حمله موشکی سپاه به مقر خیالی موساد در اربیل؛ چرا و چگونه؟

همه‌چیز در باره موشک‌های بالیستیک سپاه پاسداران که در بیابان‌های حومه اربیل، مرکز کردستان عراق به زمین خوردند.

 تصویری از یک دوربین مدار بسته در محله عنکاوه اربیل نشان می دهد ساعت دقیق برخورد موشکها ۰۱:۲۰ بامداد به وقت محلی بوده است - عکس از Bisimchi Media

بامداد امروز، ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ (سیزدهم مارس ۲۰۲۲) نیروی هوا فضای سپاه پاسداران از محل دو پایگاه موشکی این نیرو در نزدیکی شهرهای تبریز و کرمانشاه تعداد هشت الی ۱۰ تیر موشک بالیستیک از نوع فاتح-۱۱۰ و همچنین یک یا دو تیر موشک بالیستیک دو مرحله‌ای از نوع احتمالی رعد-۵۰۰ به سمت اربیل، مرکز  کردستانِ عراق شلیک کرد.  گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که هدف موشک‌های موردنظر پایگاه هوایی آمریکا در بخش نظامی فرودگاه اربیل و همچنین ساختمان جدید کنسولگری این کشور بود.

شبکه‌های خبری وابسته به سپاه پاسداران، این موشک‌پرانی را پاسخی به حمله نیروی هوایی اسرائیل به حومه دمشق در بامداد دوشنبه هفته گذشته، ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ اعلام کردند؛ حمله‌ای که در جریان آن مرتضی سعیدنژاد و  احسان کربلایی‌پور، دو افسر ارشد نیروی هوا فضای سپاه پاسداران که به نیروی سپاه قدس مامور شده بودند به همراه دو نیروی سوریه‌ای تحت آموزششان در یک سنگ‌بری کشته شدند.

اما مقامات رژیم جمهوری اسلامی رویکردی متفاوت  نسبت به سپاه در رابطه با این حمله داشتند. عباس زاده سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شوروی اسلامی ضمن رد ارتباط موشکباران اربیل با ایران، ادعا کرد که انتقام گیری رژیم جمهوری اسلامی از اسرائیل بسیار سخت و تر خواهد بود. او درحالی نقش سپاه پاسداران در این حمله را رد کرد که تصاویر و فیلمهای تهیه شده توسط مردم محلی در تبریز و کرمانشاه نشان دهنده شلیک موشکهای بالستیک از پایگاه های نیروی هوافضای سپاه در نزدیکی این شهر ها به سمت اربیل بود.

بر اساس سخنان مقام‌های نظامی آمریکا در سنتکام (فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده)، نه‌تنها هیچ نیروی نظامی آمریکایی در حمله موشکی سپاه جان خود را از دست نداده است، بلکه موشک‌ها به هیچ‌یک از تاسیسات نظامی این کشور در منطقه خودمختار کردستان عراق آسیب وارد نکرده‌اند! تصاویر و فیلم‌هایی که مردم محلی منتشر کرده‌اند نیز حکایت از برخورد موشک‌ها به زمین بایر در غرب محله عنکاوه اربیل و در نزدیکی بخش نظامی فرودگاه اربیل دارد.

این نخستین بار نیست که نیروی هوافضای سپاه پاسداران به فرودگاه اربیل و تاسیسات نظامی آمریکا در آن حمله می‌کند. پیش‌تر در تاریخ ۱۴  فروردین‌ماه سال جاری، این نیرو با استفاده از یک پهپاد انتحاری شاهد ۱۳۶ به یک سوله در بخش نظامی فرودگاه اربیل حمله کرد؛ سوله‌ای که سپاه پاسداران ادعا می‌کرد یک مقر مخفی موساد در کردستان عراق است، اما تصاویر ماهواره‌ای نشان داد که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) از آن در جریان عملیات ضد داعش «عزم راسخ» استفاده می‌کرد.

