قانون تغییر ساعت رسمی ایران «به دلایل شرعی» لغو شد

سخنگوی کمیسیون اجتماعی: تغییر ساعت رسمی بر سلامت مردم تاثیر مخرب دارد و موجب افزایش تصادف‌ها می‌شود

در صورتی‌ که شورای نگهبان این مصوبه را تایید کند، ایران در شش ماه نخست سال ساعت را جلو نمی‌کشد - funzi

قانون تغییر ساعت رسمی ایران در فصل‌های بهار و تابستان با تصمیم نمایندگان مجلس یازدهم لغو شد. صبح روز سه‌شنبه، ۲۴ اسفند، ابتدا کلیات طرح «نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور» در مجلس تصویب شد و سپس ماده واحده آن با ۱۵۵ رای موافق به تصویب رسید. بر اساس این مصوبه، قانون تغییر ساعت رسمی ایران که در سال ۱۳۸۶ مصوب شده بود، پس از حدود ۱۶ سال لغو می‌شود. به این ترتیب در صورتی‌ که شورای نگهبان این مصوبه را تایید کند، ایران در شش ماه نخست سال ساعت را جلو نمی‌کشد. به گزارش پایگاه خبری انتخاب، بر اساس مصوبه جدید مجلس، هیئت‌وزیران اجازه دارد در نواحی مختلف، ساعت شروع به کار ادارات را متناسب با ماه‌های گرم سال از اول خرداد تا پایان شهریور حداکثر یک ساعت زودتر تعیین کند.

بر اساس مصوبه پیشین مجلس در سال ۱۳۸۶، ساعت رسمی ایران روز اول فروردین هر سال یک ساعت به جلو کشیده می‌شد و در ۳۰ شهریور نیز به حالت قبل بازمی‌گشت. هدف اصلی این طرح استفاده بیشتر از روشنایی طبیعی روز بود اما نمایندگان مجلس ادعا می‌کنند که این قانون در میزان بهره‌وری تاثیری نداشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مجید انصاری، سخنگوی کمیسیون اجتماعی، درباره دلایل مجلس برای لغو قانون تغییر ساعت رسمی گفت: «کاهش مصرف انرژی، بهره‌برداری از زمان و کاهش جرم از دلایل موافقان برای اجرای تغییر ساعت بودند؛ اما در ادامه، تحقیقات نشان داد که نه تنها بر کاهش مصرف انرژی تاثیری نداشته بلکه در مواردی حتی به افزایش مصرف انرژی منجر شده است.»

او در ادامه ادعا کرد که تغییر ساعت رسمی بر سلامت مردم «تاثیر مخرب» دارد و موجب افزایش تصادف‌ها می‌شود.

با وجود این ادعا، شواهد نشان می‌دهد که دلیل اصلی مخالفت با تغییر ساعت رسمی شرعی است. مخالفان می‌گویند که تغییر ساعت در زمان انجام فریضه‌های دینی مثل نماز اختلال ایجاد می‌کند. انصاری نیز در سخنان خود به این موضوع اشاره کرد و گفت: «خیلی از کشورهای اسلامی نیز به دلیل تعویق زمان افطار در ماه مبارک رمضان این قانون را اجرایی نمی‌کنند.»

لغو تغییر ساعت رسمی در حالی در دستور کار است که کمبود برق در تابستان ۱۴۰۰، به ساعت‌های طولانی قطع برق منجر شد و دردسرهای زیادی برای مردم ایجاد کرد. مقام‌های وزارت نیرو تکرار این شرایط در تابستان سال ۱۴۰۱ را محتمل دانسته‌اند.