امیرعبداللهیان: امیدوارم روسیه در مذاکرات احیای برجام در کنارمان قرار بگیرد

وزیر امور خارجه ایران امیدوار است روسیه را برای همراهی با ایران در مذاکرات احیای برجام راضی کند

تصویر از خبرگزاری ایرنا

هم‌زمان با توقف مذاکرات احیای برجام در وین، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، صبح روز سه‌شنبه، ۲۴ اسفندماه، به‌منظور دیدار و گفت‌وگو با همتای روس خود، سرگئی لاوروف، در راس هیئتی، عازم مسکو شد.

حسین امیرعبداللهیان در بدو ورود به مسکو گفت که پیگیری توافقات در جریان سفر دی‌ماه ابراهیم رئیسی به روسیه، تحولات اوکراین و پیگیری مذاکرات وین از مهم‌ترین موضوعات این سفر است.

امیرعبداللهیان درباره بحران اوکراین گفت که ما هم جنگ را محکوم می کنیم هم تحریم ها را. موضع دولت ایران در ابتدای تجاوز نظامی روسیه به این کشور حمایت مطلق از روسیه بود. در هفته دوم جنگ و با روشن شدن ناتوانی روسیه برای غلبه سریع بر اوکراین، جمهوری اسلامی موضعش را تغییر داد و بدون انتقاد از مسکو گفت که خواهان پایان جنگ است.

حسین امیرعبداللهیان که احتمالا مهم‌ترین دستور کارش مجاب کردن روسیه برای همراهی با مذاکرات احیای برجام است گفت: «در اخبار و اظهارنظرها این گونه منتشر می شود که اگر ما در وین با آمریکا و غرب به توافق برسیم ممکن است [این توافق] از طرف روسیه با توجه به برخی مطالبی که در رسانه ها مطرح شده، حمایت لازم را نداشته باشد. من از گفتگوهای تلفنی با لاوروف در هفته گذشته، چنین برداشتی نکردم.»

او گفت که «امیدوار» است در گفتگوهایش با لاوروف «بتوانیم در مورد مسیری که روسیه از رسیدن به یک توافق خوب، پایدار و قوی در کنار جمهوری اسلامی در وین قرار بگیرد، به یک جمع بندی روشن برسیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری ایرنا، در این سفر، سعید خطیب زاده، سخنگوی‌ وزارت امور خارجه ایران، مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی، علیرضا حقیقیان، مدیرکل و دستیار وزیر امور خارجه در امور اوراسیا، و علی‌اصغر خاجی، دستیار وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی، امیرعبداللهیان را همراهی می‌کنند.

وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه در بیانیه‌ای با اشاره به آخرین گفت‌وگوهای تلفنی لاوروف و امیرعبداللهیان و دیدار آن‌ها در حاشیه سفر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران به مسکو، سفر وزیر امور خارجه ایران به مسکو را ادامه گفت‌وگوی منظم بین وزرای خارجه دو کشور دانسته است.

براساس این بیانیه، علاوه‌بر موضوع برجام و مذاکرات وین، بحران اوکراین و مسئله سوریه از موضوع‌های گفت‌وگوی دو وزیر خارجه خواهد بود. علاوه‌بر این، آن‌ها درمورد وضعیت دریای خزر، افغانستان، ماوراء قفقاز، منطقه خلیج فارس، یمن و خاورمیانه، تبادل نظر خواهد شد.