حمله‌های موشکی سپاه به مکان‌های نظامی و دیپلماتیک خالی از سکنه آمریکا در منطقه کردستان عراق و در پاسخ به حمله‌های اسرائیل به نیروهای سپاه قدس در سوریه در حقیقت به‌منظور فریب افکار هواداران رژیم جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد. سپاه پاسداران از انجام هرگونه حمله انتقامی به اسرائیل در پاسخ به ده‌ها حمله هوایی این کشور به سپاه قدس عاجز است و به نظر می‌رسد همچون گذشته، این بار نیز دست به حمله‌ای نمایشی در کردستان عراق زده‌؛ حمله‌ای که بار دیگر هدف آن یک مقر خیالی موساد (سرویس اطلاعاتی اسرائیل) معرفی شده است.

درباره جزئیات حمله موشکی سپاه به اربیل چه می‌دانیم؟

ساعت برخورد موشک‌ها به شهر اربیل ۰۱:۲۰‌ به وقت محلی اعلام شد. تقارن آن با زمان کشته شدن قاسم سلیمانی در سیزدهم دی ۱۳۹۸ به منظور انجام عملیات روانی انتخاب شده است. بر اساس تصاویر و فیلم‌هایی که مردم محلی در ایران منتشر کرده‌اند؛ موشک‌ها از پایگاه قاضی طباطبایی نیروی هوا فضای سپاه در نزدیکی شهر تبریز و همچنین پایگاهی دیگر در نزدیکی کرمانشاه پرتاب شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نوع موشک‌های شلیک شده از نزدیکی شهر تبریز فاتح-۱۱۰ است که پیش‌تر برای حمله به مقر فرماندهی و کنترل حزب دموکرات کردستان در کوی سنجق عراق در تاریخ ۱۷ شهریورماه سال ۱۳۹۷‌ مورد استفاده قرارگرفته بودند. در جریان آن حمله و همچنین حمله بامداد امروز، موشک‌های موردنظر از پادگان شهید قاضی طباطبایی شلیک شدند.

محل اصلی ذخیره‌سازی و نگهداری موشک‌های بالیستیک شلیک شده از تبریز در حقیقت پایگاه موشکی اسفهلان در ۱۲ کیلومتری شمال شرق محل پرتاب آن‌ها است. بخش وسیعی از انبارها و تاسیسات نگهداری موشک‌های بالیستیک در پایگاه اسفهلان زیر کوه قرار دارد تا در برابر حملات هوایی آسیب‌پذیر نباشد. موشک‌های بالیستیک شلیک شده از کرمانشاه برخلاف نمونه‌های شلیک شده از تبریز دارای برد بیشتر و دو مرحله‌ای بودند؛ موشکی چون رعد ۵۰۰ از خانواده فاتح-۱۱۰ که سر جنگی آن در فاز نهایی پرواز جدا می‌شود و با کمک سامانه ناوبری اینرسی مسیر خود را اصلاح می‌کند تا با دقت به هدف برخورد کند. مقام‌های عراقی تعداد کل موشک‌های شلیک شده از ایران به سمت اربیل را ۱۲‌ فروند اعلام کردند.

دو دسته موشک‌های بالیستیک شلیک شده به دو نقطه متفاوت در اطراف شهر برخورد کرده‌اند. نخستین نقطه در غرب محل عنکاوه و در جنوب شرق فرودگاه اربیل است. نقطه برخورد دوم نیز در شمال شرق شهر و در نزدیکی دفتر تلویزیون کردستان ۲۴ است؛ منطقه‌ای که برخی رسانه‌های وابسته به سپاه ادعا می‌کنند یک کمپ آموزشی موساد در آن قرار داشته است. محلی که در حقیقت می‌تواند تاسیسات آموزشی شرکت خصوصی امنیتی برزه (Barza Security LLC) باشد.

