فائزه هاشمی: در حال تبدیل‌ شدن به مستعمره چین و روسیه‌ایم

هاشمی با انتقاد از عملکرد مقام‌های جمهوری اسلامی، گفت: «به‌جای آنکه تجاوز روسیه به اوکراین را محکوم کنیم، در کنار روسیه ایستاده‌ایم»

فائزه هاشمی در ویدیویی که در اختیار ایندیپندنت فارسی قرار گرفته است، در مورد وقایع اخیر اوکراین اظهارنظر کرد. او با اشاره به روابط ایران با روسیه و چین، گفت انگار ایران به سمت مستعمره شدن واقعی نزدیک‌تر می‌شود.

فائزه هاشمی گفت: «سفرهای اخیری که مقامات ایران به مسکو داشتەاند، بیشتر حقارت، وهن و ضعف به همراه داشته تا اینکه نشان‌دهنده رابطه دوجانبه باشد.» او در ادامه به چند مورد از روابط نابرابر ایران با روسیه و چین اشاره کرد و افزود: «ایران به‌جای آنکه تجاوز روسیه به اوکراین را محکوم کند، در کنار روسیه ایستاده است.»

رفتار سفیر روسیه در ایران و دستورالعمل ارسالی او خطاب به رسانه‌های داخلی برای استفاده از واژه «عملیات‌ ویژه» به‌جای «جنگ روسیه» یا «تجاوز نظامی روسیه» مورد دیگری بود که هاشمی آن را سیاست تحقیر‌آمیز روس‌ها در ایران خواند. او از احضار نشدن سفیر روسیه به وزارت امور خارجه و دریافت تذکر به‌دلیل «جسارت نسبت به مردم و رسانه‌ها» انتقاد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فائزه هاشمی با اشاره به برخورد انضباطی با مهسا کمالی به‌دلیل شعار ضدجنگ روی پیراهنش، افزود: «می‌بینیم که دختر ورزشکار را به‌دلیل درج مخالفت با جنگ روی لباسش به کمیته انضباطی می‌برند. همچنین می‌بینیم که سفیر روسیه به خودش اجازه می‌دهد به وزیر ورزش ما در قبال پیشنهاد قرارداد همکاری ورزشی به جبران حذف تیم‌ ملی روسیه از جام جهانی با سردی پاسخ بدهد و مقام‌های ما را بی‌ارزش کند. از سوی دیگر، علی شمخانی در اقدامی عجیب به زبان روسی در توییتر از مسکو دفاع ‌می‌کند. همه این اتفاق‌ها این شبهه را ایجاد می‌کند که ما عامل بی ‌جیره و مواجب روسیه و چین شده‌ایم.»

هاشمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به نقش روسیه در مذاکرات احیای توافق برجام اشاره کرد و گفت:‌ «این سوال مطرح است که روسیه در این مذاکرات، به منافع ما توجه می‌کند یا منافع خودش را در نظر می‌گیرد؟ تا چه زمانی قرار است به‌دلیل غرب‌ستیزی به این کشورها باج بدهیم؟ تا چه زمانی برای اینکه حمایت مردم کشور خودمان را نداریم، قرار است بخواهیم از کشورهای دیگر حمایت جلب کنیم؟»

او درعین‌حال با بیان اینکه اگر تغییری در این رویه ایجاد نشود، در تاریخ از وابستگی جمهوری اسلامی ایران به چین و روسیه یاد می‌شود، گفت: «راه‌حل این است که روابط خارجی متوازن با تمام کشورهای شرقی و غربی و با استفاده از روش‌های منطقی انجام شود. لازم است دیپلماسی رسمی را به‌جای این دیپلماسی تهاجمی و میدانی قرار دهیم و از سوی دیگر باید به رعایت حقوق مردم توجه کنیم و به مطالباتشان پاسخ دهیم تا بتوانیم حمایت مردم داخل کشور را داشته باشیم. در غیر این صورت، آیندگان قضاوت خوبی درباره ما نخواهند داشت، همان‌طور که حالا هم در فضای مجازی می‌بینیم که از وابستگی ایران به روسیه و چین انتقاد می‌شود.»