معترضان جنگ روسیه عمارت الیگارش روس را در لندن اشغال کردند

اولگ دریپاسکا از سرشناس‌ترین سرمایه‌دارانی‌ است که از زمان حمله روسیه به اوکراین در فهرست تحریم‌های بریتانیا قرار گرفته است

این ساختمان متعلق به اولگ دریپاسکا، سرمایه‌دار میلیاردر حوزه انرژی، و از متحدان ولادیمیر پوتین است- REUTERS/Peter Nicholls 

معترضان حمله نظامی روسیه به اوکراین، عمارت یک الیگارش روس را در لندن اشغال کردند. آنان معتقدند که این ساختمان متعلق به اولگ دریپاسکا، سرمایه‌دار میلیاردر حوزه انرژی، و از متحدان ولادیمیر پوتین است.

به گزارش بی‌بی‌سی، دریپاسکا یکی از الیگارش‌هایی است که در پی حمله روسیه به اوکراین، از سوی دولت بریتانیا تحریم شده است. حالا معترضان حمله به کی‌یف می‌گویند که می‌خواهند عمارت او را برای اسکان دادن به پناهندگان اوکراینی، پس بگیرند.

این گروه معترضان، با الهام از نام «نستور ماخنو»، آنارشیست اوکراینی که در سال‌های ۱۹۲۳ - ۱۹۱۷ علیه ارتش سفید روسیه شورش کرد، خود را «ماخنویست‌های لندن» نامگذاری کرده‌اند.

یکی از معترضان با حضور در بالکن خانه میلیاردر روس، به خبرنگاران گفت که با بازپس‌گیری این ساختمان و اسکان پناهجویان اوکراینی، کار دولت را برای آن‌ها انجام می‌دهد.

این معترض لندنی با خطاب قرار دادن وزیر کشور بریتانیا گفت: «نگران نباشید، ما کار شما را انجام دادیم، مسکن پناهجویان تهیه شد، فقط آن‌ها را به اینجا بفرستید. پناهندگان، خوش آمدید!»

یکی دیگر از معترضان نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها گفت: «این اموال باید متعلق به پناهندگان اوکراینی باشد. خانه‌های آن‌ها ویران شده و صاحب این خانه از جنگ حمایت کرده و در برابر جنایت سکوت کرده است.»

برخی از رهگذران نیز از تصرف عمارت بزرگ میلیاردر روس در لندن حمایت کردند و گفتند که به نظرشان این کار ممکن است در رویکرد دولت بریتانیا نسبت به پناهجویان تغییر ایجاد کند. به گفته یکی از عابران، بریتانیا در تحریم الیگارش‌های روسی کند عمل کرده است، بنابراین به چنین اقدامات شجاعانه‌ای نیاز است.

اما برخی دیگر بر حاکمیت قانون تاکید کردند و یکی از رهگذرها اشاره کرد: «این کار قانون‌شکنی است. جنگیدن با هیولاها به این معنی نیست که باید خودمان به آنها تبدیل شویم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اولگ دریپاسکا، بنیانگذار یک شرکت فلزات و انرژی آبی، به دلیل روابط نزدیک خود با کرملین، از سال ۲۰۱۸ تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد. او مالک اصلی یک خانه بزرگ در یکی از گران‌ترین محله‌های لندن است. خانه این میلیاردر روس، دارای سینمای خانگی، سالن بدنسازی و حمام بخار ترکی است.

گفته می‌شود که درنهایت، پس از تهاجم معترضان به خانه این میلیاردر روس، پلیس ضدشورش شروع به بیرون راندن اعضای این گروه آنارشیست کرد.

مدت‌ها است که لندن مقصد اصلی پول‌های روسیه است و ثروتمندان روس‌ فرزندان خود را در مدارس گران‌قیمت بریتانیا ثبت‌نام می‌کنند.

با این حال، پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، بریتانیا با استناد به اتهام ارتباط با ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، تحریم‌هایی را علیه افراد سرشناسی مانند رومن آبراموویچ، مالک باشگاه فوتبال چلسی، و ایگور سچین، مدیر اجرایی شرکت نفتی بزرگ «روس‌نفت»(Rosneft)  اعمال کرده است. بر این اساس، دارایی‌های این افراد در بریتانیا مسدود شده است و اجازه ندارند به آن کشور سفر کنند.

این دو میلیاردر، به‌اضافه اولگ دریپاسکا و چهار الیگارش روس دیگر، سرشناس‌ترین سرمایه‌دارانی‌ هستند که از زمان حمله روسیه به اوکراین، به فهرست تحریم‌های بریتانیا اضافه شده‌اند.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا نیز تحریم‌هایی علیه الیگارش‌های روس اعلام کرده‌اند. در تحریم‌های اتحادیه اروپا نام افرادی مانند دیمیتری لبدف، رئیس بانک روسیه، الکسی میلر، مدیر اجرایی غول انرژی گازپروم، و نیکولای توکارف، رئیس شرکت دولتی خط لوله ترانس نفت روسیه دیده می‌شود.

بیشتر از جهان