درباره پایگاه خیالی موساد در اربیل چه می‌دانیم؟

همان‌طور که در بالا به آن اشاره شد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از پاسخگویی به حمله‌های هوایی اسرائیل به مواضع خود شامل پایگاه‌های نظامی و مخفیگاه‌های مورد استفاده سپاه قدس و نیروهای نیابتی آن در سوریه و عراق عاجز است. این عجز ناشی از شکست‌های نیروی قدس سپاه در پاسخگویی به برخی از حمله‌های اسرائیل در گذشته است. در تاریخ دهم اردیبهشت ۱۳۹۷، سپاه قدس دست به حمله موشکی به خاک اسرائیل از جنوب سوریه زد. این حمله در پاسخ به  کشته شدن ۱۲ نفر از اعضای سپاه قدس و نیروی هوا فضای سپاه در پایگاه هوایی تیاس (تی ۴) استان حمص سوریه در حمله هوایی اسرائیل در روز ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ صورت گرفت. اما دیری نپایید که نیروی هوایی اسرائیل در پاسخ به این حمله کوچک، یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌های نظامی برای مقابله با سپاه قدس و نیروهای نیابتی‌اش آغاز کرد؛ عملیاتی به نام خانه کاغذی که در جریان آن تعداد زیادی از مخفیگاه‌ها، مقرهای دیده‌بانی و انبارهای سلاح مورد استفاده سپاه قدس مورد هدف قرار گرفت.

ترس از پاسخگویی اسرائیل به حمله‌های انتقام‌جویانه به خاک این کشور سبب شد تا در بامداد امروز بار دیگر فرماندهان سپاه قدس به حمله‌ای نمایشی در پاسخ به کشته شدن دو افسر سپاه قدس اقدام کنند؛ حمله‌ای تلافی‌جویانه که رسانه‌های حکومتی و وابسته به سپاه قدس هدف آن را یک مقر مخفی موساد و سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) در اربیل معرفی کردند؛ مقری که بر‌اساس تصاویر ماهواره‌ای در حقیقت یک سوله در بخش نظامی فرودگاه اربیل بود. سوله‌ای که در تاریخ ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ مورد هدف قرار گرفت و به دروغ مقر مخفی موساد در کردستان عراق معرفی شد.

برخلاف حمله پیشین که در تاریخ ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ صورت گرفت، حمله بامداد امروز سپاه به اربیل بر‌اساس سخنان مقام‌های آمریکایی هیچ آسیبی به تاسیسات نظامی و دیپلماتیک این کشور وارد نکرده است. همچنین بر اساس تصاویر و فیلم‌های منتشرشده از محل برخورد موشک‌های بالیستیک، دست‌کم نیمی از آن‌ها به زمینی بایر واقع در غرب محله عنکاوه و ۱۳۰۰ متری از سوله‌ای که سپاه پاسداران ادعا می‌کند متعلق به موساد است، به زمین برخورد کرده‌اند.

حمله موشکی سپاه پاسداران به اربیل به‌جای آنکه سبب آسیب‌رسانی به تاسیسات نظامی شود، باعث خرابی در اماکن مسکونی و غیرنظامی در محله عنکاوه اربیل شد. پنجره بسیاری از خانه‌ها شکست و تاسیسات برخی دیگر تخریب شد. استودیو و دفاتر خبری تلویزیون کردستان ۲۴ نیز در این حمله به علت برخورد موج انفجار آسیب دید.

سپاه پاسداران همچون گذشته با استفاده از رسانه‌های وابسته به خود سعی در موفق جلوه دادن حمله موشکی خود به اربیل دارد و در این راستا اطلاعاتی ساختگی در رابطه با اهداف و همچنین میزان تلفات و خرابی‌های به بار آمده منتشر کرده‌ است. این اقدامات بی‌شک در راستای افزایش روحیه هواداران رژیم جمهوری اسلام به‌خصوص اعضای سپاه قدس و همچنین نیروهای خارجی آن صورت می‌گیرد.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه