کشتار غیرنظامیان به دست طالبان، اعتراض زنان افغان

زنان افغان خواستار توقف کشتار افراد غیرنظامی و نظامیان دولت پیشین به‌دست نیروهای طالبان شدند

زنان در شهر‌های مختلف افغانستان، به شیوه‌های مختلف، علیه طالبان اعتراض می‌کنند - فیسبوک تیم اتحاد و همبستگی زنان افغانستان

شماری از زنان در شهر‌های مختلف افغانستان، به کشتار افراد غیرنظامی و نظامیان دولت پیشین افغانستان به دست طالبان، اعتراض کردند. روز دوشنبه، ۱۴ مارس (۲۳ اسفند)، گروه اتحاد و همبستگی زنان افغانستان با انتشار عکس‌هایی از زنان معترض که پلاکارد‌های اعتراضی در دست دارند، خواستار توقف کشتار از سوی طالبان شد.

گروه اتحاد و همبستگی زنان افغانستان که از جریان‌های معترض علیه طالبان است، با نشر فراخوانی در اینترنت، شهروندان افغانستان را به اعتراض علیه طالبان دعوت کرد. به گفته این جریان معترض، موج کشتار افراد غیرنظامی و نظامیان دولت پیشین افغانستان به‌دست طالبان، بار دیگر افزایش یافته است و این کشتار باید با اعتراض و شکستن سکوت در دفاع از قربانیان، متوقف شود.

شماری از زنان در شهر‌های مختلف افغانستان، با حمل شعار‌های «نسل کشی را متوقف کنید»، «ما امنیت می‌خواهیم»، «نمی‌توانید ما را متوقف کنید» و «نه به قتل‌عام»، به این اعتراض پیوستند.

گروه اتحاد و همبستگی زنان افغانستان با نشر عکس‌هایی از زنان معترض در فیس‌بوک، نوشت: «ما سوگوار هستیم، برای آن پدر کارگری که برای به‌دست آوردن نان حلال از خانه بیرون می‌رود و بی‌رحمانه کشته می‌شود. ما سوگوار هستیم، برای هموطنان ما که به دلیل زبان، مذهب، و تعلق به یک قوم و نژاد خاص کشته می‌شوند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در کنار این، راضیه بارکزی، فعال مدنی و از زنان معترض افغان، روز دوشنبه با پلاکاردی که روی آن نوشته شده است «من کارت سرخ ملت افغانستان هستم»، به شکل انفرادی به عملکرد طالبان اعتراض کرد. بارکزی با پخش یک نوار ویدیویی که در یک گورستان در کابل ضبط شده است، از جنایت‌های طالبان انتقاد کرد و گفت: «قربانی‌های ۲۰ سال گذشته و جنایت‎های انجام شده توسط طالبان را نه می‌بخشیم و نه فراموش می‌کنیم.»

با آن که به دلیل سرکوب معترضان با ربودن، شکنجه کردن، ترور، و ناپدید ساختن آنان از سوی طالبان، از شدت اعتراضات کاسته شده است، اما زنان در شهر‌های مختلف افغانستان، به شیوه‌های مختلف، علیه این گروه اعتراض می‌کنند.

اعتراض زنان در حالی صورت می‌گیرد که در یک هفته اخیر، در کنار پخش چند نوار ویدیویی در شبکه‌های مجازی از تیرباران شدن افراد غیرنظامی به دست طالبان، گزارش‌هایی هم از جان باختن افراد غیرنظامی زیر شکنجه طالبان و نیز ترور نظامیان پیشین به دست افراد این گروه، در رسانه‌ها منتشر شد.

این گزارش‌ها در حالی منتشر می‌شوند که با شدت‌گیری جنگ در اوکراین، توجه جهان و سازمان‌های مدافع حقوق بشر از افغانستان دور شده است و طالبان با استفاده از این فرصت، موج جدیدی از کشتار را در کشور به راه انداخته‌اند.

بیشتر از جهان