احمدی‌نژاد: توافق عربستان و ایران، کلید حل بحران یمن است

«رضایتمندی مردم و حاکمیت اراده مردم را منبع قدرت دولت‌ها است»

محمود احمدی‌نژاد، رئيس‌جمهوری پیشین ایران، در گفت‌و‌گویی اختصاصی با سردبیر ایندیپندنت ترکی گفت هنگام دستیابی ایران به غنی‌سازی صنعتی، به ملک‌ عبدالله، پادشاه وقت عربستان سعودی، پیشنهاد کرده بود توانمندی‌های هسته‌ای تهران را در اختیار ریاض بگذارد.

رئيس‌جمهوری پیشین ایران با اشاره به تشابه فرهنگی ایران و عربستان سعودی و رویارویی با دشمنانی یکسان، بر اهمیت اتحاد این دو کشور تاکید کرد و گفت: «وقتی ایران به غنی‌سازی صنعتی دسترسی پیدا کرد، اولین کسی که من به او اطلاع دادم ملک عبدالله بود، که خدا از او راضی باشد. من خبر را به ایشان دادم و گفتم ما به غنی‌سازی صنعتی دسترسی پیدا کردیم و مطمئن هستم که شما از شنیدن این خبر خوشحال می‌شوید. صنعت ما متعلق به شماست. ما زیر نظر ماموران آژانس تمام توانمندی‌های خودمان را به شما منتقل می‌کنیم.»

رئيس‌جمهوری پیشین ایران با اشاره به اینکه آن زمان شرایط اجازه چنین کاری را نداد، به نقش «دخالت‌ قدرت‌های جهانی و برخی ارزیابی‌های نادرست طرفین در تشدید اختلاف‌ها» اشاره کرد و گفت: «قدرت‌های بزرگ جهان در پی کوچک‌سازی کشورهای بزرگ منطقه همچون ترکیه و ایران و عربستان سعودی‌اند و ایالات متحده آمریکا، روسیه و چین در برنامه‌ای مشترک و هماهنگ، در پی تقسیم دوباره جهان میان خود و ایجاد یک نظم جهانی نوین‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمود احمدی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با ذکر خاطره‌ای از دیدارش با شورای روابط خارجی ایالات متحده در نیویورک گفت: «آنها ۲۸ نفر بودند. بیش از یک‌ساعت‌ و‌ نیم همه راجع به موضوع هسته‌ای ایران سوال کردند. وقتی صحبت‌های آنها تمام شد و دیگر نتوانستند هیچ ادعایی را مطرح کنند، فردی که حالت ریاست معنوی جلسه را داشت، خطاب به من گفت: آقای احمدی نژاد؛ ما می‌پذیریم که شما حق غنی‌سازی داشته باشید و می‌پذیریم که فعالیت‌های شما صلح‌آمیز است، اما اگر بخواهیم به این موضوع رسمیت بدهیم، فردا عربستان سعودی و مصر هم ادعا خواهند کرد، ما چگونه جلو آنها را بگیریم؟ من پاسخ دادم اگر این حق است، آنها هم داشته باشند و اگر حق نیست، هیچ‌کس نداشته باشد. آنها مبهوت این موضع‌گیری شدند.»

احمدی نژاد افزود: «نظام سلطه جهانی خواهان پایداری اختلاف، عقب‌ماندگی و تنش در این منطقه است و این در حالی است که همه کشورهای منطقه با هم روابط تاریخی دارند و تنها با اتحاد می‌توان نقشه‌های آنان را ناکام کرد.»

رئيس‌جمهوری پیشین ایران «رضایتمندی مردم و حاکمیت اراده مردم» را منبع قدرت دولت‌ها خواند و افزود: «زمانی که حزبی یا گروهی جایگزین اراده مردم شود، کشور دچار مشکل می‌شود.»

محمود احمدی‌نژاد در پاسخ به پرسشی در باره اختلاف‌های ایران و ترکیه در سوریه و اختلاف‌های ایران و عربستان سعودی در یمن، گفت: «باید به توقف جنگ و ایجاد وحدت» کمک کرد. او در ادامه پیشنهاد کرد «نه کسی نیرو بدهد و نه کسی پول و اسلحه بدهد» و افزود: «اگر ایران و عربستان در کنار هم بنشینند و با هم تفاهم کنند، مسئله یمن خیلی زود حل خواهد شد.»

او ابراز امیدواری کرد مذاکراتی که اکنون میان ایران و عربستان سعودی در جریان است به نتیجه برسد و صلح و دوستی در منطقه حاکم شود.