ادامه کشتار غیرنظامیان به دست طالبان

طالبان در مورد هیچ از یک رویدادهای جنایی و کشتار غیرنظامیان توضیح نمی‌دهند

نیروهای طالبان پس از به دست گرفتن قدرت در افغانستان دست به کشتار مخالفانشان زده‌اند - Wakil KOHSAR / AFP

غلام‌سخی، ساکن شهرستان خنج استان پنجشیر، شامگاه جمعه ۲۰ اسفند به دست طالبان بازداشت شد و زیر شکنجه جان داد. یک منبع در پنجشیر به شرط فاش نشدن نامش به ایندیپندنت فارسی گفت که غلام‌سخی در مرکز بازار خنج مغازه داشت و شامگاه جمعه به دلیل این ‌که تا دیرهنگام در مغازه‌اش بود، از سوی طالبان بازداشت و شکنجه شده است. غلام‌سخی به دلیل جراحت‌هایی که در جریان شکنجه برداشت، صبح روز شنبه جان داد.

روز جمعه، یک نوار ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی پخش شد که در آن جنگجویان طالبان یک جوان پنجشیری به نام احمد بلال را تیرباران می‌کنند. در این نوار ویدئویی، احمد بلال به جنگجویان طالبان می‌گوید که ارتباطی با فعالیت‌های نظامی ندارد و دامدار است، اما جنگجویان طالبان که ظاهرا نمی‌توانند فارسی صحبت کنند، او را تیرباران می‌کنند. پخش این ویدئو در شبکه‌های اجتماعی واکنش گسترده مردم علیه طالبان را برانگیخت.

در همین حال، شامگاه جمعه اعضای طالبان یک مرد و زن را در شهرستان تیوره در استان غور تیرباران کردند. مسئولان امارت طالبان در غور جزئیات بیشتری در این مورد ندادند، اما با انتشار خبرنامه‌ای ‌تایید کردند که این افراد به دلیل «روابط نامشروع» کشته شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شب پنجشنبه گذشته نیز حاجی عصمت‌الله، ساکن شهر مزار شریف، هنگامی که از محل کارش به خانه برمی‌گشت، در ایست بازرسی طالبان آماج گلوله این گروه قرار گرفت و کشته شد.

سه‌شنبه ۱۷ اسفند، خودرو طالبان یک مرد کارگر را در غرب کابل زیر گرفت. محمد ادیب پسر این مرد، از مرگ پدرش در اثر زیر گرفته شدن به وسیله خودرو طالبان خبر داد.

همچنین روز پنجشنبه، دو مرد در شمال کابل، در ناحیه خیرخانه، به دست افراد طالبان کشته شدند. فیلم‌های ویدئویی منتشر شده از محل رویداد نشان می‌دهد که بستگان قربانیان، طالبان را عامل رویداد می‌دانند و می‌گویند که دو برابر بدون دلیل آماج گلوله‌ طالبان قرار گرفته‌اند.

طالبان در مورد هیچ‌یک از این رویدادها توضیح نداده‌اند. سخنگویان این گروه به تماس‌های رسانه‌ها در مورد رویدادهای جنایی پاسخ نمی‌دهند.

این موارد در حالی رخ می‌دهد که مولوی امیر خان متقی، وزیر امور خارجه طالبان، روز شنبه در بحثی در حاشیه مجمع دیپلماسی آنتالیا در ترکیه گفت که در جریان فروپاشی دولت پیشین افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت، از بینی حتی یک نفر هم خون نیامد. امیر خان ادعا کرد که در افغانستان امنیت سراسری تامین شده است و از خشونت خبری نیست.