مزایای شگفت‌انگیز تغذیه با شیر مادر برای محیط زیست

شیر خشک گزینه‌ای کاملا مناسب است اما تاثیر آن بر کره زمین اغلب نادیده گرفته می‌شود

بعضی از مادران به دلایل مربوط به سلامتی یا انتخاب شخصی نمی‌توانند (یا نمی‌خواهند) از شیر خودشان استفاده کنند - Parents

در حالی که مزایای تغذیه با شیر مادر برای سلامتی نسبتا به خوبی شناخته شده است، برای کسانی که قادرند فرزند خود را با شیر مادر تغذیه کنند، مزایای زیست‌محیطی چشم‌گیر آن چندان شناخته شده نیست.

باید پیش از بررسی این فواید، به این نکته توجه کنیم که بعضی از مادران و نوزادان به دلایل مربوط به سلامتی یا انتخاب شخصی نمی‌توانند (یا نمی‌خواهند) از شیر مادر استفاده کنند. هیچ‌کس هرگز نباید برای انجام این کار تحت فشار قرار گیرد. همچنین، مهم است که درک کنیم که این موضوع می‌تواند از نظر روحی برای آن‌هایی که دلشان می‌خواهد به فرزندشان شیر مادر بدهند ولی نمی‌توانند، دردناک باشد.

همچنین، موانع زیادی، مانند کارفرمایان غیر حامی، بر سر راه تغذیه با شیر مادر وجود دارد؛ به عنوان نمونه، به‌تازگی استلا کریسی، نماینده پارلمان، به دلیل شیر دادن به نوزادش در صحن پارلمان، از ورود به آن منع شد.

بنا به گزارش یونیسف، موانع دیگر عبارتند از فقدان خدمات حمایت‌گر در جامعه و اطلاعات نادرست. یونیسف گزارش می‌دهد که بریتانیا یکی از پایین‌ترین تعداد تغذیه با شیر مادر را در دنیا دارد و از هر ۱۰ مادر، هشت نفرشان پیش از آن که بخواهند، تغذیه نوزاد با شیر خود را متوقف می‌کنند (البته این گزارش حاکی از آن است که اوضاع در حال بهتر شدن است.)

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که به علت تمام دلایلی که در بالا توضیح داده شد، شیر خشک گزینه‌ای کاملا مناسب است، تاثیر آن بر کره زمین اغلب نادیده گرفته می‌شود. با قطع مصرف شیرخشک‌های با کربن زیاد، منافع زیست‌محیطی چشم‌گیری حاصل می‌شود، زیرا تولید یک کیلوگرم شیر خشک جایگزین، با انتشار حدود چهار کیلوگرم دی‌اکسید کربن (CO2) همراه است. دیگر مزایای زیست‌محیطی در زیر قید شده‌اند:

اگر ۶۱۵ هزار نوزادی که سالانه در بریتانیا به دنیا می‌آیند، در اولین سال‌شان با شیر مادر تغذیه شوند، جلو انتشار حدود ۸۲ هزار تُن دی‌اکسید کربن در سال گرفته می‌شود.

این میزان برابر است با کربنی که از تامین الکتریسیته حدود ۱۰۹ هزار خانه، در سال منتشر می‌شود.

این رقم کوه عظیمی از ۳۲ میلیون قوطی حلبی را به ازای هر هفته یک قوطی برای یک نوزاد، برای یک سال از بین می‌برد (۰.۸ کیلوگرم دی‌اکسید کربن به ازای هر قوطی ضرب در ۵۲ هفته ضرب در ۶۱۵ هزار نوزاد متولد سال ۲۰۲۱)

از آن‌جایی که دیگر لازم نخواهد بود نیم میلیارد لیتر در سال آب بجوشانیم تا شیر خشک را گرم کنیم (نیم لیتر آب، پنج بار در روز در کتری ۲ کیلوواتی به مدت ۹۰ ثانیه می‌جوشد) این میزان ۵۶ میلیون کیلووات در ساعت برای خانواده‌ها برق صرفه‌جویی می‌کند.

رقم سرسام‌آور تقریبی ۱۲۰ میلیون لیتر آب برای تولید شیر خشک نیز صرفه‌جویی می‌شود، زیرا برای یک کیلو پودر شیر خشک حدود ۴۷۰۰ لیتر [آب] مصرف می‌شود.

به این دلایل، شیر خشک را می‌توان برای محیط زیست مشکل‌زا در نظر گرفت، و صنعت مذکور نیز در مجموع به دلیل روش بازاریابی «تهاجمی»اش زیر آتش انتقاد قرار گرفته است. هفته گذشته سازمان بهداشت جهانی و یونیسف گزارش جامعی در مورد این که چگونه صنعت ۵۵ میلیارد دلاری شیر خشک نوزادان با بی‌رحمی، زنان باردار و مادران جوان را نه تنها در بریتانیا، بلکه در سراسر دنیا هدف قرار می‌دهد، منتشر کردند.

بنا به آن گزارش، صنعت شیرخشک توصیه‌های گمراه‌کننده‌ای را از طریق پلتفرم‌های گوناگون تبلیغ می‌کند تا به شکل برنامه‌ریزی شده، تصمیم والدین را در مورد تغذیه کودک‌شان با شیر مادر تضعیف کند. این صنعت همچنین به مزایای چشم‌گیر تغذیه با شیر مادر برای سلامتی زنان و کودکان اشاره می‌کند.

دکتر ادانوم گبریسوس، مدیرعامل سازمان بهداشت جهانی، گفت: «بازاریابی شیر خشک، که بودجه هنگفتی پشت سر دارد، و سوءاستفاده آشکار از علم، مصرف بیش از حد شیرخشک را رواج می‌دهد و تغذیه با شیر مادر را منع می‌کند.»

گبریسوس افزود: «این بازاریابی اطمینان زنان را تضعیف می‌کند و با بدطینتی، از سرشت والدین که بهترین‌ها را برای بچه‌های خود می‌خواهند، سوءاستفاده می‌کند.»

همان طور که یونیسف اطلاعات نادرست را یکی از موانع تغذیه با شیر مادر برمی‌شمارد، این نکته نیز حیاتی است که دولت با تبلیغات تهاجمی شیرخشک برخورد کند و با اطلاع‌رسانی مسئولانه، از والدین حمایت کند.

© The Independent

بیشتر از جهان