نتایج تحقیقات در مورد حمله به انبار مهمات حشد شعبی

نبود هماهنگی میان نهاد های امنیتی زمینه ساز حملات اخیر در عراق ‏

عکس از: وبسایت بغداد امروز (اندیپندنت عربی) .

کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق، بمب گذاری های اخیر در این کشور را مرتبط به بازگشت فعالیت های سازمان "داعش" در مناطق مرکزی و شمالی کشور می داند، این کمیسیون همچنان گزارشی را در مورد حمله به انبار های مهمات نیرو های بسیج مردمی در عراق منتشر کرده است که نشان می دهد عدم وجود هماهنگی میان نهادی امنیتی، زمینه ای وقوع حملات را فراهم کرده است.

در همین راستا، روز سه شنبه گذشته، پارلمان عراق، در یک نشست محرمانه نتایج تحقیقات کمیسیون امنیت و دفاع در مورد بمب گذاری های اخیر را به بحث و بررسی گرفت تا در پرتو نتایج به دست آمده، اقدامات لازم اتخاذ شود. یک منبع آگاه به اندیپندنت عربی گفت: عدم سازگاری این گزارش با پیشنهاد تصویب قانون مرتبط با خروج نیرو های خارجی که از سوی جنبش جناح های شیعه مذهب، مطرح شده است، پارلمان عراق را واداشته است تا نتایج تحقیقات را در یک جلسه سری، مورد بحث و بررسی قرار دهد.

منبع یاد شده افزود: برخی از جناح های سیاسی خواستار حضور نخست وزیر عراق و رهبران سرویس های امنیتی در جلسه سری پارلمان شدند تا پاسخ آن ها را در مورد تخلفات اخیر از جمله هدف قرار دادن مراکز حشد شعبی بشنوند. اما از آنجا که این مسئله عاملی برای تضعیف اعتماد به نفس نیرو های امنیتی بوده و تصویب قانونی که مانع حضور نیرو های خارجی در کشور باشد را با چالش می کشید، از پذیرش این پیشنهاد صرف نظر گردید.

حمله به مراکز نیرو های بسیج مردمی

از سوی دیگر، حنین القدو، عضو ائتلاف فتح گفته است که گزارش امنیتی دیگری در مورد حمله به دفتر مرکزی نیرو های بسیج مردمی تهیه شده و از سوی کمیسیون های تحقیقاتی به نخست وزیر عراق تحویل داده شده است. البته مجلس در انتظار رسیدن نتایج این تحقیق است تا در مورد آن به بحث و بررسی بپردازد. حنین القدو به اندیپندنت عربی گفت که سناریوهای متعددی در مورد چگونگی حمله به دفتر مرکزی و انبار های مهمات نیرو های بیسج مردمی وجود دارد. برخی از جهت ها در داخل و خارج، از جمله داعش که توانایی های زیاد جنگی داشته و مجهز به پهپاد های پیشرفته است، ممکن است عامل این حمله باشد، اما امر نمی تواند اتهامات وارده علیه اسرائیل را نبست به دست داشتن در حملات اخیر عراق منتفی کند.

بازگشت فعالیت های تروریستی داعش

در جریان چند هفته گذشته، مناطق شمالی کشور به ویژه استان های دیالی، کرکوک، نینوا، صلاح الدین و انبار شاهد حملات تروریستی بوده و مسئولیت تمامی این حملات به دوش سازمان تروریستی داعش است.

در پیوند به همین نا آرامی ها، سازمان اطلاعات نظامی عراق از کشته شدن دو جنگجوی تروریست و  بازداشت دو تن دیگر در شهر موصل خبر داد. همچنان سازمان اطلاعات نظامی عراق در چند روز اخیر از وقوع حملات تروریستی در موصل جلوگیری کرده است.

عملیات بازدارنده امنیتی

در این اواخر، نیرو های بیسج عشایری در استان انبار در یک عملیات امنیتی بازدارنده، مناطق زیادی را از وجود نیروی تروریستی وابسته به داعش پاکسازی کردند در این عملیات شماری از داعشیان کشته شدند. نیرو های بسیج عشایری در استان انبار و مناطق مجاور، با راه اندازی عملیات تعقیبی در صدد پاکسازی کامل این مناطق هستند.

خروج نیرو های آمریکایی از عراق

در حالی که شماری از احزاب و گروه های شیعه مذهب عراق خواستار خروج نیرو های آمریکایی از عراق می باشند، سایر جناح های سیاسی به ویژه اهل سنت و کردها، حضور نیرو های آمریکایی در عراق را به سود ثبات و امنیت کشور می دانند و معتقد اند که با توجه به شرایط دشوار امنیتی، نیرو های عراقی نمی توانند به تنهایی با گروه های تروریستی به مقابله بپردازند. به باور این گروه ها، عراق تا هنوز با چالش های امینتی فراوانی رو به رو است و حضور نیرو های خارجی می تواند نقش مثبتی در مبارزه علیه تروریسم داشته باشد. همچنان تصمیم گیری در مورد خروج نیرو های خارجی از خاک عراق، مسئله ای بزرگی است و بایستی هر گونه اقدام در این رابطه با موافقت نخست وزیر و مقامات بلند پایه کشور صورت گیرد.

اما برخی از گروه ها و افراد عقیده دارند که پارلمان عراق اختیارات لازم را برای تصمیم گیری در این مسئله دارد و کمیسیون روابط خارجی می تواند این موضوع را به بحث و بررسی گیرد و سپس برای تصمیم گیری نهایی، کمیسیون ویژه ای که متشكل از روسای جناح ها و نمایندگان كمیته های امنیتی و روابط خارجی باشد، زمینه ای تصویب قانون جدیدی که هدف از آن، خروج نیرو های خارجی از کشور باشد را فراهم کند.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia