بنزین سرب‌دار ضریب هوشی را کاهش می‌دهد

در یک مطالعه میلیون‌ها نفر آمریکایی که احتمالا در کودکی در معرض بنزین سرب‌دار قرار گرفته بوده‌اند، بررسی شده‌اند

متوسط ضریب هوشی کسانی که دود اگزوز وسایل نقلیه‌ای را تنفس کرده‌اند که بنزین سرب‌دار می‌سوزاندند، ۲.۶ تا ۵.۹ واحد کمتر است - gl4b.eu

طبق مطالعه جدیدی، احتمالا ضریب هوشی نیمی از آمریکایی‌ها بر اثر تنفس دود ناشی از  بنزین سرب‌دار کاهش یافته است.

اگرچه این کاهش هوش و عملکرد مغز اندک است، محققان بر این باورند که این عامل بر بیش از نصف جمعیت، یا به عبارتی ۱۱۷ میلیون نفر از آمریکایی‌هایی که در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ (زمانی که بنزین سرب‌دار در سراسر کشور مصرف می‌شد) رشد کرده‌اند، اثر گذاشته است.

محققان دانشگاه ایالتی فلوریدا (اف‌اس‌یو) و دنشگاه دوک کارولینای شمالی، دریافته‌اند که متوسط ضریب هوشی کسانی که دود اگزوز وسایل نقلیه‌ای را تنفس کرده‌اند که بنزین سرب‌دار می‌سوزانده‌اند، ۲.۶ تا ۵.۹ واحد کمتر است.

در این مطالعه میلیون‌ها نفر آمریکایی که احتمالا در کودکی در معرض بنزین سرب‌دار قرار گرفته بوده‌اند، بررسی شده‌اند که به گفته این محققان، «چندین میلیون نفر از آنان در معرض بیش از پنج برابر میزان استاندارد کنونی» سرب در محیط «قرار گرفته‌اند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محققان با استفاده از نمونه‌های خون موجود از کودکان بین یک تا پنج سال در فاصله سال‌های ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۰ و نیز سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ در کنار برآوردها از تاریخچه مصرف بنزین سرب‌دار در ایالات متحده، گستره قرارگرفتن افراد را در معرض سرب بررسی کرده‌اند.

این مطالعه مشترک دانشگاه‌های ایالتی فلوریدا و دوک که ماه جاری در نشریه «پی‌ان‌ای‌اس» (Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America) منتشر شد، نشان داد که تنفس دود ناشی از بنزین سرب‌دار، عواقب منفی و درازمدت بر مغز دارد.

این داده‌ها را در فرمول تثبیت‌شده‌ای قرار دادند که قرار گرفتن در معرض سرب را به تغییرات ضریب هوشی پیوند می‌دهد. مطالعه مشترک این دو دانشگاه نشان داد که «۱۷۰ میلیون از جمعیت امروز آمریکا در سال‌های اول عمر خود در معرض میزان زیادی سرب قرار گرفته‌اند».

کاهش متوسط ۲.۶ واحدی ضریب هوشی در سراسر ایالات متحده مشاهده شد، و افرادی که در میانه تا اواخر دهه ۱۹۶۰ میلادی به دنیا آمده‌اند، ۵.۹ واحد از ضریب هوشی خود را از دست داده‌اند.

آرون ریوبن از دانشگاه دوک و از نویسندگان این تحقیق جدید، گفت پیش از آن که مصرف بنزین سرب‌دار در ایالات متحده (سال ۱۹۹۶) و بریتانیا (سال۲۰۰۰) به علت نگرانی از سلامت مردم و محیط زیست ممنوع شود، میزان مصرف این سوخت «در تمام کشورهای توسعه‌یافته کاملا شبیه یکدیگر بوده است».

طبق اعلام دانشگاه میشیگان، با این حال هنوز در خون حدود یکی از هر ۴۰ کودک یک تا پنج ساله اهل ایالات متحده میزان ناسالمی سرب وجود دارد.

سال گذشته مطالعه دیگری نشان داد که وجود مقادیر بیش از حد سرب در جریان خون افراد، از نظر تاریخی با انواع مشکلات سلامتی، از جمله عملکرد پایین‌تر مغز و «نقص در عملکرد شناختی» و «مشکلات تمرکز حواس و رفتاری»، مرتبط دانسته شده است.

 

© The Independent

بیشتر از جهان