تحریم غرب چه تاثیری بر زندگی مردم عادی روسیه گذاشته است؟

بانک مرکزی روسیه می‌گوید احتمال دارد اقتصاد آن کشور تا هشت درصد منقبض شود

با تحریم روسیه، بانک‌های این کشور از عضویت در خدمات پرداختی «سويفت» محروم شدند - Jade GAO / AFP

ایالات متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا مجازات‌های مالی بی‌سابقه‌ای علیه روسیه اعمال کرده‌اند، که در نتیجه آن صدها شرکت بین‌المللی از آن کشور خارج شده‌اند.

پیامد این تحریم‌ها در روسیه با افزایش قیمت کالاهای مصرفی، خطر بیکاری، و انزوای ملی احساس می‌شود. نمونه‌های زیر برخی از آن موارد است:

روغن خوراکی، شکر و داروی کنترل فشارخون

شکر، غلات، و روغن خوراکی در میان اقلامی به‌شمار می‌روند که در طول سه هفته‌ای که از تهاجم روسیه به اوکراین می‌گذرد، با افت ارزش برابری روبل، بهای آن‌ها ۲۰ درصد افزایش یافته است. از آن گذشته، این اقلام و برخی مواد مصرفی دیگر، از جمله آرد، جیره‌بندی شده است. 

هرچند دارو در میان اقلام تحریم شده نیست، اما از آنجایی که شرکت‌های عمده حمل و نقل خدمات خود را در روسیه متوقف کرده‌اند، انتظار می‌رود که عرضه دارو نیز در آن کشور با مشکلات و کمبودهایی رو‌به‌رو شود.

آخرین آیفون، آخرین لپ‌تاپ، و آخرین کالاهای خارجی

بهای لپ‌تاپ و آیفون سیر نجومی داشته است. شرکت اپل در روز دوم ماه مارس اعلام کرد که صدور کلیه تولیداتش را به روسیه متوقف می‌کند.

قیمت خودرو و وسایل یدکی آن و نیز لوازم خانگی، از جمله ماشین رختشویی و یخچال، دو برابر شده است و همچنان رو به افزایش است.

اما هنوز در مناطق دورافتاده و روستایی روسیه افزایش نجومی قیمت مواد غذایی و کالاهای مصرفی احساس نشده است.

از دست دادن مشتری و خدمات آنلاین

بانک مرکزی روسیه می‌گوید احتمالا با قطع دسترسی شماری از بانک‌های روسیه به شبکه نقل و انتقال مالی، سوییفت، و ممنوعیت یا محدودیت استفاده از کارت‌های اعتباری ویزا، مسترکارد، آمریکن‌اکسپرس، اپل و گوگل پِی،‌ اقتصاد این کشور ۸ درصد منقبض می ‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پرداخت دستمزد به خدمات بیرون از روسیه، از جمله تدریس و خدمات دورکاری آنلاین، ناممکن شده است و بسیاری از واحدهای بازرگانی را تعطیل و متضرر کرده است.

تعطیل مراکز رسانه‌ای و خاطرات دوران جنگ سرد

در چارچوب قوانین جدید، افرادی که به اشاعه «اخبار جعلی» متهم می‌شوند، زندانی خواهند شد. شرکت‌های رسانه‌ای بین‌المللی به‌شدت محدود، و حدود ۱۳ هزار نفر به جرم شرکت در تظاهرات‌های ضدجنگ بازداشت شده‌اند.

اما بسیاری از شهروندان روسیه اخبار خود را از رسانه‌های دولتی دریافت می‌کنند که تبلیغات ضداوکراین پخش می‌کند. در نتیجه، بسیاری از مردم از کرملین حمایت می‌کنند و غرب را مسئول تحریم‌ها می‌دانند.

با این حال، هرچند برخی دیگر از جنگ با اوکراین پشتیبانی نمی‌کنند، اما در آن کشور انتقاد از اقدامات رهبر بسیار خطرناک است.

کسی نمی‌داند که چه رویدادهایی در شرف وقوع است، اما انتظار می‌رود پیامدهای اقتصادی جنگ بسیار شدید و طولانی باشد.  بانک مرکزی روسیه اعلام کرده است که از هنگام جنگ اوکراین، اقتصاد دستخوش تغییراتی «بسیار شدید» شده است.

وقایع این روزها یادآور خاطرات دوران جنگ سرد است که اقتصاد روسیه در پی فروپاشی نظام شوروی، سقوط کرد. یکی از پیامدهای آن وضعیت، کارت‌های جیره‌بندی غذا برای شهروندان آن کشور بود.

در این میان، تحریم‌های بین‌المللی موجب شده است که هزاران گردشگر روس در تلاش بازگشت به کشورشان، به فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های قطار هجوم آورند. 

گردشگران روس پس از برداشته شدن محدودیت‌های کرونا، در میان بزرگترین گروه‌های توریستی در تایلند بوده‌اند. در حال حاضر تنها ۳۱۰۰ گردشگر روس در جزیره «فوکت»، و ۲۰۰۰ نفر دیگر در «سامویی» گیر کرده‌اند و برای پیدا کردن بلیت هواپیما به روسیه به مشکل برخورده‌اند.

هرچند تایلند پرواز به روسیه را تحریم نکرده است، اما محدودیت‌های بین‌المللی موجب شده است که برخی از شرکت‌های هواپیمایی، از جمله «ایرفلوت» روسیه، پروازهای خود را لغو کنند و مسافران را ناگزیر از رجوع به شرکت‌هایی دیگری کنند که از راه‌های هوایی خاورمیانه برای رسیدن به روسیه استفاده می‌کنند.