هاآرتص: در حمله ماه گذشته اسرائیل، صدها پهپاد ایرانی منهدم شدند

گفته می‌شود هدف قرار گرفتن پهپادهای ایرانی دلیل حمله موشکی شنبه شب ایران به اربیل عراق بود

در سال‌های اخیر، ایران به طور گسترده از پهپادهای مسلح در سراسر خاورمیانه استفاده کرده است - ایرنا

روزنامه اسرائیلی هاآرتص نوشت: «گزارش‌ها حاکی از آن است که شش پهپاد اسرائیلی ماه گذشته، پایگاهی در غرب ایران را هدف قرار دادند و احتمالا انگیزه حمله موشکی شنبه شب تهران به اربیل همین موضوع بوده است.»

به گزارش این روزنامه، حمله هوایی ماه گذشته به ایران، خسارت‌های سنگینی به شبکه پهپادهای این کشور وارد کرد و تخمین زده می‌شود که صدها هواپیمای بدون سرنشین منهدم شده‌اند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، تهران اسرائیل را مسئول این حمله می‌داند اما اسرائیل مسئولیت آن را نپذیرفته است. هیچ یک از دو کشور تا اوایل این هفته به چنین حمله‌ای اشاره نکرده بودند؛ تا اینکه شبکه تلویزیونی المیادین لبنان که هم با حزب‌الله و هم با جمهوری اسلامی ایران ارتباط دارد، برای اولین بار روز یکشنبه شبکه گزارشی در این زمینه منتشر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش المیادین، هدف قرار گرفتن پهپادهای ایرانی دلیل حمله موشکی شنبه‌شب ایران به اربیل عراق بود. این شبکه همچنین با اعلام اینکه حمله به پهپادهای ایران اواسط ماه فوریه با شش پهپاد اسرائیلی انجام شد، افزود که هدف این حملات یک پایگاه پهپادی در نزدیکی شهر کرمانشاه در غرب ایران بوده است. پس از آن، ایران در حرکتی انتقام‌جویانه، به طور علنی مسئولیت حمله اربیل را بر عهده گرفت و ادعا کرد که پایگاه نظامی اسرائیل را هدف قرار داده است؛ در حالی که دولت کردستان این موضوع را تکذیب کرد و گفت راکت‌ها به تاسیسات غیرنظامی اصابت کرده‌اند.

گزارش هاآرتص همچنین می‌افزاید که در سال‌های اخیر، ایران به طور گسترده از پهپادهای مسلح در سراسر خاورمیانه استفاده کرده و سپاه پاسداران ایران تعدادی از پهپادهای مسلح خود را در اختیار حوثی‌های یمن و شبه‌نظامیان شیعه در عراق و سوریه قرار داده است. علاوه بر این، حزب‌الله هواپیماهای بدون سرنشین خود را دارد.

در چند هفته گذشته، اسرائیل یک پهپاد حزب‌الله را سرنگون کرد؛ در حالی که یک پهپاد دیگر موفق شد به حریم هوایی اسرائیل نفود کند و سپس بگریزد. نیروهای دفاعی اسرائیل به تازگی اعلام کردند که سال گذشته پهپادهای ایرانی را با جنگنده‌های اف‌۳۵ سرنگون کرده‌اند که اولین رهگیری از این نوع در جهان بوده است.

منابع دفاعی اسرائیل در سال ۲۰۲۱ به هاآرتص گفته بودند که ایران پهپادها را دلیل برتری هوایی اسرائیل در درگیری‌های نظامی خود می‌داند؛ بنابراین پیش‌بینی کردند که ایران به ساخت و استفاده از پهپادها ادامه دهد.

حوادث متعددی که آخرین آن گزارش دوشنبه شب از حمله سایبری گسترده منتسب به ایران به سایت‌های اسرائیلی بود، نشان می‌دهد که درگیری بین دو کشور در حال افزایش است. این تشدید تنش در حالی اتفاق می‌افتد که در وین، مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و پنج کشور دیگر بر سر توافق هسته‌ای جدید به مرحله‌ای تعیین‌کننده رسیده است.