«جاده چالوس آستانه تحمل خود را از دست داده است»

کارشناس بحران‌های طبیعی: دخالت‌های انسانی ساختار طبیعی و زمین‌شناسی منطقه را دگرگون کرد

روز شنبه، ۲۱ اسفند، در محدوده سد سیاه‌بیشه جاده چالوس زلزله بی‌سابقه‌ای رخ داد - صداو‌سیما

در پی رانش بی‌سابقه زمین در جاده چالوس و بسته شدن آن تا اطلاع ثانوی، یک کارشناس حوزه بحران‌های طبیعی درباره خطر تردد در این جاده هشدار داد.

محمدرضا محبوب‌فر نتیجه دخالت‌های انسانی از جمله احداث سد «سیاه‌بیشه» را تقلیل آب‌های زیرزمینی بر شمرد و گفت که ساختار ژئوتکنیک و زمین‌شناسی منطقه دگرگون شده و جاده چالوس آستانه تحمل خود را از دست داده است.

روز شنبه، ۲۱ اسفند، در محدوده سد سیاه‌بیشه جاده چالوس زلزله بی‌سابقه‌ای رخ داد. در پی این حادثه طبیعی، مرکز مدیریت راه‌های ایران اعلام کرد که جاده چالوس تا اطلاع بعدی مسدود است و هنوز چند ساعتی از اعلام این خبر نگذشته بود که زلزله‌ دیگری در محدوده پل «زنگوله» این محور در مسیر شمال به جنوب رخ داد.

محمدرضا محبوب‌فر، کارشناس عضو انجمن آمایش سرزمینی، در واکنش به رانش زمین در جاده چالوس گفت که از سال ۱۳۹۶ به مسئولان در این باره هشدار داده شده است. او با اشاره به بار ترافیکی این جاده و قرارگیری سد سیاه‌بیشه در مجاورت آن، گفت: «در صورت بی‌توجهی بیشتر، در سال‌های آینده شاهد تشدید این پدیده‌ها در سه استان شمالی خواهیم بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این کارشناس حوزه بحران‌های اجتماعی و طبیعی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا «دخالت‌های بیش از حد انسانی» در مناطق کوهپایه‌ای، جلگه‌ای و آبرفتی را عامل اصلی رانش زمین خواند و افزود: «همه اتفاق‌هایی که به‌عنوان رانش زمین در جاده چالوس رخ می‌دهد، به احداث سد سیاه‌بیشه برمی‌گردد.» به گفته او، با احداث این سد، آب‌های زیرزمینی کاهش یافت و ساختار زمین‌شناسی منطقه دگرگون شد.

محبوب‌فر در ادامه با تاکید بر اینکه سد سیاه‌بیشه در واقع دو سد است، گفت: «زمانی که جاده چالوس از یک طرف در مجاورت این دو سد قرار گرفت و نیروگاه‌های متعدد برق‌آبی در کنار این دو سد ساخته شدند و از طرف دیگر، در طول روز نزدیک به حدود ۴۰ هزار خودرو از این جاده عبور می‌کنند، باید حق بدهیم که این جاده آستانه حد تحمل زمین‌شناسی خود را از دست داده باشد و به رانش بی‌سابقه‌ای دچار شود.»

عضو انجمن آمایش سرزمینی با انتقاد از بی‌توجهی‌ به هشدارها افزود: «بارها درباره رانش زمین در ۴۰۰ نقطه استان مازندران هشدار داده شد، ولی به جای اینکه طبیعت منطقه احیا شود، به طبیعت آن دست‌درازی صورت گرفت. به این شرایط برداشت‌های بی‌رویه آب، سدسازی‌ها و حجم ترافیک سنگینی که بار آن روی جاده چالوس وارد می‌شود را اضافه کنید.»

جاده چالوس یکی از مهم‌ترین راه‌های دسترسی مردم استان‌های تهران و البرز به شمال ایران است. ساخت این جاده در سال ۱۳۱۰ در دوران رضا شاه پهلوی آغاز شد و در سال ۱۳۱۲ به بهره‌برداری رسید. این جاده مناظر طبیعی منحصربه‌فردی دارد و به‌طور متوسط روزانه ۴۰ هزار خودرو از آن عبور می‌کند؛ اما در زمان تعطیلات مثل روزهای نوروز تردد در این محور مواصلاتی چندین برابر بیشتر می‌شود.