قیمت میوه شب عید؛ چهار کیلو پرتقال و سیب معادل یک ماه یارانه است

فعالان صنفی می‌گویند دخالت دستوری دولت قیمت میوه را افزایش داد

افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم به حذف میوه از سبد خانوار منجر شده است - ایرنا

سعید پازوکی، سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، قیمت میوه‌های شب عید را بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار اعلام کرد. به گفته او، قیمت هر کیلو پرتقال ۹ هزار تومان، سیب‌ قرمز کیلویی ۱۱ هزار تومان و سیب زرد هم کیلویی ۱۲ هزار تومان است.

این مقام دولتی اعلام کرد که قیمت‌ها بر اساس نظرات کارشناسی اعضای ستاد تنظیم بازار تعیین شده‌اند. او در عین حال هشدار داد که با «متخلفان» و «اخلالگران بازار» برخورد می‌شود. به گفته سعید پازوکی، هرگونه «احتکار کالا» و «افزایش نامتعارف قیمت‌ها» هم تخلف محسوب می‌شود و بر اساس قانون با آن برخورد خواهد شد.

سازمان جهاد کشاورزی مدعی است که تیم‌های گشت و نظارت این سازمان به‌طور‌ منظم در سطح شهر حضور دارند و با هرگونه «سودجویی» مقابله می‌کنند. با وجود این وعده‎‌ها، مشاهده قیمت‌های روز و شرایط بازار نشان می‌دهد که وضعیت با آنچه دولتی‌ها ادعا می‌کنند تفاوت دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حتی اگر قیمت‌های دستوری ستاد تنظیم بازار برای انواع میوه در سطح شهر اجرایی شود، یک خانوار برای خرید دو کیلو پرتقال، یک کیلو سیب قرمز و یک کیلو سیب زرد باید ۴۱ هزار تومان پرداخت کند که معادل حدود یک ماه یارانه یک فرد است. با این‌ حال گزارش‌های میدانی از فروشگاه‌های سطح شهر در تهران حاکی از آن است که با قیمت‌های مصوب سازمان جهاد کشاورزی، فقط می‌توان میوه‌های درجه‌ ۲ و ۳ خرید و برای تهیه میوه‌ درجه‌ ۱ باید مبالغی به‌مراتب بیشتر پرداخت کرد.

شهروندان برای خرید این اقلام با قیمت مصوب باید ساعت‌ها در صف‌های طولانی میدان‌های میوه‌وتره‌بار منتظر بمانند وگرنه باید میوه موردنیاز خود را به قیمت‌ آزاد تهیه کنند.

اسماعیل مرادیان، نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، نرخ انواع میوه و سبزی در میدان‌های میوه‌وتره‌بار را چنین  اعلام کرد: «پرتقال کیلویی هفت تا ۱۱ هزار تومان، سیب زرد کیلویی ۱۰ تا ۳۰ هزار تومان، سیب قرمز کیلویی هفت تا ۱۴ هزار تومان، خیار رسمی کیلویی پنج تا ۱۱ هزار تومان و موز کیلویی ۲۸ تا ۳۸ هزار تومان است.» به گفته او، واحد‌های صنفی می‌توانند با احتساب سود ۳۰ درصد این اقلام را عرضه کنند.

فعالان صنفی پیش‌تر هم گفته بودند که افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم به حذف میوه از سبد خانوار منجر شده است. نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی نیز با اشاره به این موضوع، از کاهش ۳۰ درصدی تقاضا برای خرید میوه نسبت به ماه بهمن‌ خبر داد.

کاهش تقاضا برای خرید میوه در حالی است که کمتر از یک هفته دیگر سال جدید آغاز می‌شود و طبق روال هر سال، باید تقاضا افزایش پیدا کند.

دولت اعلام کرده که ذخیره‌سازی لازم برای انواع میوه را انجام داده و هیچ کمبودی وجود ندارد؛ اما اسماعیل مرادیان تاکید می‌کند که ورود دولت برای تنظیم بازار شب عید به افزایش نرخ میوه ‌منجر شده است. او گفت: «بازار میوه تنظیم شده بود و به ذخیره‌سازی از سوی دولت نیازی نبود؛ چرا که سال‌ها است مرکبات بیش از نیاز داخلی تولید می‌شود.»

بیشتر از اقتصاد