رویترز: ولیعهد عربستان مسئولیت غیرمستقیم قتل خاشقچی را پذیرفت

محمد بن‌ سلمان می‌گوید از آنجایی که قتل در زمان نظارت او اتفاق افتاده،‌ مسئولیت‌اش را می‌پذیرد

ALEX WONG / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در آستانه سالگرد قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار سعودی در ترکیه، مسئولیت غیر مستقیم آن را پذیرفت.

رویترز به نقل از او نوشت: «این قتل در زمان من اتفاق افتاد و مسئولیت آن را بر عهده می‌گیرم، زیرا این اتفاق در زمانی که من نظارت بر کشور را بر عهده داشتم روی داده است.

مارتین اسمیث، ‌گزارشگر ‌پی‌بی‌اس، مصاحبه مفصلی در این زمینه با ولیعهد عربستان انجام داده که متن کامل آن هفته آینده، ‌اول اکتبر و در سالگرد قتل خاشقچی منتشر می‌شود.

بن سلمان تا پیش از این در محافل عمومی در این زمینه صحبت نکرده بود. سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و برخی دولت‌های غربی مدعی شده‌اند که بن‌سلمان دستور قتل خاشقچی در سفارت عربستان در ترکیه را داده بود، ‌اما مقامات سعودی این اتهام را رد کرده و می‌گویند او نقشی نداشته است.

اسمیث می‌گوید ولیعهد عربستان در پاسخ به این پرسش او که چطور این قتل بدون آگاهی او اتفاق افتاد، ‌گفت:« ما ۲۰ میلیون نفر جمعیت داریم و سه میلیون نفر نیز کارمند دولت هستند».

اسمیث در مورد استفاده قاتلان از جت خصوصی دولتی نیز از ولیعهد عربستان سئوال کرده است. بن سلمان در پاسخ می‌گوید:«من مقامات و وزرایی دارم که امور را دنبال می‌کنند، ‌آنها مسئولیت دارند و اختیار آن را دارند که از این جت‌ها استفاده کنند».

یک مقام دولت آمریکا در این زمینه به رویترز گفته است که دونالد ترامپ، ‌رئیس‌جمهور آمریکا، ریاض را در مورد به سرانجام رساندن این پرونده تحت فشار قرار داده است.

تا کنون ۱۱ مضنون به این قتل در دادگاه محاکمه شده‌اند، اما اخبار اندکی در مورد روند پرونده آنها به رسانه‌ها درز کرده است. سازمان ملل نیز خواستار انجام تحقیقات از محمد بن سلمان و دیگر مقامات عالی‌رتبه سعودی شده است.

خاشقچی،‌ ستون نویس واشینگتن پست آخرین بار در تاریخ دوم اکتبر سال گذشته در حال ورود به کنسولگری عربستان در استانبول مشاهده شد. او برای تنظیم مدارک مورد نیاز برای ازدواج به کنسولگری رفته بود. جسد او هنوز پیدا نشده است.

بیشتر از