ادعای رسانه‌های ایران در باره شلیک موشک به اربیل: مرکز جاسوسی اسرائیل بود

«حمله در ساعت ۱:۲۰ دقیقه بامداد صورت گرفته یعنی دقیقا همان ساعتی است که قاسم سلیمانی در عراق ترور شد»

«اولین ساعات بامداد یکشنبه پایگاه آموزش پیشرفته نظامی نیروهای آمریکایی و اسرائیلی در اربیل عراق زیر باران موشک قرار گرفت» - خبرفوری

در پی پرتاب ۱۲ موشک بالیستیک به سوی اربیل در شنبه شب، سازمان ضدتروریسم اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که این موشک‌ها از «خارج مرزهای عراق و اقلیم کردستان و به طور مشخص از شرق» شلیک شده‌اند. منابع مستقل آنلاین نیز ویدیوهایی منتشر کردند که ظاهرا پرتاب موشک‌ها را از نقطه‌ای در غرب ایران نشان می‌دهد.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران هنوز واکنشی نسبت به این موضوع نشان نداده‌اند، با این حال رسانه‌های داخلی ایران ادعا کردند که شلیک‌ها دو مرکز آموزشی موساد اسرائیل را هدف قرار داده است. 

خبرگزاری دولتی ایرنا با اشاره به آنچه شنبه شب در اربیل گذشت، نوشت: «ستاد اطلاع‌رسانی امنیتی عراق با تایید حمله موشکی به اربیل در بیانیه‌ای کوتاه صبح روز یکشنبه اعلام کرد که تحقیق در باره حادثه آغاز شده است.

این ستاد در بیانیه کوتاه خود نوشته است که مناطق مختلفی از شهر اربیل نیمه شب گذشته در معرض چند حمله با موشک قرار گرفت و خبرهای بیشتر به زودی اعلام می‌شود.»

این خبرگزاری در عین حال نوشت که «مرکز موساد در اربیل در معرض حمله موشکی قرار گرفته و گزارش‌ها حاکی است که دو پایگاه سازمان اطلاعات و عملیات ویژه (موساد) اسرائیل در اربیل هدف موشک قرار گرفته‌ است.»

این ادعا در شرایطی مطرح شده که رسانه‌های عراقی به نقل از منابع امنیتی گفتند که این پایگاه‌ها مرکز پیشرفته آموزشی بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران نیز بدون اشاره‌ به نام ایران در جریان چنین عملیاتی، در باره پرتاب موشک به اربیل، گزارش المیادین را محور قرار داد و نوشت: «شبکه المیادین لبنان به نقل از منابع آگاه گزارش داد که در حمله موشکی و راکتی بامداد به اربیل، مقر اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل در اطراف اربیل هدف قرار گرفته است. این پایگاه در تفرجگاه صلاح‌الدین (مصیف صلاح‌الدین، واقع در ۱۰ کیلومتری شمال شرق اربیل) قرار دارد. بر اساس این گزارش، در این عملیات، به هیچ مرکز عراقی یا آمریکایی حمله‌ای نشده اما چند اسرائیلی کشته یا زخمی شده‌اند.»

خبرگزاری فارس نیز با تایید این ادعاها به نقل از صابرین نیوز وابسته به نیروهای مقاومت عراق نوشت: «دو مرکز آموزشی پیشرفته متعلق به موساد اسرائیل در اربیل در شمال عراق با موشک‌های بالستیک مورد حمله قرار گرفتند.» صابرین‌نیوز تعداد موشک‌ها را ۱۴فروند راکت از نوع گراد ۱۲۲ میلیمتری دانست.

همچنین خبرگزاری خبرآنلاین با تیتر «موشک‌باران پایگاه موساد در اربیل راس ساعت ۱:۲۰» نوشت که «اولین ساعات بامداد یکشنبه پایگاه آموزش پیشرفته نظامی نیروهای آمریکایی و اسرائیلی در اربیل عراق زیر باران موشک قرار گرفت.»

پایگاه خبری عصر ایران نیز در واکنش به پرتاب موشک به اربیل نوشت: «کانال اخبار سوریه که خبرهای نظامی و امنیتی منطقه را پوشش می‌دهد، اعلام کرد که هدف حمله موشکی، مقر جاسوسی اسرائیل بوده است.»

عصر ایران در ادامه افزود: «اخبار سوریه مدعی شد در حالی که بعد از شهادت دو نیروی سپاه در سوریه اسرائیلی‌ها منتظر بودند موشک‌ها از سوریه به سمت پایگاه‌های هوایی در جنوب سرزمین‌های اشغالی شلیک شود، مقر سری آن‌ها در «جاسوسخانه وابسته به مسعود بارزانی» با موشک‌های تاکتیکی با خاک یکسان شد.

این رسانه همچنین با اعلام اینکه حمله در ساعت ۱:۲۰ دقیقه بامداد صورت گرفته، اشاره کرد که «این زمان، دقیقا همان ساعتی است که قاسم سلیمانی در عراق ترور شد.»