ادامه‌ ترورهای مرموز در افغانستان؛ یک سرباز امنیت ملی در فراه کشته شد

طالبان قتل و ناپدید شدن نظامیان دولت پیشین را به دشمنی شخصی یا پرونده ناموسی ربط می‌دهند

پیش‌تر، سازمان عفو بین‌الملل از به قتل رسیدن و ناپدید شدن بیش از ۱۰۰ نظامی پیشین افغانستان خبر داد‌ه بودـ Javed TANVEER / AFP

عصر روز دوشنبه ۲۳ اسفند، یک سرباز نیروهای امنیت ملی دولت پیشین افغانستان در استان فراه به ضرب گلوله افراد مسلح ناشناس به قتل رسید. سخنگوی فرماندهی پلیس طالبان در صحبت با رسانه‌ها، این اتفاق را تایید کرد، اما آن را ناشی از خصومت‌های شخصی دانست.

سلطان محمد، سرباز واحد ویژه امنیت ملی دولت پیشین افغانستان که اخیرا در مغازه‌ کار می‌کرد، در حمله مستقیم افراد مسلح ناشناس، در ناحیه پنجم شهر فراه کشته شد. سخنگوی فرماندهی پلیس طالبان در فراه علت قتل این سرباز نیروهای نظامی پیشین را دشمنی شخصی عنوان کرد.

سلطان محمد تنها سرباز نیروهای امنیتی پیشین نیست که به گفته طالبان، به‌دلیل خصومت‌های شخصی کشته می‌شود. پیش از این نیز در شامگاه جمعه ۲۰ اسفند، یک نیروی امنیتی دولت پیشین در شهرستان خاص استان ارزگان، هنگامی‌ که با خانواده‌اش سر سفره شام نشسته بود، به ضرب گلوله افراد مسلح ناشناس کشته شد. این نظامی پیشین اختر‌محمد نام داشت و در زمان حکومت پیشین افغانستان، فرمانده یک پاسگاه امنیتی در استان ارزگان بود. خانه اختر محمد در نزدیکی ساختمان‌های دولتی در مرکز شهرستان خاص قرار دارد. رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در استان ارزگان، قتل اخترمحمد را نیز ناشی از دشمنی‌های شخصی دانست و گفت که عاملان قتل او دستگیر خواهند شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماجراهای قتل نظامیان دولت پیشین افغانستان هر روز بیشتر می‌شوند، اما به نظر می‌رسد این بار طالبان راه‌های دیگری برای کتمان این وقایع در پیش گرفته‌ است. پیش از این، طالبان به قتل‌ نظامیان پیشین رنگ و لعاب ناموسی می‌داد و مردم را وادار به سکوت می‌کرد. اخیرا این قتل‌ها را ناشی از دشمنی شخصی می‌داند و در واقع، با این کار رفع مسئولیت می‌کند. از سوی دیگر، طالبان در چند هفته اخیر اقدام به بازداشت افرادی کرده است که هیچ جرمی مرتکب نشده‌اند. این افراد به جرم کشتارهایی که در واقع طالبان انجام می‌دهد، دستگیر می‌شوند و وادار به اعتراف اجباری می‌شوند.

در هفته جاری، دو جسد در شهرستان‌های سنگ تخت‌ و بندر و کیتی استان دایکندی در مرکز افغانستان، کشف شدند. مردم محل این دو جسد تیرباران‌شده را از زیر برف‌ها بیرون کشیدند. مردم محلی موفق شدند هویت یکی از اجساد را شناسایی کنند؛ یکی از اجساد متعلق به مردی بود که یک ماه پیش از روستای سرقل شیخ علی شهرستان سنگ تخت و بندر ناپدید شده بود، اما هویت مرد دوم هنوز شناسایی نشده است.

فرماندهان محلی طالبان درباره این اتفاق‌ها هیچ توضیحی ندادند و فقط به وعده‌های معمول در مورد بازداشت عاملان آن‌ها اکتفا کردند. هرچند شاهدان این ترورها مدعی‌اند این ترورها را جنگجویان طالبان انجام می‌دهند، اما چالش‌های موجود در زمینه دسترسی رسانه‌ها به اطلاعات و نیز هراس مردم از انتقام‌جویی طالبان، سبب پنهان ماندن عاملان اصلی این جنایات می‌شود.

با این حال، ترور نظامیان و حتی کارکنان غیرنظامی دولت پیشین، داغ ننگی است که طالبان از آغاز به قدرت رسیدن بر پیشانی دارد. پیش از این، سازمان عفو بین‌الملل از به قتل رسیدن و ناپدید شدن بیش از ۱۰۰ نظامی پیشین افغانستان خبر داد. این خبر واکنش‌های تند ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان‌های بین‌المللی را در پی داشت؛ اما طالبان هرگز این ادعاها را نپذیرفت. طالبان همواره مدعی ‌است که نظامیان پیشین به دلیل ارتکاب جرم و فعالیت‌های مسلحانه کشته شده‌اند. اخیرا نیز قتل این افراد را به دشمنی‌های خانوادگی و شخصی نسبت می‌دهد و پاسخگو نیست.