گربه‌ هم‌اندازه‌ سگ به صاحبش وفادار است

بیشتر گربه‌ها «احساس وابستگی ایمن» نسبت به صاحب‌شان دارند

pixabay

اسم گربه‌ها به این که گوشه‌گیر، مستقل و نسبت به صاحبان‌شان بی‌عاطفه‌اند، بد در رفته است.

اما آزمایشی جدید و نوآورانه ثابت کرده که این‌طور نیست و پژوهشگرانی پیدا شده‌اند که می‌گویند اعتقاد به سرد و بی‌اعتنا بودن گربه‌سانان «افسانه‌ای بی‌انصافانه» است.

پژوهشگران دانشگاه ایالتی اورگان می‌گویند به این نتیجه رسیده‌اند که گربه‌ نیز درست مانند سگ و بچه‌ به کسی که از او مراقبت می‌کند احساس وابستگی عاطفی پیدا می‌کند و دچار حسی به نام «احساس وابستگی ایمن» می‌شود- چون حضور آن فرد باعث می‌شود احساس ایمنی و آرامش داشته باشد.   

سرپرست این گروه تحقیقاتی، دکتر کریستین ویتل، گفت: «گربه‌هایی که احساس ناامنی دارند احتمال دارد فرار کنند و پنهان شوند یا رفتاری گوشه‌گیرانه داشته باشند. مدت‌هاست این کلیشه در ذهن‌ها جای دارد که همه‌ گربه‌ها این‌گونه رفتار می‌کنند، اما برای بیشتر گربه‌ها صاحب‌شان مایه‌ احساس امنیت‌‌شان است».

ویتل ادامه داد: «گربه برای رفع اضطراب به صاحبش پناه می‌برد».

برای انجام این پژوهش، محققان شرایط آزمایش‌هایی را شبیه‌سازی کردند که در دهه‌ هفتاد میلادی برای ارزیابی پیوند میان والد و نوزاد طراحی شده بود.

اما دانشمندان این بار به جای این که رابطه‌ میان والدین و نوزاد را مطالعه کنند، رابطه‌ میان ۱۰۸ گربه - ۷۰ بچه‌گربه و ۳۸ گربه‌ بالغ- را با صاحبان‌شان بررسی کردند.

نتایج این پژوهش نشان داد که بیشتر گربه‌ها وقتی ناگهان صاحبان‌شان آن‌ها را رها کنند واکنشی مشابه سگ‌ها و بچه‌ها نشان می‌دهند.

در این مطالعه، ۷۰ گربه را به مدت دو دقیقه همراه با صاحبان‌شان در اتاقی ناآشنا گذاشتند. سپس صاحبان‌شان اتاق را ترک کردند و دو دقیقه بعد برگشتند.

پژوهشگران می‌گویند ۶۴.۳ درصد از گربه‌ها علائم «احساس وابستگی ایمن» از خود نشان دادند، بدین ترتیب که وقتی صاحبان‌شان بازگشتند گربه‌ها آرام‌تر شدند و شروع کردند به جلب توجه و کشف محیط اطراف.  

اما باقی گربه‌سانان یا بیش از حد به صاحبان‌شان چسبیدند یا کاملاً از آن‌ها فاصله گرفتند که به این رفتار «احساس وابستگی غیرایمن» می‌گویند.  

ویتل در مصاحبه با شبکه‌ی خبری ان بی سی گفت از جمله ویژگی‌های گربه‌ای که احساس امنیت می‌کند این است که ابتدا به استقبال صاحبش می‌رود و سپس سراغ کار خودش می‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او توضیح داد «این همان رفتاری است که انسانی که احساس امنیت می‌کند از خود نشان می‌دهد».

صاحبان گربه‌ها باید حواس‌شان به این موضوع باشد. رفتارشان در حال و روز مضطرب در واقع می‌تواند بر «رفتار» گربه‌شان اثر مستقیم داشته باشد.

در پژوهشی مشابه، ۶۵ درصد از بچه‌‌ها و ۵۸ درصد از سگ‌ها علائم مشابهی از احساس وابستگی ایمن به والدین و صاحبان‌شان نشان دادند.

یافته‌های این تحقیق در نشریه‌ زیست‌شناسی منتشر شده است.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Same spot, same me.

A post shared by Bear Himalayan Cat (@bearbear.cat) on

مکان همیشگی، خودم همیشگی‌ام

« ژست بگیر ... امروز جمعه است. آخر هفته‌تان خوش دوستان پشمالو»
 

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/

© The Independent

بیشتر از جهان