جهانی راه یابند.

در‌ حالی‌ که افتخارآفرینی دختران ورزشکار ایرانی در عرصه‌های بین‌المللی روز‌به‌روز چشمگیرتر می‌شود، محدودیت‌های آنان نیز افزایش می‌یابد. صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران از پخش مستقیم مسابقات ورزشی زنان ایران خودداری می‌کند و دختران ورزشکار مجبورند در رقابت‌های بین‌المللی با حجاب کامل و مورد تایید حکومت حاضر شوند. این لباس‌های دست‌وپاگیر و سنگین برای زنان ورزشکار در رقابت‌های جهانی مانعی است که امکان درخشش آنان را کاهش می‌دهد.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران همواره مدعی حمایت از ورزش زنان‌اند اما در عمل، قهرمانان زن ورزش ایران نه‌تنها مشوق‌های قابل‌توجهی دریافت نمی‌کنند که با ممنوعیت‌های متعددی مواجه‌اند. زنان ایرانی اجازه ندارند در برخی رشته‌ها مثل شنا و ژیمناستیک در مسابقات بین‌المللی شرکت کنند؛ مسئله‌ای که در سال‌های اخیر، مهاجرت تعدادی از ورزشکاران ایرانی به کشورهای دیگر را در پی داشته است.

 کیمیا علیزاده، قهرمان تکواندو، پس از مهاجرت از ایران، در یادداشتی، به سیاست‌ حکومت در مقابل قهرمانان ورزشی زن به‌شدت انتقاد کرد و نوشت: «من یکی از میلیون‌ها زن سرکوب‌شده در ایرانم که سال‌ها است هر طور خواستند بازی‌ام دادند.»

بیشتر از ورزش